Sesudah Kembara siap, Kancil pula akan dihantar ke bengkel untuk buat top overhaul..Kenderaan lebih 10 tahun memang wajib buat mentenen ini. Sekarang ini jika trafik lancar, suhu terkawal, bila menempuh jem suhu meningkat agak ketara, melebihi separuh meter.
Sistem penyejukan kena perbaiki, rasanya enjin bahagian dalaman blok sudah teruk berkeladak dan banyak saluran air yang tersumbat. Apabila meleraikan keseluruhan enjin akan dapat memgenalpasti punca masalah.
2 tayar kancil ditukar baru, tayar hadapan sudah botak makan sebelah, bila semua masalah sudah diatasi, rasa padu bawak kancil, tiada lagi gegaran maupun getaran..tak rasa gelisah pemandu belakang mencucuk rapat..sudah konfiden memintas lori.
Sementara menunggu Kembara siap, Sang Kancil dibawak ke kebun, walaupun kecil, boleh sumbat 2 mesin rumput dan 2 orang penumpang, termasuk peralatan kebun lain.
Bagi makan cukup- cukup 2 orang pembantu, kerana nak memikul barangan dan peralatan ke puncak...
Kancil hanya dapat sampai separuh jalan itu sudah memadai, selebihnya menapak...
No comments:
Post a Comment