click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, October 28, 2010

ULASAN KEMBARA SEGITIGAEMAS-perbelanjaan

 
Posted by Picasa
Secara umum misi xpdc aku adalah tercapai. Perbelanjaan xpdc aku bermula pada hari Pertama sehingga hari ke 11 tidak melebihi RM 2500. Aku berpendapat amat berbaloi dengan pengalaman dan peningkatan keyakinan diri yang di perolehi setelah xpdc.

Pecahan perbelanjaan adalah seperti berikut :

MINYAK : RM980+..

Yang ini memang tidak boleh dielak kerana harga minyak di Thailand adalah mahal. 3.80 seliter. Kerajaan Thai mengenakan caj tinggi disini, tetapi tiada tol dikenakan di sepanjang highway..utara, selatan ,timur, barat..seluas-luas highway..di sesetengah laluan kenderaan adalah kurang.. Kalau dapat ke Mat Motor Perang ni he.he motor sport le.. memang sah jadi tempat test top speed..

PENGINAPAN : < Rm 500

Penginapan adalah secara twin sharing melainkan semasa di Maesot dan Lawa Mae Sareang kami duduk di sebuah rumah resort besar. Penginapan di resort dan hotel adalah mudah dan selamat kerana motor boleh ditempatkan diperkarangan kediaman berbanding jika tinggal di rumah tumpangan dimana motor kena parking ditepi jalan sahaja. Semasa dalam perjalanan balik barangan yang diikat dibelakang motor tidak perlu di buka lagi karana sekuriti penginapan boleh mengawasinya..

Secara purata penginapan adalah dalam lingkungan rm45 seorang..kira berbaloi lah tu jika dibandingkan dengan kemudahan yang disediakan. Bagi aku yang penting adalah air panas dimana dapat bersiram mengurangkan ketegangan urat dan otot-otot..Lepas mandi berlumur minyak urut panas peergh..esok pagi bangun badan terasa segar brader..! Another tip..ha ha..Itu yang bersemangat mahu sambung ke Bangladesh..he he.



MAKANAN : < Rm500

Koleksi rm500 untuk perbelanjaan makan utama yang diserahkan kepada bendahari xpdc Kak Faridah dikembalikan RM100 semasa kami berpisah di Chumpun. Ini tips yang berguna..Sediakan bendahari untuk tujuan ini, seeloknya yang bawa pasangan..peserta lain serah duit..bila makan orderlah apa yang suka..bayaran ada yang tolong uruskan..jadi tiadalah masing-masing tengok muka sesama sendiri bila waktu pembayaran..Walaupun perbelanjaan sewaktu berhenti rehat sebentar dibawah tanggungan masing-masing tetapi tidak melebihi rm100 pun..

CENDERAHATI DAN LAIN-LAIN : < RM500

Perbelanjaan ini termasuk menukar bulb motor dan upah bernilai 1500baht.

Aku membeli seluar ,baju..banyak T -shirt harga dalam linkungan 150baht sehelai, 4 pasang kasut, boot bundle..,haa yg ini baik punya ok kasut kulit jumlah tidak lebih 2000Baht untuk semua 4 pasang..

 
Posted by Picasa


Tabung buloh besor 50 Baht he he..lepas ini aku akan kutip mana-mana syiling yang bersepah dan masukkan dalam tabung buloh ini, kumpul duit untuk xpdc akan datang..ha.ha . Angan-angan pun mesti disertakan dengan perancangan baru jadii..

Bab beli membeli cenderahati ni aku tidak berapa pandai sangat.,seperti t- shirt tu boleh la..tetapi yang lain minta maap..daripada aku beli tapi tidak di pakai lebih baik aku tidak payah beli..Citarasa kita kan berbeza..ikut mata aku cantik..ikut mata diorang tidak menarik..anak pulak sudah remaja..semua yang aku beli dikata citarasa orang tua..he he alasan kukuh untuk aku tidak membeli..

Masa aku sampai rumah berlonggok jugalah barang yang aku beli..macam tak percaya pulak boleh angkut atas motor dan tidak habis 3500 Baht.

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK