click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, October 26, 2010

KEMBARA SEGITIGAEMAS DAY6-18HB OKT 2010





Perjalanan berikutnya hari ke 6 adalah antara Lawa-Mae Hong Song. Sebenarnya cabaran thousand corner bermula di sini. 80 peratus adalah jalan sangat berliku dan mencabar. Mengikut perkiraan aku laluan sektor 2 antara Mae Sot -Mae Sariang -Lawa merangkumi 60 peratus laluan kurang mencabar manakala baki 40 peratus mencabar.

Walaupun demikian cabaran tetap ada apabila tong motor GTR Pak Usop tertanggal dari motor apabila beliau terlangar lubang..Tong..Tong..Tong ha.ha bergolek lajuu...! mujur tidak terjun sungai..Sebelum ini geng GTR ni pakat gelakkan kami bila bulb BM kami terbakarr..ha ha ambik ko. .Jadi kepada pemilik GTR sila pastikan lock tong anda betul-betul kukuh kerana banyak kejadian seumpama ini berlaku..


Kami tiba di puncak laluan dimana jalan sentiasa basah disebabkan laluan ditutupi kabus. Suhu adalah dalam lingkungan 9 darjah hari itu..Melayan korner dalam situasi jalan seperti ini sungguh memenatkan fizikal dan mental..Walaubagaimanapun kami berjaya tiba di Mae Hong Song. Berhenti makan di kedai muslim berdekatan masjid. Selepas solat kami ke pejabat mendapatkan sijil pengiktirafan. Kesempatan juga diambil dengan membeli cenderahati sebagai kenangan.



Setelah mendapat sijil kami menyangka laluan berikutnya adalah santai. ,tetapi kami silap..Sektor Mae Hong Song-Pai-Mae Taeng. 95 peratus jalan sangat berliku dan sangat mencabar hanya 5 peratus kurang mencabar bila tiba kawasan pekan kecil. Perjalanan pulak diwaktu malam dan sepanjang jalan hujan.., jalan licin.Kami yang pakai spek lagi seksa, mana nak layan silau mata, bila pulak nak layan korner..,tunggangan hanya boleh mencapai kelajuan maksima 30km/jam dan penggunaan gear 1-3 shj. Jarak perjalanan hampir 200km menempuhi rintangan bergunung ini..Pukul 9 mlm baru kami tiba di Mae Teng.




Mae Teng adalah di persimpangan. Ke kiri ke Chiang Rai manakala ke kanan ke ChiangMai. Untuk ke Chiangrai jarak perjalanan dalam 170km lagi manakala ke Chiang Mai 35km. Pendapat terpecah kepada dua, riders yang mempunyai kekangan masa cuti singkat mahu terus ke Chiangrai tapi tidur di Phang lebih kurang 90km jarak dan dua orang termasuk aku lebih memilih Chiangmai..,kebetulan kami berdua memakai spek, mana selesa menunggang malam..Walaupun jarak 90km ke Phang tapi menurut tuan gerai tempat kami berhenti, jalan adalah kurang berbukit tetapi masih berliku ..

Akhirnya semua akur untuk tidur di Chiangmai..Makan malam di gerai muslim. lepas check in, mandi air panas dan terus membuta...

Jarak perjalanan hari ke 6:386km
Jumlah jarak perjalanan sehingga hari ke 6: 2764km

2 comments:

  1. kang Latep,
    ... makin membara saya utk ke Pai setelah membaca travel journal nih... tahniah!

    ReplyDelete
  2. hait..takkan masa pegi dulu tak lajakkan je ke situ..? Syok stand vespa sagat jalan wei..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK