Monday, August 27, 2018

Jom jom Chendering Terengganu..

 23 Ogos 2018

Kesinambungan riadah Cameron Highland, sempena hariraya korban kami berkunjung pula ke  Chendering Terengganu 3h2m 

Semangat beriadah terus berkobar.. Seawal pagi beriadah di Pantai Pandak. Kawasan ini kurang dikenali berbanding Pantai Batu Buruk..

Keadaan ini barangkali bakal berubah jika hotel bertaraf antarabangsa mula beroperasi dikawasan ini.. Cuma kini pembinaan hotel tersebut tergendala disebabkan beberapa masalah yang penulis sendiri tidak pasti punca sebenar. 







Disamping menikmati keindahan pantai mata tidak dapat lari  dari pemandangan sampah- sampah yang mengotori pantai


Walaupun secara keseluruhan aspek kebersihan terdapat sedikit peningkatan hasil kempen kebersihan kerajaan negeri tetapi kesedaran menjaga kebersihan dikalangan pengunjung masih mengecewakan. 


Bekas makanan polystyrene bersepah dipantai.. Tak taulah dimana silapnya... Tergamak pengunjung membiarkan bekas bekas makanan ditinggalkan sesudah menikmati hidangan.. Botol-botol plastik juga banyak dibuang..Teruk betul paras kesedaran masyarakat . 


Penulis cemburu dengan mentaliti masyarakat mat salleh yang begitu perihatin dengan aspek kebersihan..Dikebanyakkan negara Mat Salleh yang penulis pernah kunjungi mereka sanggup mengutip taik anjing peliharaan daripada mencemari tempat awam..Disini taik- taik bayi walaupun berbungkus lampin selamba ditinggalkan begitu saja. 


Perubahan bermula dari diri kita.. Jika kita berinisiatif mengutip sampah sekurang kurangnya dikawasan laluan kita nescaya bertambah cantik tanahair.



Cucu kepenatan bermain pantai.. Masa inilah berpeluang mendukungnya . Jika tersedar ermm meraung lah dia.. Berkunjung ke Pasar Cabang Tiga membeli kepala ikan untuk santapan tengahari..Tetiba teringin kari kepala ikan.. 

Sebelah malam mencuba makanan ala nyonya di restoran yang baru dibuka berdekatan Kuala Ibai.. 




Pilihan menu mee berkuah perisa ikan dan sayuran... 


Chendering D2... 

Riadah pagi hari ke 2 di muara Sg Kuala Ibai sekali lagi disajikan dengan sampah sampah.. Hati betul betul pedih... 










Sebelah petang meronda di kawasan rekreasi awam Masjid terapung Chendering... 

Perubahan ketara terdapat banyak aktiviti disini...Pengunjung ramai.. Terdapat khidmat sewa skuter elektik... 



Gerai gerai jualan juga banyak.. 



Tahap kebersihan disini ok... 




Berakhir 3h2m Chendering.. 

Kembara riadah September seterusnya ke Pulau Redang . Jom jom kita ke sana.. 










Tuesday, August 14, 2018

Cameron Highland 2018-D2


14 Ogos Selasa.. 

Terlajak hari berada di CH. Mulanya berhasrat semalaman saja di sini tapi berubah perancangan.. Anak yang bertolak sesudah habis bertugas di HSZ KTrg kami nasihatkan bermalam saja di Temerloh... Jauh lagi perjalanan dan sangat berisiko untuk tiba di Ch lewat malam.. 



Pagi yang nyaman di CH sangat sesuai untuk berjogging dan beriadah. Berbasikal pun sangat OK. 





Di usia sebegini perlu memperuntukan  waktu untuk menjaga kesihatan.. Kesihatan yang baik adalah rezeki yang perlu dicari... Untuk mengekalkan semangat beriadah kami akan berpindah-pindah destinasi..2 in 1 sambil beriadah sambil makan angin.. CH nampaknya akan dimasukkan dalam senarai destinasi pilihan selepas ini. 

Pukul 12 check out hotel penginapan malam pertama Nova Resort. 

Di sini mendapat baucar percuma lawatan muzium 3D 












Bila melihat gerai gerai serabut begini hati betul betul panas. Sausana yang nyaman tidak dimanfaat sebaiknya... Kebersihan dan kekemasan  CH secara keseluruhan adalah mengecewakan.. Pengunjung juga berperanan untuk menjaga khazanah negara.. Marilah bersama jaga kebersihan.. 


Malam kedua berpindah penginapan.. Puas berpusing dari satu hotel ke hotel maupun homestay..  Mencari tawaran berbaloi dan menyajikan pemandangan menyedapkan mata.

Ini pilihan kami The Smurf Inn.. Konsep homestay yang mula beroperasi 2 tahun.. Fasiliti masih baru. 




Pemandangan padang golf dari bilik yang menyenangkan..




Malamnya menikmati steamboat di gerai 15 minit pemanduan... 



3H2M...Rasanya tempoh paling sesuai untuk aktiviti riadah  luar kawasan.. Lepas ini ingin mencari destinasi pulau pula... Carian di internet banyak pakej menarik lagi murah ditawarkan... Ermm jom jom.. 






Monday, August 13, 2018

Cameron Highland Ogos18

Isnin 13hb Ogos... Harini bersiaran di CH...Anak sulong mengajak bermalam di sini... Ok jadi...Lagipun dah lama tak menatap cucu sulong.

Awal lagi kami dah keluar rumah...

Pukul sebelas pagi tiba di Restoran Nasi Bamboo Sg Klah Sungkai Perak.. Singgah disini untuk makan tengahari... Tadi sengaja sarapan ala kadar untuk menikmati makanan disini setelah sebulan tak merasai masakan tempatan.



Ini yang paling mencabar memilih makanan yang bersusun... Semuanya membuka selera... Sebulan dinegara orang  US Canada mana nak dapat beranika lauk sebegini.. 



Betul lah Malaysia syurga makanan.. Pilih lauk  ayam kampong dan bawal salai dengan sayur beserta pelbagai ulaman dan kerabu caj untuk dua orang makan harga tidak sampai Rm40. . Bayangkan kalau pengunjung luar yang nilai duit mereka lebih tinggi tak ker akan meratib cheap cheap.. Cheap



Sesudah makan terus menuju CH melalui Tapah... Persinggahan pertama dah tentu Hentian Teh Cameron Valley.. 


Cuma harga teh disini se teko kecil untuk dua org harganya rm9. Sepatutnya boleh dmurahkan lagi.. Kita berada diladang takkan harga teh macam berada diluar kawasan. 



Perubahan ketara sejak kali terakhir lawatan kesini adalah papan tanda Cameron Valley... Ok bagus

Melawat kebun KHM Strawberries n Jem...


Stawbery segar dari kebun.. Satu pek kecil ini Rm7.. 


Minum lagi sambil makan strawbery segar bercicah coklat.. 


Kebetulan tadi ada shooting filem drama.Isteriku Dalam Sangkar.. Ermm entah betul ker tak apa yang diberitahu oleh krew penggambaran tadi.. 


Berinchang diwaktu malam... Diluar nyaman tapi didalam bangunan penginapan kami ni sejuk yang amat..

Banyak penambahbaikan perlu dibuat di CH ini.. Cuaca nyaman tapi sayang persekitaran masih ditahap mengecewakan.. Kebersihan dan kekemasan perlu ditingkatkan. Penampilan kedai dan gerai masih jauh dari standard destinasi pelancongan popular. Terasa betul kerdilnya bila dibandingkan dengan negara maju luar. 


CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK