click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, February 27, 2023

Jom jom Lisbon...

Trip Lisbon bermula. Walaupun flight keesokan hari 9.30 pagi 26 hb, kami bergerak awal ke Cologne Airport . Malam itu, anak sebelah  pagi kembali dari umrah dapatlah menunjuk arah  menaiki tren ke Airport Cologne dari penginapan kami di Bochum .  Tak mau mengambil risiko tergesa- gesa bertolak awal pukul 4 pagi walaupun anak menyarankan demikian.


Tren ke Cologne ramai penumpang terutamanya menghampiri bandar Cologne. kebetulan malam itu ramai penumpang kembali menyaksikan  Bundesliga. 




Walaupun pengangkutan awam canggih, tapi German  mengamalkan sistem keluar masuk stesen terbuka. Sesiapa saja boleh keluar masuk tren walaupun tanpa tiket. Ikut nasib lah. Kelemahan sistem ini selain disalah guna, iaya sangat tidak mesra pengguna terutamanya orang luar yang tidak biasa dengan sistem ini.

 Sebagaimana kupon parking gores dan pamir, tiket german perlu di aktifkan sebelum menaiki kenderaan. Isunya orang luar  menyangka tiket tidak perlu diaktifkan dan tak tau dimana mahu mengaktifkan tiket. Sewaktu didalam tren ada beberapa insiden agak tegang bila inspektor datang meneriksa tiket. Orang luar perlu membaca untuk biasa dengan sistem disana atau ditemankan orang yang sudah biasa. Kesalahan menaiki kenderaan tanpa tiket atau tiket yang tidak diaktifkan adalah 60euro.


Bukan ker lebih mudah jika dipintu pintu masuk disediakan palang yang hanya penumpang bertiket sah dibenarkan masuk. Berapa ramai pemeriksa perlu digajikan untuk memeriksa tiket  beribu penumpang selain beribu trip tren pelbagai destinasi setiap hari..


Bayangkan dalam speed tren 350 sejam tetiba datang pemeriksa..tiket! tiket..! Dalam pandai ada bodo juga orang German nih. 






Ramai saja pengembara tidur di airport...




Malam tu kami bermalam di airport, tidur dibangku. Lagipun malam eropah , tapi mata masih mengikuti waktu siang di Malaysia ..jadi tak terasa mengantuk pun..





Tengah malam di airport agak lengang, polis meronda airport akan memeriksa rambang pengembara-pengembara, kami tidak terkecuali. Kita dokumen lengkap apa perlu bimbang.




Jam 4 pagi airport mulai meriah semula.





9.30 pagi ke Lisbon...










 

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK