click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, October 29, 2010

ULASAN KEMBARA SEGITIGAEMAS-tempat menarik

Sebagai pelancong luar apa yang anda cari bila ke sesuatu destinasi..? Bagi aku keunikan tempat itu untuk mengabadikan kenangan..sebab itu lebih tinggi keunikan lebih lagi jadi tarikan. Ciri-ciri setempat seperti bangunan, nama tempat, bahasa dan tulisan adalah contoh keunikan yang jadi tumpuan di Siam dan dimana-mana tempat yang kita lawati..

Sebab itu aku kurang bersetuju jika nama-nama tempat di Malaysia banyak diinggeriskan.. sebagai contoh..Pulau Kapas jadi Kapas Island dll..Sayang hilang keunikan setempat itu..PULAU adalah keunikan nama, khusus untuk Kepulauan Melayu sahaja, sebagaimana KOH unik di Thailand ..Kita tidak menghargai keunikan tersebut kerana disekelilingi dengan pelbagai nama PULAU berhampiran negara kita. Tetapi untuk pelancong asing yang berada luar dari Kepulauan Melayu keunikan nama begini yang dicari-cari untuk menunjukkan bahawa pelancong tersebut telah menjelajah ke tempat jauh dari negaranya dan ini sudah tentu menjadi kebanggaan untuk dikongsi bersama rakan-rakan sekembalinya nanti..

Sekiranya kita ke negara-negara lain kita sering mengabadikan foto berlatarbelakangkan tanaman atu binatang unik negara dilawati..Jika ke negara beriklim sejuk dan sederhana kebiasaannya pokok anggor,strawberi.dll menjadi pilihan, manakala ke negara-negara arab pokok kurma dan binatang unta pula menjadi pilihan..sebab? keunikan bukan..

Keunikan ladang kelapa sawit dan getah sekiranya dieksploitasi aku rasa boleh menjana pendapatan hasil produk pelancongan unik untuk negara beriklim tropika..Sekiranya kita berbangga dapat mengabadikan foto berlatarbelakangkan pokok anggor, aku berpendapat Mat-mat salleh, orang jepun dll juga berbangga berlatarbelakangkan keunikan ladang kelapa sawit dan getah kerana pokok ini tiada di negaranya. Pembuktian mudah kepada rakan bahwa mereka telah berada dinegara beriklim tropika yang jauh dari negaranya..

Apa yang anda pelajari dari Thousand Corners ini..Sebenarnya keunikan setempat telah dieksploitasi sebaik mungkin..Jalan yang teruk pun boleh dijadikan produk pelancongan..! Mamat motor luar tergila-gila ke sini dek kerana sekeping sijil.. Memang benar, sesuatu yang buruk terdapat kebaikan sekiranya di pandang dari sudut kebaikan dan begitulah sebaliknya..Yang penting gimik dan promosi..Banyak keunikan negara kita yang masih tidak dieksploitasi sebaik mungkin..

Jadi kepada Perancang bandar, Arkitek dll kekalkanlah keunikan yang kita miliki dan usah terikut-ikut dengan produk negara lain. Sama seperti kita, orang luar turut mencari keunikan setempat untuk ditonjolkan kepada rakan-rakan sekambalinya dari lawatan mereka..Sekiranya produk yang kita tunjolkan serupa dengan produk dinegara mereka.., Apa barang..? ha..ha

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK