Tuesday, October 30, 2012

Jom Monggolia...Bermulanya kembara...

Untuk makluman Monggolia terbahagi kepada dua, Inner Monggolia dan Outer Monggolia. Inner Monggolia  adalah wilayah autonomi di China manakala Outer Monggolia telah merdeka dan memilih berkerajaan sendiri. Altantunya yang selalu dikaitkan dengan Monggolia adalah dari Outer Monggolia. Walaupun destinasi qorban kami ke Inner Monggolia adalah Hoehot, iaitu ibunegeri Inner Monggolia, tapi penerbangan kami ke sana melalui Beijing kerana tiada penerbangan terus dari KL ke  Hoehot .





Mungkin pihak penganjur mengambil kesempatan membawa peserta melawat Beijing . Destinasi qurban diluar negara biasanya ke kawasan orang islam yang agak terpencil yang berkehidupan serba kekurangan..jadi disamping berziarah, dapat juga membantu melalui aktiviti qorban atau sumbangan yang lain... Bila berziarah ke kawasan terpencil pastinya lawatan tempat menarik tersangat kurang dan sebab itu aktiviti ini dipakejkan  ke  destinasi popular lain juga. 



 Aku suka pogram sebegini 2 in 1...Melihat negara orang dapat, menjalani ibadah qurban pun dapat. Tapi kalau awal-awal dinyatakan tujuan utama adalah melawat Beijing , aku dan isteri tak pergi kot sebab kami pernah kesana pada 2009 dulu. Tarikan utama semasa melihat iklan pogram ini dulu tentunya Monggolia... Yea..yea segera terbayang dibenak fikiran...macamanalah rupa Monggolia yang selama ini hanya didengar melalui nama..itupun kerana kes Altantunya...Mati-matian ingatkan Monggolia yang kami nak pergi tu adalah negara kelahiran Altantunya, he he ramai yang mengirim salam ke ayah Altantunya . .! 


Penerbangan dari LCCT Kuala lumpur ke Beijing mengambil masa selama 6 jam.. 7 pm pesawat terbang dan tiba di Beijing jam 1 am...Tiada perbezaan waktu antara Beijing dan Kuala Lumpur. Bagus juga terus ke Beijing kerana lawatan pertama kami dulu adalah melalui lapangan terbang Tianjin dan dibawa ke Beijing dengan bas.. Kami disambut oleh pemandu pelancong Helen yang fasih berbahasa Indonesia.. 

Seperkara yang menarik di sini, kawasan tumpuan pelancong biasanya penjual-penjual boleh berbicara melayu...sebagaimana di Mekah dan Medinah..menunjukkan ramai orang-orang sebelah sini sama ada dari Malaysia, Singapura  dan Indonesia yang rajin kesana. Semasa berbicara dengan orang tempatan aku memilih untuk bercakap melayu saja kerana bercakap Inggeris pun bukan nya diorang faham...takpalah bercakap seperti ayam dan itik..

" Malaysia...? Murah..murah., tengok..tengok...!" he he...

Raya Aidil Adha pada 26hb Oktober 2012..macamana pulak banner ni boleh tertulis November 2012...Bior betull..?. 13 peserta diketuai wakil AlQuds En Helmi Ibrahim 8 dari kanan..

Esok kami akan ke summer palace dan lawatan kedai wajib...ish leceh betul...ha ha..

Monday, October 29, 2012

Jom Monggolia...1

Ingat Monggolia ingat Altantunya, ha ha...begini lah respond yang aku terima bila memberitahu rakan-rakan yang kami akan ke Monggolia sempena Eidul Adha baru-baru ini..Membuat ibadah qurban disana memang asing bagi kita orang Malaysia. Pertama kali aktiviti itu diadakan disana. Namun berdasarkan respond positif peserta dan kesungguhan penganjur, aku yakin semakin ramai yang akan turut menyertai aktiviti sebegini untuk tahun-tahun mendatang.

Permulaannya mungkin  dingin, sebagaimana  pogram sebegini mula-mula diperkenalkan  dahulu di negara-negara sebelah sini seperti di Kemboja, Indonesia, Vietnam dsb... Tapi kini dikhabarkan pihak penganjur terpaksa menolak permintaan orangramai yang semakin bertambah ke destinasi sama, dan lazimnya distinasi baru akan diperkenalkan untuk menampung limpahan permintaan itu.

Seramai 13 orang peserta menyertai pogram ini di Monggolia selama 6H5M. . bermula dari 23hb sehingga 29hb Oktober 2012. Berbanding pogram di negara-negara berjiran seperti Kemboja dan Vietnam, menurut agen Al Quds yang turut mengendalikan rancangan tersebut, pogram di Monggolia nyaris dibatalkan kerana kurang mendapat sambutan. Aku pun hanya terperasan pogram tersebut melalui banner yang dipasang dipersimpangan lampu isyarat di Besut semasa melawat anak di sana baru-baru ini. Segera memberitahu rakan terdekat dan alhamdulillah berjaya mengumpulkan 8 orang peserta, melebihi kuota  7 orang minima untuk pogram tersebut diteruskan.

Banyak destinasi baru boleh dilawati kerana Airasia.. Sekalung tahniah kepada Tony Fernandez dan krew..tanpa kehebatannya, ziarah luarnegara ibarat mimpi bagi orang kebanyakan...Sangat bertepatan dengan motto Airasia- 'Now everyone can fly' . Benar kekadang harga tiket Airasia lebih mahal dari penerbangan biasa, tapi gimik yang dicetuskan berjaya mencetuskan minat orang ramai untuk berkembara...bayangkan berapa ramai memperoleh manfaat hasil aktiviti ziarah dan Qurban ini...Semoga Tony Fernandez beroleh hidayah....




Bersambung...







Monday, October 22, 2012

MotoGP3- Lagi Berani Berbeza...

Aku terkilan kerana tidak dapat melihat aksi hebat pelumba negara Zulfahmi dan Hafiz secara langsung di litar atau tv kerana menghadiri seminar di Shah Alam Ahad lepas. Perkembangan hanya diketahui melalui laman social Fb. Lagi tak senang duduk bila mengetahui Zulfahmi menduduki tempat kedua..nyaris mengungguli perlumbaan tapi dipintas diselekoh akhir oleh juara dunia baru motogp3 Cortese...Aku teruja menyaksikan kejayaan beliau meraikan kemenangan dipodium dan sidang akhbar sesudah perlumbaan.

Syabas dan tahniah kepada anak muda ini kerana berani berbeza. Dia tidak terikut-ikut menggoncang champangne. Tindakan itu pasti memberi mesej yang jelas kepada penganjur dan dunia supaya menghormati hak-hak orang islam dalam meraikan kejayaan.  Aku rasa dia  pelumba pertama didunia yang tidak meraikan kejayaan sedemikian rupa...Sesudah badan bolasepak di England berhasrat mengkaji semula kaedah meraikan  pemenang beragama islam selepas insiden Yaya Taure menolak pemberian champangne, mungkinkah penganjur GP turut mengambil langkah yang sama...Aku pernah menulis   perkara ini dalam artikel terdahulu  Berani Berbeza...BACA DISINI

Yang kedua, sidang akhbar sesudah perlumbaan...sehingga kini aku belum dapat melihat sidang akhbar tersebut...kepada sesiapa yang memiliki link tersebut diharap dapat berkongsi bersama. Aku yakin Zulfahmi tidak bermasalah untuk berkomunikasi dalam bahasa Inggeris....menolak anggapan sesetengah pihak untuk berjaya dan maju mesti mahir berbahasa Inggeris dahulu... Kalau pun tidak boleh berbahasa Inggeris  apa masalah..? .Dulu semasa pelumba Jepun berada dipuncak mereka menggunakan khidmat penterjemah...Aku yakin kalau dijadikan prasyarat mesti berkemahiran berbahasa Inggeris sebelum menjadi pelumba, ramai mat-mat rempit yang berbakat mula menjauhkan diri untuk menjadi pelumba handalan.

Pada aku kemahiran berbahasa Inggeris adalah keperluan yang boleh dipelajari BILA PERLU...Jika tiada keperluan kenapa mesti diminta semua orang fasih dan mahir  berbahasa Inggeris konon-kononnya untuk maju...sehingga perlu dirombak sistem pendidikan melalui PPMSI seketika dulu.  Pada aku pendedahan dan peluang perlu diberi keutamaan dalam bahasa yang mudah difahami masyarakat supaya tiada pihak yang keciciran....Kemahiran dalam bahasa lain boleh dipelajari bila keperluan timbul...Itu saja..

Sempena Eidul Adha yang bakal menjelang..Selamat Hariraya Eidul Adha...Tahun ni aku, isteri dan beberapa teman beraya di Hothot, China...he he..Berziarah saudara seagama disana ...23-29hb Oktober 2012..Semoga selamat pergi dan kembali..Amin..

Sunday, October 21, 2012

MotoGP Sepang-Tahniah Zulfahmi dan Hafiz...

