click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, February 24, 2023

Europe D3-Bochum lagi

NRW singkatan untuk North Rhine-Westphalia   adalah salah satu negeri dan terbesar dari 16 negeri di Germany, daerah Bochum berada di sini. Sistem pengangkutan awam menghubungkan setiap destinasi bukan saja di negeri-negeri bahkan satu negara dengan satu tiket bersepadu.  Terdapat tiket jarak dekat, jauh, sehala, dua hala maupun pas harian, mingguan juga bulanan.


 
Tidak sebagaimana sistem tiket negara lain yang mana tiket akan diperiksa secara manual atau auto dipintu masuk atau keluar, di Germany boleh keluar masuk begitu saja hanya pemeriksa akan memeriksa  didalam kenderaan dan jika didapati tidak memiliki tiket sah, denda 60euro akan dikenakan ketika itu juga. Tiada kompromi...Kaedah ini agak old skul. 

Tiket pula perlu diaktifkan sebelum menaiki kenderaan melalui kaunter tiket atau mesin di stesen- stesen atau jika menaiki bas, pemandu bas boleh mengaktifkan tiket tersebut. Tanpa tiket yang diaktifkan, ia juga satu kesalahan berdenda.



Terpaksa meminta bantuan anak untuk nenggunakan mesin basuh..Bahasa German. 

Membasuh pakaian juga walaupun  pakaian tidak berbau berbanding dinegara tropika yang ermm masamm setelah dipakai walaupun sekejap. Patutlah mat salleh terbawak-bawak amalan tidak mandi apabila ke negara tropika. Di negara mereka  sepanjang musim, udara samada panas kering atau sejuk lagi kering, tidak mengeluarkan peluh berbau.



Tit..tit..wasap berbunyi..Anak di tanah air menghantar gambar cucu berjalan bersama pengasuh....arghh lam lam..hehe(geram)






 Nampaknya diseluruh dunia dah tak perlu khuatir pasal teringat masakan negara masing masing..Segalanya mudah didapati dinegara orang. Lontong pun ada.


Ubi kayu, pisang kelapa dlll



Kedai Asean, kedai arab memang banyak di Bochum ini. Segala macam bahan, sayuran, ayam, daging halal ikan mudah diperolehi.


Sebutan pula murah..ayam seekor cuma 4.5 euro...







Esok nak pergi menaiki tren ke bandar Bochum Hbh...kasi familiar dengan stesen dan stesen pertukaran tren. 25 hb nanti perlu bertolak ke Cologne atau Köln dalam ejaan tempatan. 

Flight ke Lisbon akan melalui Airport KölnBonn.


 

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK