click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, February 23, 2023

Europe D2(ctd)-Bochum

Hari ke 2,3 masih tidak berjalan jauh dari rumah penginapan, sekadar merayap  di persekitaran sambil melihat suasana bandar kecil berhampiran. Masih ada masa untuk ke tempat lain sebab di Germany lama. 

Selepas trip Lisbon -London 26Feb-6Mac dan Iceland 10-17 Mac, baru lah boleh meronda di Germany dan bandar negara jiran bersempadanan. Kalau sekarang sudah mulai ke sana sini di Germany dikhuatiri bajet menyimpang jauh. Lagipun selepas 6hb Mac nanti anak sudah selesai exam., jadi boleh lah menjadi jurupandu.

Jika trip Iceland segalanya telah ditempah di Malaysia,  ketika berkelapangan sekarang membuat tempahan trip Lisbon -London.  Perancangan asal mau meronda German dahulu, tapi setelah ditimbang, lebih baik ke Lisbon-London dulu. Dulu anak memaklumkan latihan praktikal sesudah exam akan ada setiap hari sebagaimana waktu pejabat, rupanya cuma hanya 2 hari dalam seminggu jadi tukar perancangan.


Tidak mahu mengganggu sangat anak yang ketika ini masih di Mekah-Medinah. 


Bila berada dipenginapan percuma tak perlu risau lama mana nak melepak. Kelengkapan tersedia, makan minum tidur, keluar merayap sekejap..hehe...stok makanan Malaysia pun tak terluak sangat lagi.



Suka memerhatikan kelainan ditempat baru, masa mula memasuki premis supermarket ini tak perasan fungsi mesin ini...sorang demi sorang menggunakan khidmat kiosk layan diri.



Walaupun niat tak nak mengganggu anak, tetap juga berwasap untuk menjadi penterjemah..segalanya dalam bahasa German. Geram tengok harga makanan..
satu euro, dua euro,  ralit mengambil .hehe .terlupa kena darab rm4.8-5.


Rupanya kiosk layan diri ini adalah mesin kitar semula botol plastik dan tin aluminium. Kupon yang diperolehi akan ditebus semasa membayar belian barangan lain di kaunter bayaran...Canggih.



Tipikal suasana bandar-bandar kecil di eropah. Kenderaan tak banyak. Bangunan walaupun lama tapi kemas dan tersusun. Bangunan  cat berkerak macam tak jumpa. Mungkin kelebihan cuaca tapi penulis percaya lebih kepada sikap dan polisi negara berkenaan yang memperuntukkan bajet untuk mentenen. 





Pengangangkutan awam memang hebat, hampir segenap ceruk boleh terhubung dengan menaiki kenderaan awam dengan sistem tiket bersepadu yang mudah. Sungguh.., penulis cemburu.


Cuma mutakhir ini sering juga berlaku kelewatan dan pembatalan jadual. Perang Rusia -Ukraine menyebabkan krisis ekonomi di eropah..kadar inflasi tinggi, kenaikan harga barang dan perkhidmatan adakalanya meningkat lebih sekali ganda.


Tak pasti samada cuti atau hari berkerja, sama saja suasana..di bandar kecil orang tak begitu kelihatan, kenderaan tak banyak .



Merayap di pekan , merayap di taman...kebun-kebun mini pun cantik... walaupun hanya bangsal/pondok kebun, tiada yang serebeh...Memang tabik dengan budaya kemas mereka.




Cuma diperhatikan banyak juga vandalisma lukisan graftiti didinding bangunan yang mencacatkan pemandangan. Generasi baru pun tak sebersih generasi lama..puntung rokok dan sampah kelihatan juga d mana-mana tapi masih tidak begitu serius.




Esok merayap lagi...





No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK