click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, February 28, 2023

Europe D6-Baxia Chiado Lisbon..

Walau sudah hampir seminggu di eropah, masih terjaga tidur di tengah malam  atau subuh di tanah air..Penat mencari hotel semalam dah hilang. Tengok orang rumah pun dah sibuk membelek internet destinasi menarik untuk dilawati.  Dah hilang penat fizikal dan mental lah tu..

Dataline internet pun dah boleh guna..rupanya ada setting yang perlu dibetulkan..Dah ada line internet  mudahlah meronda Lisbon.


Meronda Lisbon berpandukan perkongsian utuber yang banyak di internet. Pagi lagi dah keluar hotel. Harini menggunakan bas. Naik saja bas yang lalu berhampiran dengan hotel... Ini kelebihan membeli pas harian, tak risau berapa kali turun naik kenderaan awam. Hala tuju pun tak pasti..Berbanding metro bawah tanah, menaiki bas boleh melihat pemandangan persekitaran. Bila dah bergerak teringat balik apa yang dikongsikan oleh utubers, jadi mudah menangkap lokasi. Google map juga sangat membantu. 







Sepanjang perjalanan akan turun bas jika didapati melalui tempat  menarik.. meronda ..bergambar dan naik bas lagi..






Hardrock Cafe Lisbon antara lokasi yang sering dikongsikan utubers. Disepanjang jalan ini juga banyak terdapat butik butik menjual barangan high end.  Jika menaiki metro lokasi ini berada di Station Restauradures metro jalur biru.


Dataran dan monumen sebegini  banyak...



Untuk merayap tanpa hala tuju elok menaiki bas, untuk ke destinasi spesifik elok menaiki tram dan metro. Bas tersangat banyak dan  jika ingin ke destinasi spesifik leceh mencari no bas yang hanya boleh didapati  di perhentian  -perhentian bas tertentu. 



Tiba di destinasi popular Lisbon  dataran persekitaran Station metro Baxia-Chiado . Lisbon ni destinasi popular warga eropah,  Ramai mat salleh ke hulur hilir dengan peta ditangan. Kalau musim panas keadaan menjadi lebih sesak..namun pengangkutan awam banyak dan mudah. 




Tugu dan monumen seperti ini banyak dan sering menjadi tumpuan. Lisbon banyak bangunan lama..sebahagian besar bandar berada dikawasan berbukit dengan jalan yang sempit. Berbanding bandar di Germany, Lisbon agak comot.







Pelbagai cara warga tempatan mencari duit. Mereka membina replika pasir, membina tugu-tugu mini di tepian pantai dan orang ramai boleh memberi sumbangan di tong yang disediakan. Pemuzik jalanan ramai, peminta sedekah pun ramai.


Post berikutnya akan dikongsikan lagi destinasi popular lain..



No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK