Wednesday, November 28, 2012

Bila cuti sekolah datang lagi...





Pergh...hebat punya posing bro...Tak sangka baru saja menghabiskan konvoi 1MBW, sahabat aku Ar Mastor dan Azman JO menyertai lagi konvoi cuti-cuti 1Malaysia anjuran Big Bike Shop dengan kerjasama Kementerian Pelancongan Malaysia .  Mereka tak puashati konvoi 1MBW..hehe..Takdapat pulak maklumat jumlah penyertaan kali ini..tahun lepas dikhabarkan seramai 50 peserta menyertai konvoi tahunan ini.
                           
Hujung tahun begini memang banyak betul aktiviti konvoi diadakan. Habis motor-motor kena gasak oleh tuanpunya...dari satu konvoi ke satu konvoi...Nak menghabiskan cuti tahunan kot..Bukan setakat dalam negeri bahkan sudah merebak ke negara-negara jiran... Kalau dulu  destinasi pilihan hanya berlegar di Siam , tapi kini seluruh Indochina menjadi tumpuan...Bagus-bagus...Jauh perjalanan luas pemandangan dan bertambahlah pengalaman. Bila bersembang dengan rakan dibengkel  Mail Motor, Rawang baru ni, ramai benar mat-mat motor akan ke negara-negara Indochina  seperti Laos, Vietnam Cambodia dan pastinya Thailand bermula 8hb Disember 2012 ini...

Kebetulan sahabat yang aku sebutkan diatas pun akan berkonvoi lagi bersama beberapa peserta lain ke Koh Lanta,  Thailand pada tarikh yang sama..Tak pasti pulak kenapa tarikh ini menjadi tumpuan..Mereka cakap Darling Ride..bawak bini ride bro haha...Kekawan mempelawa juga, tapi nampaknya kali ini wa tak dapat join kalian. Pertama, wa tak biasa membonceng...kedua bini wa tak pernah dan tak berani naik motor,  ke3..Koh Lanta wa dah pergi...Ingatkan nak join mereka dengan berkereta, memandangkan faktor ke 3, wa pelawa sorang rakan dari Penang untuk menyertai konvoi berkereta bersama famili sempena cuti sekolah ini ke Koh Samui pada tarikh yang sama...Pantang pelawa dia ok saja...Cuma destinasi saja yang belum betul-betul pasti...Koh Samui terasa macam dekat pulak...setahu aku kawan aku ni pun kaki ronda-ronda...Kita terus ke Chiangmai lah brader...ha ha..





Monday, November 26, 2012

Jom Monggolia..Tembok Besar China...

Pertama kali pergi dulu memang mengundang keterujaan yang teramat ...Selagi boleh panjat aku terus memanjat sehingga ke lokasi dibenarkan...kerana apa..? seronok beb merasai pengalaman baru, disamping  tu dapat mengabadikan pengalaman dalam bentuk sijil mengesahkan kita telah memanjat tembok yang paling tinggi sekali...he he bila dah dapat..., rupanya sijil boleh dibeli dimana-mana kedai cenderahati...hatta dibawah, tak perlu panjat tinggi-tinggi...isshh...

Lagipun lecehlah dengan pemandu pelancong ni..banyak-banyak tempat tembok besar, tempat yang sama ini  saja yang dituju.. setahu aku banyak lagi lokasi menarik ditembok besar yang boleh dilawati...dengar khabar kereta kabel pun ada disediakan disetengah lokasi tembok besar...













Untuk lawatan kedua ini, kami malas nak memanjat tembok..,sekadar berlegar-legar dikaki tembok menikmati jagong...






sambil juga menemani ustaz ...Kalau ustaz ni dapat memanjat kepuncak tertinggi barulah bermakna mendapat sijil...cuma bimbang-bimbang  rebah dipuncak takda siapa larat mengangkat....kita lepak dibawah sajalah ustaz....haha!



Tuesday, November 20, 2012

Jom Monggolia-Ibadah Korban

Melihat kepada jumlah binatang yang dikorbankan di masjid besar Huehot, kesedaran berkorban adalah tinggi dikalangan penduduk bandar ini...


 Destinasi korban kami bukan dimasjid ini, tetapi disebuah perkampongan yang agak jauh dari Bandar Huehot
Perjalanan mengambil masa dalam 2 jam melalui jalan-jalan pinggiran bandar yang kurang elok dan berdebu...Cara pemanduan di sana sungguh mendebarkan. ditambah dengan pemanduan sebelah kiri sebagaimana di  Eropah yang sedikit asing bagi kita yang biasa memandu sebelah kanan. Penat juga kaki menolong pemandu menekan brek bila kenderaan seolah ingin bertembong dengan kenderaan dari arah bertentangan...
Tennnnn! pemandu menekan hon supaya pemandu dihadapan memberi laluan...giler...!


 Tiba diperkampongan untuk ibadah korban kali ini...




 Rombongan disambut peduduk setempat....sungguh mengujakan berjumpa saudara segama dari keturunan yang berbeza.. Dianggarkan terdapat 2000 orang islam didaerah ini...

Masjid berserta kuaters merupakan sumbangan individu disana. Kuaters didiami sepuluh keluarga..setiap keluarga mendiami sebuah bilik ...tempat memasak , tandas bilik air berkongsi sesama mereka..sungguh simple penghidupan mereka..

 Sebanyak 17 ekor kambing dikorbankan dikampong tersebut...

 Saya sebagai wakil polan bin/bte sipolan menyembelih binatang ini kerana Allah Taala...Ustaz Fadhil yang berasal dari Kedah tapi bermastautin di Kuantan. Mejadi mudir sekolah agama dan Tahfiz yang diusahakannya...

Sebenarnya wa teringin juga menyembelih , walaupun berdebar... tapi teringatkan kesah di Kemboja dulu wa tersembelih jari seorang yang memegang kepala kambing sehingga pitam.., wa  memendamkan rasa..Kalau ustaz bukak mulut menawarkan kepada wa..rasa boleh jugak..he he...

Pakcik ni sungguh cekap melapah daging...tak sampai beberapa minit telah togel kambing dikerjakan...

 Penat menyembelih, kami berehat dirumah Tuan Imam.kanan sekali..Bilik adalah rumah dan rumah adalah bilik...

 Mujur terdapat penterjemah yang mengikuti rombongan ke kampong ini. Ustaz bertazkirah dalam bahasa arab dan diterjemahkan ke bahasa cina oleh brader kiri sekali yang pernah berkerja di Arab saudi selama 7 tahun...Begitulah sebaliknya, imam tempatan berserban merah membalas dan diterjemahkan ke bahasa inggeris kepada kami...Jemaah tempatan tak ramai.. adalah dalam sepuluh orang...tak cukup korum untuk mendirikan solat jumaat..sebab itu penduduk tempatan pelik bila ustaz berkhutbah diselangi dengan duduk sebentar...selesai saja khutbah pertama pak bilal terus bangun beriqamat...


Merasai masakan sup kambing korban menurut citarasa tempatan..ok sedap...



                           

Sesungguhya menziarahi destinasi tertentu pastinya  meninggalkan pelbagai kenangan...
 Sebagaimana diceritakan dalam entry terdahulu..Inner Monggolia berkembang pesat sejak 10 tahun kebelakangan ini saja..Namun kepesatan pembangunan lebih tertumpu dikawasan bandar..Kampong-kampong yang jauh dari bandar masih belum menerima sepenuhnya  arus pembangunan itu...Tiada sistem sanitari sempurna lagi dikampong ini...Mereka masih menggunakan "tandas tenggek", hehe..boleh melihat koleksi buangan  dibawah...perghh..Kalau boleh tahan..tahan bebb ..tak boleh tahan bertenggek sajalah sambil memejam mata mengharapkan bayangan lain menjelma ha ha....!

 Melihat kepada minat yang ditunjukkan oleh pemandu pelancong kami Alex, kita memohon beliau beroleh hidayah..Tuan Imam dan isteri memberikan naskah Quran berserta terjemahan kepada beliau.. Aku yakin hidayah tersangat hampir dengannya.  Sepanjang perjalanan balik, secara jujurnya beliau. mengakui tertarik dengan amalan yang dijalankan oleh orang islam..Semoga beliau turut merasai perasaan persaudaraan yang terpancar antara kami sesama islam walaupun berbeza negara, bangsa dan budaya.


Semoga Ibadah korban tahun ini memperoleh manfaat dan diterima oleh Allah SWT..Aminnnn

Monday, November 19, 2012

Jom Monggolia- Kenangan Aidil Adha di Huehot

Allahuakbar..! Allahuakhbar.! Allahuakhbar...! 

Salam aidil adha dari kami di perantauan...bersiapsedia di hadapan hotel untuk ke masjid ...  


Dianggarkan terdapat 50 000 umat Islam di Huehot sahaja. 




Satu pusat bandar diwujudkan untuk orang islam. Pihak pemerintah memperuntukkan sejumlah wang yang besar untuk menonjolkan ciri-ciri keislaman didaerah ini.  Fasad bangunan-bangunan diubahsuiai dengan mewujudkan arca-arca juga kubah-kubah untuk  mewujudkan keunikan  berbanding kawasan lain...



"Don,t judge book by its cover"  hehe..

 Sebab itu bagi pngunjung pertama kali ke sini sering menyangka bangunan tersebut adalah masjid sedangkan ianya hanyalah sebuah bazar atau gedung perniagaan.

                            
Sausana sibuk dengan penonggang basikal kayuh, basikal elektrik dipersimpangan..sungguh aku tak jumpa kapchai honda , yamaha lc, modenas dll ha ha..

                          

 Sausana sibuk jemaah menghadiri solat hariraya ...


Pertama kali mengikuti solat di Huehot Inner Monggolia, China...

Pelik solat raya aku kali ini. mereka berkhutbah dulu sebelom solat....2 kali rukuk diikuti dengan takbir 3 kali pada rekaat kedua...taktaulah samada kami jemaah di belakang tersalah tafsir. Apabila mendengar imam bertakbir sesudah membaca surah, jemaah dibelakang terus rukuk,...imam bertakbir..,terus  bangun, ...imam bertakbir, kami rukuk lagi... lepas tu bertakbir lagi 3 kali...dan terus sujud ..huhu..Kami follow jer...Konfius..konfius..


Dek kerana jemaah terlalu ramai dan kawasan masjid terhad, solat raya dibuat dua shift..


 Rupaparas sama, bertutur bahasa sama, kepercayaan berbeza...Sungguh sukar mengenali Muslim dan Non Muslim di sana. Hanya ketayap dan hijab  membezakan mereka...Asalamualaikum...


Anak-anak muda turut membanjiri masjid untuk bersolat aidil adha...Seandainya ketayap tiada dikepala siapa sangka mereka ini saudara seagama...


 Kecenderongan beragama nampaknya turut berkembang pesat disini. Masjid disini turut menempatkan pelajar hafiz dan hafizah dari pelbagai daerah di China untuk mempelajari ilmu agama dan menghafal alquran...Sememangnya pendedahan ilmu agama tersangat penting untuk membimbing masyarakat setempat. Kesedaran agama telah kembali semula setelah sekian lama dinafikan hak beragama sebelum ini dibawah pemerintahan komunis totok. 


 Dek kerana kampong halaman jauh..setahun hanya dua kali dapat bertemu sanak keluarga...semoga pengorbanan mereka menuntut ilmu beroleh ganjaran tidak terkira dari Allah swt..Elok juga saudara segama dinegara islam lain turut menaja pelajar, belajar dinegara masing-masing sebelum kader-kader ini bertebaran dinegara sendiri membimbing masyaraat setempat yang dahagakan ilmu agama...Kebanyakan masyarakat  disana baru mula mengenali agama semula, dan sedikit sebanyak terdapat kepelikan terhadap pemahaman mereka beragama. Sebagai contoh ..solat hariraya yang aku ceritakan diatas...



Secara zahir keperluan material tidaklah seteruk mana tapi bimbingan beragama tersangatlah perlu...Semasa lawatan dikampong pada hari jumaat..., selepas tazkirah oleh ustaz yang turut sama menyertai ziarah ini, imam tempatan terus bangun mengimamkan solat jumaat...eh..eh..pening kami.., tazkirah tu dah dikira khutbah ker .. macamana ni ustaz...?


Ikuti lagi catatan kami sewaktu menziarahi penempatan muslim dan menjalani ibadah qurban di entry akan datang....

Sunday, November 18, 2012

Jom Monggolia..Grassland...

Sambung cerita semalam...

Sesudah sarapan terus saja kami dibawa ke Grassland, padang ragut ternakan lembu bebiri dsb. Perjalanan mengambil masa selama 2 jam. Rombongan kali ini ditemani sorang pemuda bernama  Alex., berketurunan Han. Menurut beliau etnik Han merupakan penduduk majoriti di  Inner Monggolia sebanyak 78 peratus manakala etnik Monggolia  hanya mewakili 16 peratus jumlah penduduk . Sebahagian besar etnik Monggolia berada di Outer Monggolia yang memilih untuk berkerajaan sendiri. Namun atas hak peribumi  etnik Monggolia menguasai jawatan -jawatan penting kerajaan autonomi. Dan difahamkan lagi kerajaan China membenarkan puak minoriti mempunyai 2 orang anak berbanding seorang untuk etnik majoriti.




Sebahagian bentuk mukabumi adalah bergunung ganang...Sesetengah tempat bercuaca ekstrem dimana musim sejuk suhu boleh mencecah melebihi -30 deg celcius. manakala dimusim panas suhunya teramat panas. Sebab itu etnik Monggolia di zaman Ganghes Khan, Kublai Khan mempunyai empayar yang luas serta  digeruni pihak lawan kerana ketahanan fizikal dan mental sebab sudah terbiasa dengan keadaan yang ekstrem.....Diceritakan lagi kuda-kuda Monggolia walaupun bersaiz kecil tetapi tersangat lasak dan tergolong antara spesis terbaik kuda dunia...Begitulah cerita-cerita yang kami perolehi dari pemandu pelancong kami Alex... he he..

Untuk memperingati kehebatan kerajaan Monggolia dizaman Ganghes Khan dulu, tugu  senjata berbentuk replika  tombak bercabang didirikan di Hue Hot...

Untuk mengawal kelajuan, semua kenderaan berat diminta untuk mencatatkan masa memasuki checkpoint ini dan sekali lagi mencatatkan masa, sewaktu tiba ke checkpoint berikutnya....kalau terlalu cepat akan didenda kerana kenderaan telah dibawa melebihi dari had laju...ho ho..kalu macam itu boleh saja memandu dengan laju tapi  bila menghampiri check point berikutnya boleh berehat panjang sebelum melaporkan diri semula ha ha...


Sebagaimana diceritakan semalam  Inner monggolia mengalami kepesatan pembangunan hanya 10 tahun kebelakangan ini saja, seiring dengan kepesatan pembangunan negeri lain di China...Negeri yang berkeluasan 2400KM x 1200KM, berpendudukan  sekitar 24 juta orang sahaja..tapi kaya dengan sumber asli..Inner Monggolia merupakan pengeluar utama arang batu  dan pembekal sumber elektrik utama China. 3/4 dari keluasan itu adalah grassland. jadi tidak hairanlah inner Monggolia merupakan pengeluar utama produk tenusu dan barangan kulit  China. Produk tenusu menguasai 60 peratus pasaran China..

Kami telah tiba digrassland yang dimaksudkan.

 Bangunan berbentuk kon itu adalah resort yang ditiru dari rekabentuk khemah tradisional masyarakat Monggolia. Dikhabarkan resort penuh dimusim panas dengan kehadiran pelancong dalam dan luar..

Melihat bagaimana mereka mengeksploitasi keunikan setempat, aku rasa keunikan tempat kita turut boleh  dieksploitasi untuk menarik pelancong luar..Jika Inner Monggolia digahkan dengan keluasan grassland sehingga dinobatkan sebagai pengeluar utama tenusu China..aku rasa Malaysia lagi hebat..Dengan keluasan 4 kali ganda lebih kecil dari keluasan mereka..Malaysia merupakan pengeluar utama getah dan  minyak sawit dunia...Jadi elok saja pihak-pihak seperti Felda, Felcra, Risda dsb memikirkan untuk menerokai bidang pelancongan secara serius melalui sektor yang  mereka miliki...Sebagaimana kami teruja melawat tempat mereka, menaiki kuda dsb.., aku yakin pelancong luar turut akan teruja dapat merasai kehidupan dirumah-rumah peneroka atau menaiki traktor sawit, merasai pengalaman menyuluh disubuh hari..melawat kilang sawit dsb...he he..baru gempak beb...

Menonggang kuda selama 2 jam dicaj 260 Yuan...ho ho..pertama kali naik apa salahnya...


Naik kuda dilokasi pilihan. Kuda terlatih hanya mahu mendengar isyarat tuanpunya...Yang dia faham belok kiri, belok kanan dan perlahan...puas lah mencuba supaya berlari...tak akan berjaya melainkan melalui arahan tuanpunya...


Walaupun wa berpengalaman menonggang kuda besi tapi, naik kuda betul menyiksakan ponggong ha ha...silap tak pakai alas tebal tadi...

Keluasan ladang ragut saujana mata memandang..tapi herannya tidak banyak pulak kelihatan lembu-lembu atau berbiri meragut rumput...bertaburan dipadang yang luas kot...bayangkan sausana kehijuan rumput ditekala musim panas...dan uniknya di sini langit memang sentiasa membiru,,,sebab itu biru adalah warna pilihan penduduk Monggolia...

You like blue..? oh no no...ha ha...

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK