click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Saturday, February 25, 2023

Europe D4-Mata Tak Mahu tiddur



Bila meronda di negara terdapat perbezaan zon masa, macam nilah...Malaysia dan eropah berbeza dalam 7 jam. Minggu pertama kedua susah nak sesuaikan mata menurut waktu tempatan..masih juga mata tanahair...Mata mengantuk masih ikut waktu Malaysia..Pukul 12 mlm eropah dah terjaga, kerana ketika ini di tanahair sudah waktu subuh..memang akan terusan celik  sebab selalunya pagi di Malaysia sentiasa beraktiviti.




Nak keluar, diluar sana sejuk dan gelap. Mengacau kawan-kawan di Malaysia lah apa lagi... hehe.

Sambil-sambil tu mencari juga destinasi menarik berikutnya...Setiap orang berbeza naluri ketika meronda. Masing-masing ada citarasa untuk dapatkan kepuasan. Bagi penulis sudah jejakkan kaki dan dapat melihat suasana berbeza itu sudah satu kepuasan . Kalau boleh ketika itu juga mau berpindah ke tempat lain.

Melihat  senarai yang ditulis sebagai menarik sebenarnya biasa-biasa saja sebab tak menepati citarasa kita. Pusat beli belah, muzium,, zoo, monumen- monumen, Taman Botani dll lebih kurang camtulah biasanya yang tersenarai. Cuma Monumen dan Taman Botani yang sedikit menjentik naluri untuk berkunjung ke sana. 

Dah tengok utube tempat menarik di Lisbon, tiada yang luarbiasa..jadi nanti ke sana sekadar meronda bandar dan melepak di hotel...Hotel penginapan  berdekatan dengan Masjid Sentral Lisbon selain Metro atau keretapi bawah tanah. Jika rajin nanti, mudahlah bergerak ke sana sini selain mudah mendapatkan makanan halal.

Meronda menggunakan Lisbon Card atau pas harian, mudah bergerak ke sana sini menaiki pelbagai mode pengangkutan awam bersepadu. Melihat harga sehari 21 euro seorang..Kami bercadang membeli pas dua hari dalam 30 euro seorang. Kelebihan kad ini ada diskaun untk membeli tiket ke tempat-tempat yang disenaraikan menarik. Seperti muzium dsb.

4 hari  Lisbon berpindah ke London. Trip ini kami memilih penerbangan pelbagai destinasi/ multi city, ianya lebih murah berbanding pergi balik ke satu- satu destinasi. 

Cologne-Lisbon-London-Duseldorf. 

Cuma sedikit leceh kerana perlu check in setiap flight online di setiap penyedia penerbangan. Check in di kaunter akan dikenakan caj 50 euro.


Di London nanti selama 6 hari menginap di hotel berdekatan dengan Stadium Wembley. Tak jadi duduk di bilik pelajar berdekatan dengan Impirial College. Pernah duduk di sini..bilik kecil. Dulu, penginapan hanya untuk tidur, trip kini rasanya banyak menghabiskan masa melepak dibilik, jadi mencari hotel yang  sedikit selesa.. harga sedikit mahal tapi berbaloi. 


Bandar bandar eropah tiada masalah bab berjalan ke sana sini sebab pengangkutan awam mereka efisien, lagipun kami dah biasa di London sebab dulu belajar di sini. Tak taulah apa nak buat disana nanti. Pergi kali ini sekadar ingin melihat perbezaan London dulu dan sekarang. . Battersea salah satunya.. 

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK