Wednesday, September 26, 2012

Amacam, berani melakukan perubahan...?

Kasihan kat anak-anak muda sekarang. Nak kahwin pun susah. Jarang benar yang dapat berkahwin awal, Kebanyakan anak muda yang aku jumpa semua beralasan duit tak cukup. Bila usia melewati 30an silap-silap ada yang terus membujang  tak mau kahwin...Ishh.ishh.. Kita dan masyarakat patut dipersalahkan kerana menyukarkan perkara yang sepatutnya dimudahkan...Majlis yang gah belum tentu menjamin kerukunan rumahtangga.. Lagi rugi berhabis sehingga berhutang keliling pinggang, tapi bahtera rumahtangga berantakan. dan karam., tak sampai pun sekerat jalan...

Kalau ikut senarai di atas, sebenarnya banyak  perkara yang boleh dikurangkan atau ditiadakan. Paling afdal  kekalkan item 1 dan 5 saja...senang-senang dapat selamatkan ribuan ringgit. Bila dah bina rumahtangga nanti dan ada duit buatlah ulangan sempena ulangtahun perkahwinan dsb...

Kalau teringin jugak berhantaran  pilih yang paling ekonomi. Alaa peduli dengan cakap-orang sekeliling...

Kepada mat-mat motor kumpulkan helmet nostalgia anda atau  rakan-rakan motor anda...dengan sedikit kreativiti boleh dijadikan hantaran...

Amacam ? berani melakukan perubahan...

Nota..: gambar-gambar hasil ehsan rakan fb...

Kenapa mesti begini...?

Jika beginilah keadaannya, setujukah anda perokok adalah pengotor...? Hampir semua perokok yang aku temui dengan selamba akan melontarkan puntung rokok sebegini...Aku harap kerajaan akan naikkan lagi cukai rokok dalam bajet akan datang ...





Maafkan aku...

Monday, September 24, 2012

SBCC XC Jamboree- MTB Fun Ride...

Tarikh : 24 Sept 2012, Ahad
Lokasi : Bdr Sg Buaya, Hulu Selangor
Jarak trek disajikan: 36KM



 Banyak alasan aku boleh berikan kenapa aku tak menang dalam acara ini..he he..Selama sebulan sebelum acara bermula, tayar basikal sudah pancit. bermakna langsung tak sentuh basikal ini...Walaupun tayar cuba dipulihkan sehari sebelum acara, didapati pancit semula beberapa jam sebelum acara bermula...padahal tiub lama ditukar dengan tiub baru.hu hu..akhirnya terpaksa meminta bantuan sahabat di Sg Buaya untuk dapatkan stok tiub baru lagi...


 Masalah tayar pancit, mengakibatkan kami lewat tiba dilokasi perlumbaan...Seawal jam 8.30 pagi peserta telah dilepaskan..Disaat itu kami masih terkial-kial menukar tiub basikal...selesai menukar tiub, beli karipap  untuk mengalas perut..bayangkan nak berlumba cuma beralasperutkan karipap...sambil mengayuh  nyum-nyum karipap... 15-20 minit masa terbuang sebelum dapat menyertai kelompok belakang...

Rumusan kenapa aku tak menang..1-Tak training 2. tayar pancit 3. tak sarapan. 4. Memang dah tahu aku tak akan menang...ha ha...

 Nama pun fun ride...kebanyakan peserta tak serius untuk menang...menyertai acara sekadar suka-suka sambil beriadah...sebab itu walaupun anda tertinggal beberapa minit hatta jam dibelakang anda masih mampu untuk mengejar dan memotong mereka... macam arnab...kayuh laju-laju pastu duduk melepak sambil sembang-sembang..sudah pasti kura-kura boleh potong...

 Ketika melalui laluan berbukit , bagi yang mempunyai stamina, adalah waktu terbaik untu memintas peserta...
 Saat paling terbaik  menyertai semula kelompok besar, apabila peserta terpaksa berhenti kerana jem..laluan lebar menguncup kerana melalui laluan selorong...ha ha...jangan ingat anda berada dikelompok hadapan, anda boleh meninggalkan kami sewenang-wenangnya...

 Ha ha..dapat juga join grup terawal..tak pasti berapa ramai yang telah berjaya meloloskan laluan sempit ini...rasa-rasa lebih separuh kot terpaksa menunggu giliran...

 Rider yang serius sudah pasti mengambil peluang  tiba dulu dilaluan sebegini untuk meninggalkan peserta kelompok belakang. Sedang peserta lain bersembang, peserta dihadapan berdesup meneruskan kayuhan...

Halangan lagi...


 Serius rider juga tak terliur dengan hidangan sebegini...hanya pelumba santai seperti kami tak melepaskan peluang setiapkali melalui check point .yang menyediakan juadah...pergh ada cendol dan rojak...sepanjang trek sejauh 36KM terdapat 4 checkpoint yang menyediakan juadah ringan...dan peluang begini boleh digunakan untuk memintas seramai mungkin peserta dihadapan...

Akhirnya aku berjaya juga tiba digarisan penamat  dengan iringan kekejangan otot betis ...

 Pemenang pelbagai kategori diraikan dengan hadiah...yang ini kategori vateran..peserta melewati usia 50 tahun..walaupun demikian catatan masa pemenang tempat 1-5 kesemuanya  dibawah 2jam ..betapa sihatnya mereka...peserta paling vateran berusia 64tahun, walaupun tidak memenangi perlumbaan tetapi berjaya menghabiskan perlumbaan bersama kelompok hadapan adalah satu pencapaian hebat...

 Pemenang keseluruhan dengan catatan masa 1jam 19 minit...pemuda berusia 23 tahun...untuk perbandingan betapa jauhnya peserta ini meninggalkan aku dibelakang...kalau dia meneruskan kayuhan dengan mengekalkan stamina yang sama nescaya akan tiba digaris penamat lebih awal dari aku....he he wa tertinggal 1 lap  beb ..catatan masa aku adalah 2 jam 40 minit...

Daripada 1250 peserta, aku dapat tempat ke 745.. tak sangka dapat juga medal...peserta sebelah aku tu top 500...nantilah wa training, wa titik lu..ha ha..

Syoknya menyertai acara sebegini kerana terdapat cabutan bertuah..walaupun tak menang, debaran menanti siapa yang bertuah sangat mengujakan...

Dan...cabutan utama berupa sebuah ATVdimenangi oleh adik ini dengan nombor bertuah 1166...Tahniah...!

Secara keseluruhan kami sangat berpuashati dengan mutu penganjuran..Sangat berbaloi dengan yuran penyertaan sebanyak RM 50...Dikhabarkan akan ada sedutan majlis semasa program MHI TV3 minggu depan....

Nantikan kemunculannya ok...!

Jom Frazer Hill...

Tarikh 22hb Sept 2012, Sabtu
Mula berkumpul 9.30 pg, BHP Gombak..

Destinasi: Perancangan asal Genting Highland namun beralih arah ke Frazer Hill melalui Bentung
3 perserta bersama GTR1400, RT1200 dan GS1200 . Kebanyakan geng lain yang dipelawa menguzurkan diri.




Seumur hidup pertama kali menuju  Bukit Frazer melalui Bentung. Setibanya disimpang 3, kanan ke Raub/Gua Musang manakala kiri ke Bukit Frazer sausana jalan ditanah tinggi mula terasa. Kenangan menempuh sausana sama di Sumatera dulu segera menyelinap dibenak fikiran.




Jarak perjalanan berliku serupa mini 1000 konar adalah sejauh 30 KM sebelum masuk laluan ke puncak sejauh 8KM. Dahulu laluan ke puncak mengikut jadual Naik/Turun., kerana jalan sempit. Kini tidak lagi kerana laluan mendaki dan menurun telah diasingkan. Mendaki dan menurun mengikut laluan berbeza. Satu perkembangan yang sangat baik..Syabas.


Walaupun dahulu mendaki dan menurun mengikut jadual yang ditetapkan, kekadang terserempak juga dengan kenderaan semasa giliran kita menggunakan laluan tersebut, barangkali masa yang diperuntukkan tidak mencukupi atau pengguna terlalu bersantai atau berhenti dipertengahan jalan. Kita yang sedang leka memandu tersentak apabila tetiba muncul kenderaan lain dilaluan sempit dari arah bertentangan...
Penambahbaikan laluan naik/turun ini sangat bermanfaat kepada pengguna.


He he adat orang berbini..."Bola satu..bola satu  melaporkan...kini di puncak Bukit Frazer ...OVER...!.."


Bagus-bagus bercintan biar berterusan... sentiasa mekar... sesegar bunga di Frazer Hill..ha ha...


Pergh...orang lain pun sayang kat bini jugak lah wei...! 



Konsep terbuka dengan payung-payung ala resort begini yang aku suka...bukannya  payung pasar malam atau zink berkarat...sayang sambungan bumbung gerai dibelakang tidak mengaplikasikan  konsep resort...

Aku suka sausana di Frazer Hill, sausana dingin dan persekitaran tenang lagi bersih sungguh melekakan. Tak sedar kami bersembang dari jam 12.30 sehingga 3.30 ptg.


Pencinta hidupan liar sangat suka bertandang ke sini. Sewaktu kami disana sekumpulan NGO WWF membuat lawatan hutan disana. Dalam perjalanan balik terserempak dengan pencinta-pencinta burung sedang mengendap burung migrasi dengan bantuan kamera  berlensa sebesar pemeluk... pergh...! biarkan..biarkan..ha ha...

Ada kelapangan nanti kami akan kesana lagi...Jomlah..!

Friday, September 21, 2012

Lagi-lagi fuel pump...!

11 pm 16 Sept 2012, tiba di rumah dari Besut, keesokan 17hb , 4 ptg bergerak ke Johor...temujanji dengan MRSM Mersing pada 18hb Sept., menyelesaikan urusan tertunggak disana..yuran,buku teks, dobi dsb...kalau ikut perancangan, selepas itu kami akan ke Hospital Sultan Ismail JB untuk mengambil laporan perubatan anak..Manusia hanya merancang, Allah menentukan.


Kereta klasik wa buat hal lagi ditempat yang sama...enjin tak mahu hidup...macam tak sudi saja pergi Mersing....entah-entah terkena sumpahan kot ha ha...

Wa terpaksa kontrol macho walhal dalam hati tuhan saja tau betapa geramnya dengan kereta ini..Selama ni wa belai, wa tatang rupanya begini balasan yang wa terima...hangin woo...dihadapan pihak sekolah terpaksa ditunda menggunakan kereta penunda syarikat insuran...jangan-jangan  orang ingat kereta wa ditarik sebab tak bayar pinjaman bank..uish..ishh

 Adat orang berbini..sumbat saja telinga dengan kertas tisu bila bini dan anak membebel...percaya sangat dengan kereta buruk ..pergh..pedih menusuk kalbu beb...

 Kereta terpaksa tinggal dibengkel Mersing...Kami menaiki bas 6 ptg..syok juga erk naik bas, boleh menikmati panorama dari kerusi empok bas...hu hu..

 Macam ribut drebar bawa bas...kecut perut melalui jalan berselekoh antara Mersing dan Rompin...Perjalanan Mersing ke Terminal bersepadu Tasik Selatan, mengambil masa hanya 5 jam...! pukul 11malam tiba disana...

Nampaknya keinginan ke Pulau Tioman dipendamkan dulu..Kalau anak masih bersekolah di Mersing mudahlah tertunai hajat..sambil melawat anak sambil tu melencong melawat pulau...2 dlm 1..Sebagaimana percutian di Pulau Perhentian..,sekiranya anak ke 3 tidak bersekolah di Besut alamat tak ter pergi lah kami ke pulau itu...


Awal -awal lagi aku dah duga, pasti pam petrol buat hal lagi..padahal pam telah ditukar baru semasa mula-mula kena dulu...Pendedahan mekanik membuat hati aku lembut terhadap kereta ini..he he..betul bukan silap dia nak meragam..tapi silap mekanik terdahulu di Ayer Hitam...Wa rupanya telah kena tipu dengan mekanik cina dulu..pam petrol yang diguna rupanya pam petrol kereta Wira yang diubah suai...cinabeng ...!

Takpalah yang sudah, biarlah berlalu..pandang ke hadapan...yang sudah jadikan tauladan...

Ok..ok Wa nak ride ke Genting...member menggelitik mengajak ke sana...Jom...!








Wednesday, September 19, 2012

Rumah Tamu MRSM...


Mereka yang mempunyai anak sekolah di MRSM rasanya tahu sekolah memiliki kemudahan tersebut, namun berapa ramai pernah menggunakan kemudahan itu aku kurang pasti. Sekiranya diamati, kebanyakan MRSM sewaktu mula dibina dulu kebanyakkannya berada jauh dari penempatan ramai. Pembinaan MRSM baru pun meniru konsep serupa..jauh dari penempatan..Barangkali sengaja dibina sedemikian untuk mendapatkan sausana pembelajaran yang tenang.  Bila melalui jalan yang sunyi tetiba terdapat bangunan tersergam..itulah MRSM. Kini dek kerana pembangunan di kawasan persekitaran  menjadikan seolah-olah MRSM tersebut dibina dicelah-celah kesesakan bandar.



Sebab itu  semasa pembinaan dulu disediakan rumah tamu untuk pengunjung luar dan ramai yang tak tahu termasuk kami,  rumah tamu turut dibuka kepada ibubapa pelajar. Benar, kami dapat menggunakan kemudahan itu semasa melawat anak kami di MRSM Besut baru ni dengan caj bayaran RM50. Padahal semasa di MRSM Kg Gajah Perak atau di MRSM  Kuantan dulu kami berkeinginan menggunakan kemudahan yang ada..Kami pun silap..tak rajin bertanya...Rugi..rugi..! Ramai ibubapa pelajar mengandaikan rumah tamu hanya dikhususkan kepada tetamu MRSM saja.  Melihat kepada sausana bilik, aku rasa amat jarang dihuni. Sungguh sayang bilik yang luas dengan pelbagai kemudahan tidak dimanfaatkan sebaiknya.


Seiring dengan peredaran masa pihak koperasi seharusnya mengambil kesempatan untuk menjenamakan semula rumah tamu sebagai sumber menjana pendapatan koperasi. Sekiranya diwar-warkan kepada ahli keluarga pelajar aku percaya rumah tamu akan sentiasa penuh terutamanya dihujung-hujung minggu. Biarpun hasil kutipan  tidak seberapa, bila dikumpul membukit juga..Daripada rumah tamu dipenuhi habuk dan sawang lebih baik dimanfaatkan kewujudannya. Sekiranya tahu, ramai ibubapa yang duduk jauh dari sekolah hatta yang tinggal berhampiran  ingin menggunakan kemudahan tersebut untuk berkumpul dan bermalam dengan anak-anak mereka. Kelebihan bermalam dengan anak-anak ini tidak boleh diperolehi sekiranya ibubapa tinggal di hotel atau homestay melainkan mendapat kebenaran membawa anak keluar dari pihak sekolah. Lagipun kami ibubapa teruja untu merasai semula pengalaman tinggal di asrama, satu pengalaman yang tidak boleh dinikmati bila tinggal diluar kawasan sekolah..

MRSM Jeli, mempunyai kemudahan bebarapa unit rumah tamu yang boleh digunakan oleh orang ramai kerana kedudukan rumah tamu tersebut berada ditepi jalan utama dan berasingan dari bangunan MRSM utama. Aku juga pernah menggunakan kemudahan tersebut dengan bayaran yang sangat berpatutan. Aku rasa pembinaan MRSM baru patut meniru konsep ini supaya pihak koperasi dapat menjana pendapatan dari sumber yang pelbagai disamping memupuk semangat keusahawanan dikalangan ahli koperasi itu sendiri.


30hb ini aku akan ke MRSM Besut lagi sempena Majlis Restu PMR 2012...dan awal-awal aku sudah minta anak menempah rumah tamu untuk kami...sementara orang lain belum tahu lebih baik aku chop dulu ha ha...


Tuesday, September 18, 2012

Cuti-cuti Satu Malaysia lagi....

Hujung minggu lepas sempena cuti Hari Malaysia, merupakan hari yang sibuk bagi kami dan pastinya kepada mereka yang mempunyai anak tinggal di asrama. Walaupun baru 2 minggu sekolah bermula setelah cuti panjang sempena hari raya, anak anak diberi peluang bercuti lagi namun tidak untuk pelajar yang akan menduduki SPM dan PMR. Memandangkan hanya sebulan lagi pelajar PMR akan menduduki peperiksaan maka sebagai ibubapa kenalah pulak melawat  mereka  untuk memberi sokongan moral.

Dan tahun ini   2 orang anak aku terlibat dalam kedua-dua peperiksaan itu.. Sesudah subuh Sabtu 15 Sept 2012 kami menjemput anak yang bersekolah di MRSM Trolak sebelum meneruskan perjalananan ke MRSM Besut Trengganu melalui Cameron Highland -Gua Musang-Kuala Krai-Macang-Jerteh...Laluan ini akan menjadi antara laluan tetap kami ke Besut untuk  tahun mendatang selain laluan Kuantan-K.Trg melainkan anak aku dapat berpindah ke sekolah lain . Beliau berpeluang untuk berpindah ke sekolah  berhampiran dengan keluarga setelah PMR nanti. Itupun sekiranya permohonannya diterima.

Seorang pengusaha gerai mencadangkan kami mengikuti laluan C.Highland-Gua Musang-Felda Aring-Kuala Berang-Jertih...ho ho..Kami tak sanggup, kecuali jalan di Felda Aring telah dinaik taraf. Kami pernah bermotor melalui laluan itu dulu  Kenyir-Felda-Aring-pertama kali lalu.

  Kami tak singgah di Hentian Bharat Tea House..ramai pengunjung di sana sebaliknya makan tengahari di Tanah Rata...

Seperti biasa  C.Highland ramai dengan pengunjung, Jalan melalui Tapah  sesak dengan kenderaan sebelum menghampiri Tanah Rata juga apabila menuruni puncak menuju simpang ke Gua Musang..  Berselisih juga dengan kumpulan mat-mat motor besar...tapi tak ramai...hairan.. biasanya ramai mat-mat  motor perang melayan konar Simpang Pulai- C.Highland...

Setiap kali melalui CH aku sering terdetik alangkah baiknya sekiranya usaha naik taraf terus dilakukan untuk menjadikan CH kawasan tarikan pelancong dunia. Aspek kebersihan, landskap dalam bandar, susunatur gerai-gerai dan pembangunan lain perlu diberi perhatian. Yang merosakkan pemandangan adalah gerai yang berselerak selain kebersihan masih ditahap rendah. Payung digunakan pula ibarat pasar malam.. berkeladak pulak tu..Seeloknya diperkenalkan garis panduan penggunaan payung-payung atau bumbung di setiap gerai mahupun kedai. Larang sama sekali penyambungan/pengubahansuaian setiap gerai atau kedai yang merosakkan pemandangan ...Dan paling penting penguatkuasaan segala garispanduan itu..Ishh kenapa tempat pelancongan orang lain sangat menarik dilawati... sayang sausana nyaman sebegini tidak dieksploitasi sebaik mungkin.

Pemandangan yang menarik di Kuala Besut...Muara dilihat dari gerai santapan malam kami...masih kurang pengunjung sebab hujan baru berhenti...

Tiba di Besut jam 6 ptg, bermakna 12 jam perjalanan kami. Paling membosankan laluan antara Gua Musang -Macang- Air Putih..Taktaulah samada keletihan atau keadaan jalan memang teruk atau kedua-duanya. Malam itu kami bermalam di Rumah Tamu MRSM Besut...Yea aku nak tulis pasal Rumah Tamu di entry akan datang...



Monday, September 10, 2012

Saman menyaman...hu hu...

Kesah di Trg bapa menyaman anak kerana mengabaikan nafkah terhadapnya dan  2 orang cucunya.. Kesah yang paling hampir dengan aku melibatkan seorang rakan yang  rapat, seorang  anak menyaman bapak kerana tidak berpuashati pengagihan harta pusaka. Dalam kes pertama bagi aku adalah wajar. dan dalam kes kedua  pada pandangan aku tersangat kurang ajar. Dalam kes kedua ini walaupun pelbagai alasan diberikan, sebagai rakan aku tetap berpendapat tindakannya adalah salah...tapi aku hanya mampu sesekali bersuara dan selebihnya menjadi pendengar yang setia..

Dalam kedua-dua kes melibatkan anak dan bapak .  Apa nak jadi dengan kita erk..? Masing-masing sanggup berpatah arang, merungkaikan ikatan kekeluargaan. Pembahagian harta pusaka ni memang cukup sensitif. Kebiasaannya jika lapisan generasi pertama tiada masalah, kekadang generasi berikutnya pulak yang membawa masalah...Api semakin marak bila pasangan , ipar duai  adik beradik dsb berbeza pendapat dan menyebelahi regu pilihan. Mungkin kes sebegini sudah banyak berlaku dahulu, tapi kurang pendedahan dan sikap malu  membataskan tindakan mereka yang bertelagah..Tapi kini saluran mahkamah terbuka sudah menjadi pilihan dan masing-masing bersedia membogelkan keaiban lawan hatta antara makayah dan anak...! Adakah si anak sudah hilang rasa takut digelar siTanggang., kesah tauladan yang sering dipaparkan apabila si anak mendapat bala  didunia lagi...wallahualam...

Hidup ibarat roda. Apa yang kita lakukan terhadap orang lain akan kembali kepada kita bila tiba masanya nanti. samada disedari atau tidak...Renonglah sejenak, mungkinkah setiap ujian yang berlaku terhadap kita, tak kesahlah kita dipihak mana, adalah hasil tindakan kita terdahulu...Jom fikir-fikirkan...

Semoga kita terhindar dari ujian yang berat..Amin

Sunday, September 9, 2012

Ukur Baju di Badan Sendiri...


Sebagaimana ride terdahulu, aku cuba mengelak menonggang motor diwaktu malam...tapi selalunya perkara yang cuba dielakkan tetap juga terjadi...Ride balik dari K.Trg ke KL baru-baru ni terpaksa juga menempuh perjalanan diwaktu malam. Selesai membaiki kebocoran pada tangki motor jam 3 ptg, selepas dari itu bersembang lagi dengan kekawan di Ajil..Jam 5 ptg baru mula bergerak menuju KL..Sebagaimana jangkaan, kami sempat solat magrib di R n R  Temerloh...Selepas dari ini terpaksa menempoh jalan berliku Lebuhraya Karak..diwaktu malam...

Aku tak taulah, nak kata baru menonggang motor, hampir 4 tahun ke hulu ke hilir menonggang motor...Berbanding motor kekawan yang lain mileage motor aku rasanya jauh lebih tinggi...Dalam tempoh tersebut dua biji motor aku sudah melewati 100000KM..! Tapi bab menonggang diwaktu malam awal-awal aku menyerah kalah...Aku merasakan kaku mengawal motor...menonggang pada kelajuan 14 dirasakan macam nak terbang motor..huh...Jadi terpaksa bawak dalam lingkungan 12-14 saja..Diwaktu siang kalau mat superbike memimpin di lebuhraya lurus dengan kelajuan 18-200 atau lebih 200 sikit aku rasa takda masalah untuk mengekori. dan barangkali untuk perjalanan yang jauh mat superbike akan angkat bendera putih untuk mengekalkan kelajuan tersebut, namun tidak untuk motor jenis sport touring yang berpenghadang angin besar macam motor aku...ha ha..

Merasakan motor kecik, mat-mat motor kapchai terlebih berani cilok mencilok, tak perasan halangan dihadapan...sebab tu aku suka motor bertong untuk mengingatkan aku supaya jangan selit menyelit dicelah-celah kenderaan..ada alasan untuk bawak slow..ha ha..

Awal-awal aku bagitau pada Pokli jangan ikut rentak aku..jumpa saja di Tol Gombak sekiranya dia tak selesa dengan kelajuan aku...

Mungkin sebab aku bawak lembab sangat kot maka mat-mat motor bercc kecik selalu mengacah ...malam itu sebiji motor RZ mengekori rapat aku...bila aku perlahankan motor untuk beri laluan, tak mau pulak dia memotong...Aku perasan dari Temerloh lagi dia mengekori rapat kami pada kelajuan 12-14...Aku perlahan dia perlahan, laju dia turut laju...Separuh perjalanan menghampiri exit Lanchang kelihatan sayup-sayup cahaya lampu motor rz tersebut...tak tahan kot menahan gegaran dan rempuhan angin...he he..kekadang mat-mat motor ni lupa mengukur baju dibadan sendiri.

Semasa di lebuhraya Karak selepas Genting Sempah bertembong dengan segerombolan mat-mat motor besar baru turun dari Genting..pergh melihat cara tonggangan mereka kecut perut aku wei...Takpalah menonggang ikut kemampuan masing-masing...aku percaya selaju mana pun anda, tak lebih sepuluh minit kami yang slow ni akan tiba juga..


Ada orang memberi tips semasa menonggang/memandu,  bawa kenderaan tidak melebihi 80 peratus tahap maksima  prestasi kenderaan. Sekiranya meter motor anda mampu berkelajuan  maksima 160km/jam, tapi ingin mengekalkan kelajuan pada 140km/jam untuh tempoh yang lama..memang anda mendera motor  dan diri anda...begitu juga dengan kereta..bila dipandu atau ditonggang pada tahap bukan kemampuan maka mudahlah sistem brek, suspensi dll memberi masalah...dan lagi cepatlah enjin kenderaan anda terbarai/rosak..

Dan diwaktu malam jugak kereta-kereta kecik suka sangat membesit...dan aku rasa dipandu diluar kemampuan kereta tersebut...tak sabar sangat nak memotong, siap memberi lampu tinggi dari kejauhan...memang selalu aku terpedaya, ingatkan kereta sport berprestasi tinggi, bila dekat baru perasan..Myvi, Viva, Avanza, Vios., City..huh handal korang...Jangan ditiru pemanduan kenderaan canggih lain..kenderaan mereka mungkin lengkap dengan sistem keselamatan terkini...Bagaimana dengan kenderaan anda...?

Wednesday, September 5, 2012

Bila tinggal di rumah tinggi...

JOHOR BAHRU – Seorang kanak-kanak lelaki meninggal dunia di Hospital Sultanah Aminah (HSA) semalam selepas tiga hari bertarung nyawa akibat kecederaan parah di kepala kerana tertusuk buluh penyidai pakaian yang terjatuh dari sebuah rumah di Flat Sri Tanjung, Taman Kempas Permai di sini...Berita selanjutnya boleh diakses di. Kosmo online

Salam takziah kepada keluarga mangsa kerana adik Muhammad Alias menjadi korban hasil kecuaian orang  lain.

Sedang memandu kereta mendengar berita di atas, semasa makan pula terbaca artikel di akhbar Utusan Malaysia perihal rakyat Malaysia tersenarai antara terbiadab di dunia hasil kajian majalah Reader's Digest...Sejauh mana kesahihan kajian itu wallahualam...argh apa nak jadi dengan kita...Kes di atas barangkali tak disengajakan. Kesalahan penghuni itu barangkali tidak mengikat kayu penyidai dengan kemas..Duduk pulak ditingkat 12 dimana tiupan angin pastinya sentiasa kencang... tidak sepatutnya penghuni tersebut menggunakan buluh untuk menyidai pakaian. Bukankah  penyidai pakaian biasanya menggunakan dawai/wayar yang direntang pada braket besi. Aku dulu semasa baru-baru kahwin pun pernah tinggal di flat juga...

Jika benar kes di atas tidak disengajakan bolehlah sedikit dimaafkan..Namun perangai buruk berikut langsung tidak  boleh dimaafkan-Sesetengah penghuni sengaja melontar objek-objek buangan dari unit kediaman masing-masing ke tempat pembuangan sampah. Penghuni sebegini memang tolol setolol-tololnya...! Kekadang bukan bahan buangan kecil yang dilempar, barang sebesar perabut, tilam dsb turut dilempar keluar melalui tingkap...goblok peringkat tertinggi nih..!...Kesedaran sivik langsung tiada.

Baru-baru ini nyaris terjadi tragedi serupa kepada penyewa flat aku di Shah Alam. Kalau kejadian di JB batang buloh melayang dari tingkat 12, peristiwa di Shah Alam botol kaca yang dilempar dari tingkat 13 nyaris terhempas ke atas kepala anak penyewa yang kebetulan baru keluar dari kereta.. Penghuni bahalol itu melempar botol ke tempat buangan sampah tapi tersasar dari tempat buangan lalu jatuh ke tempat parkir kenderaan.. Akibat peristiwa itu  aku kehilangan penyewa yang setia membayar sewa. Tidak mengapalah, penyewa boleh dicari ganti...kalau nyawa terbang tempoh hari, nescaya bertambah lagi statistik korban gara-gara tindakan bodoh segelintir manuasia yang terlalu mementingkan diri sendiri ..

Wahai penghuni kediaman tinggi, gunalah otak sebelum membaling apa-apa objek keluar dari kediaman anda...jangan bikin malu penghuni bangunan tinggi  lain atas tindakan bodoh anda...Anda mampu mengubahnya...




Monday, September 3, 2012

Hose pam petrol motor bocor..hu hu...

Masa tiba di Ajil aku  terhidu bau petrol. Bau ini segera mengingatkan aku peristiwa 5 tahun dulu bila mana MPV Renault aku ketika itu turut mengeluarkan bau petrol yang sangat kuat. Periksa punya periksa rupanya petrol menitis tanpa henti dibawah lantai mpv. Alhamdulillah dalam keadaan begini sempat kami sampai ke KL dan terus dibawa ke bengkel. Cuak juga memandu kenderaan dalam keadaan begitu..Takut-takut terdapat percikan api nescaya rentung mpv disambar api...! Pemeriksaan mendapati  terdapat keretakan pada pangkal hose pam minyak petrol .. Pastinya kesan mpv terjerlus dilubang jambatan kampong semasa beraya mengunjungi saudara mara ketika itu.

Masa tiba dihotel kerisauan aku terjawab. Kedapatan petrol menitis dari fairing motor..Sudah..! Segera aku menalifon pomen. Benar...Jawapan diterima lebih menjurus kepada kebocoran pada pangkal hose di pam petrol juga. Beliau pernah membaiki kerosakan sebegini. Kalau dulu aku tahu punca keretakan pada mpv aku, tapi kini aku musykil  dengan apa terjadi pada motor ini...takkan kesan gegaran kot dan aku dapat tahu kerosakan sebegini sering berlaku pada model motor yang aku guna. ishh...yang lebih tak enak didengar kalau tukar satu set mau terbang ribu riban juga...MPV aku dulu terkena RM1200.. 

 Selepas sarapan pagi, Sabtu 1 Ogos 2012 terus mencari bengkel motor besar...hasil maklumat rakan motor  kami ke Maju Motor...pergh tak sangka terdapat banyak model motor terkini disini.. model terkini Ducati, Yamaha, Honda dll. Tak perasan pulak selama melalui jalan disini...Bilik pameran terletak di jalan utama Kuala Trg-Kuala Berang...Namun pomen motor besar tiada dibengkel kerana mengetuai konvoi bermotorsikal beraya...arghh...


Hasil maklumat tuan kedai Maju Motor dan rakan bikers terdapat bengkel motor besar lagi di Wakaf Mempelam... sedang eloklah tuu... kami memang ingin kesana menghadiri rumah terbuka sahabat PokLi.. Jemputan makan percuma wei... Singgah jela..Dek kerana ramai tetamu kami hanya meneguk air dan terus meminta diri  kebengkel yang kebetulan terletak tidak jauh dari majlis jamuan hariraya...

 Mujur pomen biasa dengan model motor aku..segera ditogelkan baju motor...

Bila dibuka begini rupanya hose pam petrol yang aku maksudkan...aku pun tak pernah tengok sebelum ini....Bila dipulas throttle, petrol bukan menitis bahkan memancut bak pistol air lajunya...alamak...sah pangkal hose pam petrol bocor...

 Tengok.. tiada lagi kebocoran...! hasil tampalan menggunakan gam fibreglass...superkuat...insyaallah...

Kalau bawa ke bengkel bertauliah nescaya disuruh tukar keseluruhan set pam motor ini...Tentunya akan berlaku kebocoron besar pada poket tuanpunya motor..ha ha tapi kelebihan pomen persendirian...akan dicari jalan untuk meminimakan kos pembaikan..selagi boleh guna..guna..! ...panjangkan hayat apa yang ada...jangan dibazirkan dengan membeli yang baru....sedangkan motor lama boleh diubah suai menjadi model terkini hasil kreativiti mereka inikan pula  masalah kebocoran pada pangkal hose...Kebocoran ditampal menggunakan gam fibreglas...superkuat...! Alhamdulillah masalah kebocoran selesai...Kos pembaikan...?..RM 50...!

Sekiranya anda pemilik motor dan ingin mengubah suai atau membaiki kerosakan pada peralatan berkaitan fibreglass  boleh lah dibawa kesini...Tuan punyai kedai selain pakar dalam membaiki kerosakan am, beliau turut pakar mengubah suai motor...Projek terkini mereka mengubahsuai motor zzr 650 model awal tahun 90an kepada model terkini menyerupai Binelli ...gam fibreglass yang digunakan untuk pengubahsuaian motor menimbulkan idea  menampal kebocoran pada hose motor aku...yihaa...! Selamat duit aku beb..!

 Amacam berkenan tak.? Kawa ZZR tua menjelma menjadi Binelli...semua boleh bikin bro...!

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK