click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, December 13, 2019

Ronda Pulau Bentan dan Pulau Batam...


Jumaat 13hb Disember 2019

Bermula dengan ronda ronda ketika cuti raya Aidil Adha ke Pulau Kukup bulan Ogos 2019, terpandang destinasi Pulau Karimun di Jeti Kukup,  tengok- tengok di Utube mendapati Pulau Karimun   merupakan sebahagian dari pulau pulau yang  terdapat di gugusan Kepulauan Riau. Bermula dari situ menerbitkan minat untuk meronda ke kepulauan Riau.

Isnin 16hb Disember 2019, penulis bersama 3  rakan akan meronda ke Pulau Bentan dan sesudah itu 20hb Disember menyinggah di Batam semasa dalam perjalanan balik ke semenanjung.

Terdapat banyak sangat pulau pulau di Kepulauan Riau ini, dapat meronda di pulau-pulau utama sudah memadai. Selain tiga pulau disebut di atas,  Pulau Natuna dan Pulau Lingga seolah sudah memangil-manggil untuk datang ke sana.


Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik bercabang tiga,
Hancur badan dikandung tanah,
Budi baik dikenang juga.

Pantun di atas sangat popular, rupanya Gunung Daik dan Pulau Pandan sememangnya wujud. Gunung Daik berada di Pulau Lingga. Hasil bacaan mendapati Pulau Lingga pernah menjadi pusat pemerintahan kerajaan Johor- Riau. Bahasa tuturan disana masih asli melayu.

Gugusan Kepulauan Riau dikurun ke 18 dibawah jajahan kerajaan Johor Riau..Akibat perebutan kuasa antara putera sulong dan putera bongsu, wilayah terbagi dua. Putera bongsu memilih bernaung dibawah kerajaan Belanda diselatan manakala dibahagian utara si putera sulong memilih bernaung dibawah kerajaan Inggeris.. Apabila Belanda mengembalikan tanah jajahan kepada Indonesia dan Inggeris melepaskan jajahan kepada Malaysia, disinilah bermulanya terpisah wilayah kepada dua negara.

Tinggalan sejarah dan keterujaan untuk mengetahui keadaan sosio budaya tempatan yang menjadi tarikan penulis untuk ke sana.


2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK