Serius padu, untuk mendaki ex5 ternyata mantap..jika jalan tak lecen selamba boleh mendaki, ketika hujan walaupun tayar berbunga tebal, tanah lembik yang melekat membuatkan tayar berpusing. Namun nanti jika laluan telah ditumbuhi rumput, tiada isu lagi tanah melekat..
Berbanding Kembara, teres atv boleh buat lebih kurang, mana-mana laluan terlalu menyenget, berlekok atau berbonggol ratakan tanah sedikit. Apabila laluan atv disiapkan, tinjauan ke segenap pelusuk kebun, akan menjadi lebih mudah dan jimat tenaga.. Jadi tiada tanaman yang akan terlepas pandang.
Fungsi Kembara akan lebih untuk ke kaki bukit kebun, tiada keperluan sering dipandu mendaki sehingga ke puncak terutamanya musim hujan, laluan terlalu sempit dan bertebing, sangat bahaya untuk tergelincir..
Susah jika Kembara bermasalah, kita ke kebun berseorangan. Kejadian Ahad lepas tayar terkoyak, mungkin terlanggar bucu tajam sisa konkrit asas jalan atau tunggul pokok. Dah keluar kebun baru sedar tayar lepek. Peralatan asas pula baru perasan tiada.
Cuba menahan kenderaan lalu lalang untuk meminjam peralatan membuka tayar tiada sorang pun yang berani berhenti...bantuan luar pun tak boleh dihubungi sebab line telefon memang tiada.
Terpaksa memandu dalam keadaan tayar lepek untuk mendapatkan bantuan di tapak pembinaan dalam jarak 2km . Menghampiri tapak pembinaan tetiba ada sesorang berhenti menolong menukar tayar gantian..fuh lega.
Nampaknya kena beli alatan asas dan beli tayar baru...
Macam-macam dugaan berkebun..
Jiwa mau kental
ReplyDelete