Berbanding final bolasepak Piala Malaysia, nampaknya kejayaan Zulfahmi dan Hafiz di motoGP Sepang kurang mendapat liputan media cetak atau elektronik...Padahal acara yang dimenangi itu bertaraf dunia.! Sepatutnya berita sebegini mendapat tempat di muka utama akhbar-akhbar kerana sejarah telah tercipta..bukan senang nak bersaing disatu acara yang selama ini didominasi oleh pasukan luar..Pada aku kalau setakat bola sepak dah muak mendengar berita sama saban hari...Lainlah kalau pasukan kita berjaya merangkul kejohanan dunia...bolehlah kot bergegak gempita meraikan kejayaan...Tak taulah samada ramai yang tidak minat atau tidak menyedari acara motoGP  yang diadakan di Litar Sepang itu...

Sekalung tahniah untuk kedua-dua pelumba negara kerana mereka adalah pembakarr semangat pelumba-pelumba lain. Aku percaya kejayaan mereka ini adalah phenomena.. Selepas  ini akan bertambah ramai pelumba hebat dilahirkan untuk mencabar pelumba handalan dunia lain...dengan syarat pogram tersusun dilaksanakan...Sebagaimana cetusan semangat yang diledakkan oleh pelumba basikal Zulhasni Awang.. disokong dengan liputan media , pastinya kejayaan itu bakal menambahkan semangat dan keyakinan diri pelumba-pelumba Malaysia lain untuk bersaing diperingkat antarabangsa.

Untuk mencapai kejayaan sebenarnya lebih mudah berbanding mengekalkan kejayaan. Sekiranya kita perasan sekejap masa dulu ramai pelumba-pelumba Jepun mampu menggegar litar, tapi nampaknya sekarang teramat kurang..barangkali pogram pelumba pelapis semakin hambar. Kita pun berharap bukan setakat disini saja kejayaan pelumba negara berjaya dicapai. Program-program melahirkan pelumba pelapis perlu digiatkan. Aku percaya ramai pelumba baru mampu menyerlah sekiranya bakat yang ada digilap dan diberi peluang...Kita tak kurang dengan pelumba-pelumba berani dan berbakat sebagaimana dipamerkan oleh mat-mat rempit kita..  Daripada tenaga dihabiskan menghalang kegiatan mereka, apakata   disediakan trek-trek di setiap daerah untuk mat-mat rempit beraksi.. Trek-trek boleh saja menggunakan jalan sediada  dilokasi yang kurang sibuk..Sediakan jadual untuk mereka beraksi dan jalan ditutup untuk kegunaan awam. Alahai kalau  jalan yang sibuk pun mereka sanggup menggadai nyawa inikan pula dihidangkan dengan jalan yang dikhaskan...takkan tak mahu kot...


Selamat maju jaya ...!





..


Wednesday, October 17, 2012

Arnab oh Arnab...

Asal sepasang jantan dan betina,
Anak beli sepasang RM70..
 Tak lama bersama.,
Si betina mati dulu,
 Tetiba jer tak bernyawa di sangkar..
Taktau apa punca..

Tinggallah si jantan, menduda..,
Anak hantar ke rumah kawan untuk dijaga..
Alasan, disana banyak arnab, tidaklah kesunyian..
Entah kenapa tetiba terdapat kesan luka pada badan..
Anggota belakang seolah lumpuh..
Taktau apa punca,

Luka macam digigit kucing..
Kawan anak cakap dah hantar ke klinik haiwan,
Terbang RM70 ..pergh mahal boleh tahan...
Bila kawan anak sambung belajar..
Tiada siapa boleh menjaga..,
Anak bawa ke asrama untuk dibela.., Tak percaya...?
Tapi tak lama..akhirnya disuruh bawak balik jua..




Dirumah pun tak lama..,
Aku tak pandai berbela..
Sikit-sikit cuci luka boleh lah...
Adalah kot sekali aku mandikan..
Anak cakap jangan.. nanti selsema...!!
Betul ker..?
Hajat kalau sembuh, ingin pakaikan roda,
Boleh ajak ronda-ronda..he he..

Hajat tak kesampaian..,
Arnab semakin lemah dan murung..,
Serahkan saja pada yang berminat...,
Tak tanya pulak perkembangan terkini..
Jangan-jangan telah jadi arwah...
Hu hu..





Hujan oh Hujan...

Musim hujan datang lagi. Hampir setiap hari hujan. Semalam balik dari  Kuantan tiba saja Plaza Tol Jalan Duta KL, hujan turun dengan lebatnya. Bila hari-hari hujan orang cakap cuaca tidak baik..betul ker begitu..sedangkan hujan adalah rahmat., masa musim hujan nilah empangan boleh dipenuhkan semula...Jika sentiasa menginginkan "cuaca baik" alamat bercatu airlah kita...



Kemalangan di atas berlaku di Sg Dua Rawang pada petang 18hb Okt 2012. Kemalangan melibatkan sebuah lori dan kereta..tak pasti samada melibatkan kemalangan jiwa atau kecederaan yang serius..yang pasti aku terperangkap dalam kesesakan jalanraya hu hu...


Masa musim hujan ini juga  kadar kemalangan akan meningkat dan tanpa sedar banyak pihak beroleh manfaat bila  kemalangan berlaku..Pengusaha trak penarik tentunya tersenyum lebar..pengusaha bengkel pun begitu, bilamana  kenderaan terlibat dalam kemalangan mula memenuhi bengkel masing-masing...yang berdebar pun ramai...syarikat-syarikat insuran  berdebar jugak kot bila tuntutan insuran mula meningkat..pemilik kenderaan yang hanya membeli insuran pihak ke 3 lagilah demam bila terlibat dengan kemalangan...setiap kejadian didunia ini mempunyai hikmah tersendiri yang kekadang diluar jangkauan pemikiran kita untuk memahaminya.. Redhalah seadanya...

Monday, October 15, 2012

Jom bersahabat...

15hb Oktober 2012, Ahad
Tahlil ringkas dan penyerahan sumbangan derma ikhlas rider kepada balu Allahyarham Haiza telah diadakan dirumah beliau di Tasik Puteri, Rawang Selangor.  Rider berkumpul di gerai Nasi Lemak Tangling, KL sebelum bergerak ke Rawang. Seramai 10 peserta menghadiri majlis itu, sebahagian lagi tidak berkesempatan kerana mempunyai urusan masing-masing. Sdr Haiza meninggal dunia pada 15hb Ogos 2012 kerana barah hati.

 Aktiviti bermotosikal mengenalkan kami kepada arwah. Walaupun sebahagian dari kami, skuter Piaggio X9 sudah tinggal kenangan kerana  telah beralih selera ke motor jenis lain namun persahabatan masih dikekalkan.




 Bukan jumlah kutipan yang menjadi ukuran tapi semangat persaudaraan yang perlu dijadikan ikutan. Untungnya hidup bermasyarakat walaupun jasad sudah tiada, ingatan tetap abadi.


Sesudah majlis itu kami melawat seorang lagi rider Sdr Cili yang mendapatkan rawatan di Hospital Sg Buloh kerana mengalami kekurangan darah dalam badan akibat pendarahan di rektum...senang cakap penyakit buasir datang menjengah...semoga segera beredar dan sembuh...

Hu hu bila usia semakin meningkat , penyakit mula datang bertandang...Bagi yang masih sihat . taktaulah  penyakit apa pula yang sedang mengintai...

Teruskan bersahabat brader...!

Sunday, October 14, 2012

Jom Riadah...


Tarikh : 13hb Oktober 2012, Sabtu
Lokasi :  Short Trail, Tun Ghafar Baba Trail, Puncak Kemensah





Thursday, October 11, 2012

Kena catu air ke...?


Tarikh 11/10/2012
Lokasi Bukit Frazer, Raub Pahang..

Khamis, menghadiri taklimat tender baikpulih jalan/cerun di Raub Pahang.  Taklimat diadakan di Pejabat Jurutera Daerah JKR Raub. Seawal 7 pagi aku bergerak kesana. 

Dimaklumkan lokasi kejadian adalah di Bukit Frazer...Dari Raub ke Bukit Frazer akan melalui Sg Koyan. Mat-mat motor selalu sebut layan konar di sana...Cuba ..Try..Test...! apa seronoknya laluan Sg Koyan itu...

 Owhh.. rupanya laluan itu akan bertemu semula simpang tiga ke Bukit Frazer jika dari arah Bentung...Sebagaimana tulisan aku terdahulu..Klik sini. memanglah jalan tu berbelit-belit...hu hu..patutlah mat-mat motor suka...


Beginilah keadaan jalan yang runtuh dan ditutup kepada semua kenderaan awam ..

Dalam perjalanan balik melalui Kuala Kubu Bharu...Pasti tidak akan terlepas pandang pemandangan Empangan  Sg Selangor Kuala Kubu Bharu..Ride terdahulu memang aku teringin mengambil gambar empangan yang semakin kosong, disebabkan ride bersama rider lain malaslah nak berhenti.. Rupanya dalam minggu yang sama akhbar Utusan Malaysia telah memaparkan gambar empangan tersebut... Nayalah orang Selangor yang tinggal di sebelah Rawang dan kawasan liputan lain ditakdirkan hujan tak turun berpanjangan...



Kerajaan Negeri Selangor cakap nak buat pembenihan awan...ini langkah jangka pendek...apa langkah jangka panjang..? takkan tiap kali empangan kering asyik ambil langkah kecemasan ..sedangkan keperluan air semakin meningkat...Rakyat akan menanggong akibat jika masalah air turut dipolitikkan...

Pelik...jika negara beriklim tropika terpaksa bercatu air...!

Tuesday, October 9, 2012

Apa dah jadi...?

Kita merancang, mereka merancang...Pencegahan melalui pelbagai kaedah, namun  kaedah pencegahan fizikal seringkali gagal menghalang penjenayah dari terus bermaharajalela. Sebutkan kaedah apa yang tidak dicuba..pengawal keselamatan..?, cctv...?, peti besi..? bilik kebal..? kenderaan kalis peluru...? dsb ...Seringkali dipaparkan didada akhbar maupun  media elektronik perihal jenayah yang semakin berleluasa dan seolah semakin sukar dibendung.

Apa yang nak aku kongsikan disini adalah perihal kecurian yang berlaku lagi dimasjid kami...nampaknya pemasangan cctv langsung tidak mendatangkan gerun kepada penjenayah. Kejadian terbaru, bilik kawalan cctv telah dipecah masuk dan sistem dirosakkan untuk menghalang imej dari dirakamkan. Ini bukan penjenayah sembarangan...kepandaian jika tidak disertakan dengan kesihatan rohani, menjadikan manusia lebih teruk dari binatang...Percayalah penjenayah seperti ini tidak akan teragak-agak bertindak agresif termasuk membunuh bila timbul keperluan., lebih-lebih lagi jika semasa melakukan jenayah itu mereka dibawah pengaruh dadah... Mereka peduli apa...

Apa yang lebih membimbangkan kekadang remaja seawal usia menginjak belasan tahun telah terjebak dengan kegiatan sebegini.... Yea dalam kes masjid kami, suspek yang dirakamkan dan diserahkan ke pihak polis adalah remaja..Namun kekurangan bukti disamping remaja bawah umur sukar memanjangkan kes untuk mensabitkan kesalahan itu terhadapnya. . Dunia semakin tidak selamat. Percaya atau tidak kekadang masyarakat yang seolah merestui bercambahnya penjenayah. Ramai benar yang tampil membela penjenayah atas alasan hak asasi manusia. Suspek hatta penjenayah yang telah disabitkan kesalahan mesti dilayan kelas pertama.....silap layanan pihak berkuasa akan disaman.

Bagi kes-kes kesalahan di sekolah berapa ramai guru sanggup mengambil tindakan terhadap pesalah kerana takut serangan balas ibubapa.  Apa akan jadi dengan remaja bermasalah seperti ini apabila telah dewasa kelak..? Dan untuk makluman, ibubapa adalah masyarakat dan masyarakat itu adalah KITA...






Kembara Merdeka 2012...




Tarikh 9hb Okt 2012, Selasa
Lokasi : Perkarangan Sri Pentas, TV3
Simbolik pelancaran Kembara Merdeka 2012 telah diadakan di Perkarangan Sri Pentas pagi tadi. Majlis telah dihadiri lebih 50 peserta .  Konvoi telah dilepaskan oleh Dato' Ahmad A. Talib yang aku kenali melalui tulisan beliau  di ruangan Pahit Manis, Berita Harian. Konvoi Kembara Merdeka 2012 sebenar akan diadakan pada 6Nov-11 Nov 2012 depan.  Kembara yang  bermula di Johor Bahru akan melalui Mersing-Kuantan-K.Trg-Kota Bahru- Penang-Ipoh dan berakhir di Putrajaya. Seramai 500 peserta telah mendaftar diri untuk menyertai acara tersebut..

Lintas langsung pelepasan konvoi  telah disiarkan di MHI...Korang tengok tak MHI pagi tadi...?





Dato' Ahmad A.Talib dan aku..


Senyum-senyum..muka masuk tv...!

Takpalah tak dapat masuk tv, dapat masuk blog sendiri pun ok...Boboi..Boy...! ha ha...

Friday, October 5, 2012

Ukur baju di badan sendiri...

2/10/2012, Selasa, 5.30 ptg
Aktiviti lama, entry terbaru. 

 Kiri 60an, kanan awal 30an, belakang mid 40an

 Si tua semakin laju, orang muda mengikori rapat...mereka berlari sejauh 10km tanpa henti...'Practice make perfect',..rajin berusaha, tiada yang mustahil..sedangkan si atok di Itali  berusia 100 tahun mampu berbasikal mengelilingi velodrum dengan catatan masa membrangsangkan, inikan pula orang muda seperti kita.


Orang dibelakang...tercungap-cungap berlari dan berjalan..Dia memerlukan banyak latihan  untuk menyaingi orang dihadapan...semakin lama semakin sayup  ketinggalan...he he..itulah aku...setelah beberapa hari  berlalu, berjalan masih berdengkot-dengkot kesan kekejangan otot yang dialami. ...betullah juga kata bidalan- Ukur baju dibadan sendiri...


Apa-apapun sempena hujung minggu ini ...Jom riadah...!






Thursday, October 4, 2012

TIPS SEMPOI -selimut motor

SELIMUT MOTOR



Korang sayang motor korang kan...Jadi elok diselimutkan motor kesayangan anda. Bila berselimut ni kuranglah berhabuk, taik cicak pun takdalah merata-rata melekat kat motor...Selamat jugak dari bercalar-calar tempat ayam, kucing dsb  bertenggek , . Selimut motor kalau korang beli kat kedai motor pasti mahal, yang kecik pun tidak kurang RM150. Sebab aku lambat dapat tips ni, selimut besar motor aku je cecah RM400.

Kepada yang baru saja sambar motor elok saja korang beli selimut kereta..Jangan bazir duit..Selimut kereta kancil harga tak sampai pun RM50...Berapa banyak dah jimat......InsyaAllah cat motor  korang akan sentiasa berkilat dan tahan lama...ha ha..

Selamat mencuba...

Laju..Berbaloikah...?

Semasa berada di Majlis Pohon Restu MRSM Besut  baru-baru ini, aku bersembang dengan salah seorang bapa murid . Beliau bertolak dari Bandar Baru Bangi ke Besut menaiki kereta seawal jam 4 pagi Ahad  dan tiba di sana sebelum jam 12 tghhari. bermakna tempoh perjalanan tidak melebihi 8jam. Beliau melalui laluan Karak-Bentong-K.Lipis-Gua Musang-Kuala Krai-Jertih.. Menurut beliau lagi cara pemanduan penuh berhemah dengan mengikuti kelajuan dibenarkan kerana tidak mahu dikenakan dengan pelbagai saman disamping berhenti rehat beberapa kali.

Aku pula bertolak pada hari Sabtu dari Rawang yang berkedudukan lebih dekat berbanding BBBangi dan memilih laluan Karak-LPT- Jabor-Ajil-K.Trg-Permaisuri-Jertih . Bila dicongak-congak  tempoh perjalanan aku dan dia, tidaklah pula terlalu jauh berbeza...seolah-olah tidak setimpal dengan cara tonggangan aku yang macam ribut itu. Biasalah naik motor mana peduli dengan garisan berkembar atau hadlaju..terus saja memotong bila terdapat peluang berbuat demikian..  Aku bergerak dari rumah jam 12.30ptg dan tiba di Besut jam 6.0ptg iaitu tempoh perjalanan selama 5jam30minit bermakna hanya berbeza 2jam30minit. Walaupun aku turut berhenti rehat, tapi disepanjang lebuhraya aku bawak laju. jarum meter motor aku macam seronok berada diangka 180km/jam, . jalan lurus lah yea..

Bila fikir-fikir, berbaloikah terburu-buru mengejar masa supaya cepat sampai kedestinasi jika hasilnya tak seberapa. Perbandingan ini antara motorsikal dan kereta yang pastinya memberi kelebihan kepada penonggang motorikal..Bayangkan jika kereta dengan kereta, aku garenti perbezaan masa  tidak akan begitu ketara... langsung tidak berbaloi dengan pelbagai risiko yang dihadapi.  Bayangkan kerana ingin mengejar masa, pemandu  terpaksa menyalakan lampu tinggi untuk meminta laluan atau melulu memotong walaupun digarisan berkembar atau memotong sebelah kiri kenderaan dsb..Pastinya pemanduan sebegitu akan kelihatan gelojoh dan kelamkabut serta akan mengundang sumpah seranah pengguna jalanraya yang lain...

Berdasarkan pengamatan aku itu, adalah lebih baik bawak kenderan secara rileks. Tak payahlah kelam kabut. Jika ingin cepat sampai ke destinasi bertolaklah lebih awal.. Rancanglah perjalanan anda. Tak akan lari gunung dikejar...Kita khuatir dalam sibuk mencipta rekod memendekkan tempoh perjalanan, menyusul pula  pelbagai risiko yang membahayakan diri dan orang ramai disamping terpaksa memperuntukkan duit yang banyak untuk membayar saman...Peringatan ini untuk diri aku juga...

Ingat...! Jangan pandu/tonggang melulu..! Kita mampu mengubahnya.. .


Bon Voyage anak-anak...

4/10/2012, Khamis

Diam tak diam 3 bulan telah  berlalu. Pelajar kembali dari perantauan  Mesir menamatkan cuti  di tanahair setelah bersama keluarga semenjak awal Ramadhan lagi. Pagi tadi lebih kurang 30 pelajar termasuk anak aku kembali semula ke sana untuk memulakan penggajian difakulti masing-masing. Terasa begitu pantas masa berlalu..Apalah ada dengan 3 bulan, sedangkan  3 tahun anak-anak diperantauan dirasakan tersangat baru ,   pejam celik 3 tahun lagi, insyaAllah anak-anak akan menamatkan pengajian.

Seawal jam 5 pagi kami telah bergerak ke KLIA supaya tidak tergesa-gesa mengejar jadual penerbangan jam 9 pagi.

InsyaAllah ada kelapangan dan rezeki kami pulak yang akan menziarahi anak-anak  disana nanti. Sementara pelajar ada disana bolehlah menumpang kediaman dan menjadi penunjuk jalan kepada  ibubapa yang berkesempatan kesana.

Selamat menyambung semula penghidupan di perantauan  anak-anak sekelian. Sermoga berjaya dunia akhirat.


Monday, October 1, 2012

Jom Monggolia...

Banyak perancangan bermotor yang dijadualkan pada tahun ini nampaknya tak jadi...Ride Kapchai Bali, Ride Kapchai Borneo, Ride Kapchai Himalaya  terpaksa ditunda atas sebab tertentu. Yang pasti Ride Himalaya mungkin mengambil masa untuk direalisasikan kerana bajet ke sana melalui peruntukan penyelidikan ditolak oleh pihak atasan Universiti Kebangsaan Malaysia. 

Perancangan terbaru Ride Kemboja sedang diaturkan pada cuti sekolah November ini. Ride ini bersama grup sama semasa ke 1000 konar dulu diharap menjadi kenyataan. Tapi tanda-tanda tak jadi pun macam dah ada sebab pada awal November ini ramai peserta akan menyertai Konvoi Merdeka dari JB ke Putrajaya selama seminggu...bagi mereka yang terikat dengan majikan, cuti tahunan mungkin menjadi penghalang sedangkan untuk sesuatu ride yang jauh, minima 10 hari diperlukan, barulah dapat menikmati kembara yang  dirancangkan.

Sebab itu aku suka berjalan dengan dua, tiga orang rider saja, perancangan lebih kurang selebihnya terjah...kalau terlalu berperancangan selalunya tak jadi...Aku memang berkobar-kobar untuk melihat negara orang. luaskan pemandangan, menambahkan pengalaman...Duit-duit yang dapat aku selamatkan dari masuk kantung tokeh stesen minyak mahupun pengendali lebuhraya bertol  atau duit terselamat dari dibakar api rokok ...sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban perbelanjaan berkembara nanti...

Argh malas nak tunggu geng bermotor, sempena Eidul Adha ini aku dan isteri akan mengikuti rombongan ejen pelancongan...Segala perancangan agent aturkan... sediakan saja duit RM2250...Jom Monggolia...!



6D5N QURBANI BEIJING MONGOLIA

DAY 1
24 Oct 2012 ARV KUL - BEIJING – HUHHOT (BY TRAIN) 
Arrive in Beijing at midnight. Pick up group from airport and check in.
After breakfast, transfer to visit the Tian An Men Square which is the largest city square in the world, bordered by the Great Hall of the People ,then tour the Forbidden City, the complex of imperial palace, which was home to the Empero
rs for over 500 years. Grand halls and courts gradually give way to more intimate domestic quarters, giving an insight into the pampered isolation of the emperors. After lunch, Visit the Niujie Mosque & pray at there and we will shop at the Muslim Super Market and Niujie, it is in the Muslim community and the only super market for Muslims in Beijing. Visit the local famous Silk Show Room. Enjoy Traditional Free Foot Massage at the Chinese medicine center. After dinner send to Beijing West Railway Station. Take night go to the capital city of Inner Mongolia—Hohhot. Overnight on train. B/L/D
DAY 2
25 Oct 2012 HUHHOT
Upon arrival. pick up and send for breakfast at local Muslim restaurant. Check in hotel for slight rest. Early lunch, then transfer to Xilamuren Grassland (90KM). Vast grasslands, the Xilamuren Grassland are a good place for a grassland experience. Themushroom-like yurts, bright sky, fresh air, rolling grass and the flocks and herds moving like white clouds on the remote grassland, all contribute to make the scenery a very relaxing one. During the visiting, you may try different activities such as Mongolian wrestling, horse & camel riding, rodeo competitions, archey. Transfer back to Hohhot city center. B/L/D
DAY 3
26 Oct 2012 HUHHOT-BEIJING (BY FLIGHT)
Breakfast at hotel. transfer to local mosque to pray. Then do Qurban. After lunch, transfer to visit the Imam’s Family. Visit the Arabic School. In the afternoon, shopping at the local famous Muslim Market. In the evening, transfer to Hohhot airport. Fly back to Beijing. B/L/D
DAY 4
27 Oct 2012 BEIJING
Breakfast. Today is the highlight of our China tour, the climbing of the Great Wall of China, which was first built in the Warring States period (475-221BC) as a series of earthworks erected by individual kingdoms as a defense against each other as well as from invasions from the north. The present day wall was left from the Ming dynasty. Stop at the Jade Museum and Crystal Center for shopping. Lunch at a local Muslim restaurant near the
Great Wall. Visit the Burning cream Center. Enjoy Chinese tea ceremony at Tea House. Dinner at local restaurant. Enjoy the local famous Acrobatic Show at night. B/L/D
DAY 5
28 Oct 2012 BEIJING DEPARTURE
Breakfast. transfer to visit the Summer Palace. Being the largest imperial garden in China, the Summer Palace was first built in the Qing emperor Qianlong’s time in 1751 and burned down in 1860 by the French and British army and restored by the Dowager empress Cixi for her own enjoyment. It became a favorite haunt of Cixi, who preferred it to the Forbidden City, and named it Yi He Yuan meaning the garden of health and harmony. Shopping at the Fresh Water Pearl Center. Lunch. shopping at Jewelry City. Visit to the Ma Dian Mosque which is one of the most famous mosques with hundreds years history. Visit the Kitchen Knife Shop. In the afternoon, enjoy shopping at famous Xiushui Street. Till evening, go on shopping at Yashow Market until dinner.
After dinner, send to airport. Catch early morning flight D7317 0150. 29Oct. departure from Beijing. B/L/D
DAY 6
29 Oct 2012 ARRIVAL KUL
Fly from Beijing airport to Kuala Lumpur with sweet memory. HOME SWEET HOME. ALAHAMDULLILAH. A Safe Trip Home -/-/-
* Menu & itinerary are subject to change. Please note.

Price included:

• 4 Nights hotel accommodation based on twin room.
• HALAL meals 06 lunch and 05 dinner as specified in the itinerary
• Private land transfers by air-conditioned company coach English speaking
• All entrance fees of sightseeing places as mentioned in the itinerary.
• Private escorted tour with service of Malay, Indonesian or English speaking guide
• Visa Single Entry
• Tips for tour guide
• 1 way train ticket ( soft class) & 1 way domestic flight (tourist class)

Price excluded:
• Domestic flight KBR-KUL
• Personal expenses (Laundry,telephone,mini items)
• Excess Baggage
• Sheep RM280 per sheep
• Cow RM380 per person (RM2560 per Cow)

Proposed Flight detail:
DATE SECTOR FLIGHT NO ETD ETA
23 Oct 2012 KUL – PEK D7 316 19:50 01:05+1
29 Oct 2012 PEK – KUL D7 317 01:50 08:45
KUL – Kuala Lumpur PEK– Beijing

Majlis Pohon Restu ...


Sempena peperiksaan PMR dan SPM yang akan diadakan tidak lama lagi satu majlis pohon restu telah dianjurkan oleh pihak sekolah seperti berikut.

Tarikh 30hb Sept 2012, Ahad
Tempat: MRSM Besut Trengganu


Walaupun hari Ahad adalah hari berkerja bagi sebahagian negeri di Pantai Timur, kehadiran ibubapa agak ramai. Ibubapa, walau sesibuk mana seharusnya mengambil kesempatan untuk menghadiri majlis yang dianjurkan. Pengalaman mengikuti majlis seumpama ini mendapati ramai pelajar yang menangis teresak-esak memerhatikan pelajar lain  dapat bersalaman dan berpelukan dengan ibubapa masing-masing, sedangkan mereka bersendirian tanpa ditemani oleh ahli keluarga.

Dengan kesedaran inilah, walaupun jauh dan baru saja menjenguk anak di asrama 2 minggu sudah, aku gagahkan jua bermotor  untuk memberi sokongan moral kepada anak yang akan menduduki PMR..


 

Aku tak pasti samada sekolah-sekolah selain MRSM turut menganjurkan majlis pohon restu sebegini.  Selain solat hajat dan bacaan yasin sebaiknya tradisi ini turut dikongsi oleh sekolah-sekolah lain..Pelajar boleh mengambil kesempatan bermaafan dengan guru, ibubapa juga rakan-rakan sebelum menduduki peperiksaan utama..Adab menuntut ilmu, sebaiknya turut memohon keredhaan guru ilmu yang dipelajari..Mana tahu selama belajar disekolah pelajar ada melakukan kesalahan pada guru-guru atau bergaduh sesama murid atau menyinggung hati ibubapa dsb. Jadi pelajar dapat menduduki peperiksaan dengan tenang setelah bermaaf-maafan

Selamat menduduki peperiksaan kepada semua calon PMR dan SPM sekalian...  

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK