click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, February 22, 2023

Europe D2-Tips Mengawal Perbelanjaan Kembara

Hari kedua mata masih mata Malaysia..Tidur pun ikut waktu malaysia walau diluar  terang benderang jam 5 petang. 11.30 mlm terjaga..Paksalah sambung tidur , mata tetap cerah. Apa taknya sebab ketika ini sudah pukul 6 pagi di tanahair. Orang bangkit tengah malam solat tahajud kita bangun solat maghrib/isya. Hehe

Ambil kesempatan mata cerah untuk menulis.

Selalunya kos utama ronda-ronda terdiri dari kos tambang, pengangkutan, penginapan dan makan-makan. Jika ada di antara faktor ini dapat dikurangkan kos keseluruhan dapat dijimatkan. Berbanding dengan kos mengikuti tour, trip sendiri boleh jadi lebih menjimatkan atau mungkin jauh lebih mahal jika perkara di atas tidak ditangani dengan betul.

Kos penerbangan boleh ditempah awal, namun kos penginapan ataupun kenderaan walaupun ditempah awal ianya tidak sangat jauh berbeza. Atas sebab ini penginapan dan pengangkutan penulis lebih suka menempah setelah tiba ke destinasi melainkan perlu merentas sempadan antarabangsa., kerana pihak imigresen ada ketikanya ingin melihat dokumen tempahan penginapan. Menempah sekadar mencukupi syarat, selainnya  penulis lebih suka 'walk in'.

Begitu juga dengan kenderaan, setibanya di destinasi kita boleh memilih kenderaan beserta insuran perlindungan  dari panel yang tepat, pernah terjadi, kami terpaksa membeli insuran lagi kerana membeli insuran dari pihak ke 3 yang tidak memiliki polisi perlindungan terbaik.


Jika penginapan ditempah awal kita akan terikat dengan tempahan itu.., ronda- ronda sudah tidak santai, kita mau berhenti sebelum hari mulai gelap dan mencari penginapan ketika itu dan jika telah ditempah terpaksa meneruskan juga perjalanan walau sudah melewati malam. 


Untuk trip eropah ini walaupun 45hari tapi kos penginapan tidak begitu merabakkan poket  kerana  banyak hari akan tinggal di rumah anak. 


Suasana dihadapan penginapan anak penulis di Bochum. Unit  studio aras bawah lengkap berperabut sewa €400 sebulan. Walaupun agak jauh 30 minit dari universiti, tapi hanya 5 minit dari stesen tren. Pelajar memiliki kadar tambang istimewa. Landlord tinggal dibahagian atas. Privasi kekal terjaga kerana memiliki akses berasingan.

Sementara di London pula menginap di bilik anak jiran taman atau rakan sekolah rendah anak yang kebetulan ketika trip itu beliau pula ke Jerman melawat anak penulis...Kalau sepanjang trip menginap di hotel memang akan membakar poket. Trip ronda-ronda marhaen sesuai menggunakan kaedah ini, tapi untuk mereka yang tiada masalah  fulus tidak begitu sesuai.





Kos makanan walaupun tidak meronda kos ini tetap perlu diperuntukkan setiap bulan, cuma bila meronda terutamanya ke eropah  peruntukan itu pasti akan lebih tinggi. Bila bertemu dengan bulan puasa kos makan-makan dapat dikurangkan. Bulan puasa kita bergolek sajalah. Lagipun kat luar sejukkk...


Jomlah meronda...


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK