click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, October 27, 2010

KEMBARA SEGITIGAEMAS DAY 10-22HB OKT 2010

Setelah berbincang dengan SM Khaidir beliau dan isteri berhasrat untuk bermalam sehari lagi di Chumpun. Badan sudah tidak larat untuk teruskan perjalanan. Almaklumlah orang dah pencen..,dapat ride sejauh ini pun sudah kira pencapaian. Jadi kami berpisah dengan beliau.Tidak mengapa kerana Goldwing beliau dilengkapi GPS..

Pukul 8.30 pagi, kami geng BMW meneruskan perjalanan pulang ke Malaysia ikut pintu Golok. Semasa datang Thailand ikut pintu Danok. Setelah bersarapan pagi dengan meminum kopi di hotel, kami singgah di stesen minyak untuk mengisi minyak dan membeli air panas untuk bersarapan maggi..Laluan berikutnya adalah menyusur jalan pantai timur selatan Thailand bermula dari Surat Thani-Nakon Sithamarat-Songkla-Patani-Yala-Nharatiwat dan tiba di Sg Golok pada pukul 8.00 malam. Sebelum itu singgah di Hua Sai untuk makan tengah hari di restoran Melayu Thai muslim. Setelah 10 hari, hari ini kami merasai kenikmatan makan ikan..Masa kami sampai, solat jumaat baru je bermula di masjid berdekatan..

Sepanjang laluan selatan Thailand ni selain terdapat banyak masjid terdapat banyak post tentera juga sekatan jalanraya oleh polis. Wanita bertudung pun ramai dan sausana seperti di Malaysia. Kami dapat juga singgah masjid di Patani dan beramah mesra dengan jemaah masjid yang menunaikan solat asar. Setiba di Golok minta Jaga basuh motor sebab sudah teramat kotor..,dan kami makan sakan di Restoran Hj Hussain King tanpa ragu dan was-was..Malam itu kami bermalam di Hotel Genting..Malam hujung minggu hotel penuh dengan orang Malaysia..