Monday, September 24, 2012

SBCC XC Jamboree- MTB Fun Ride...

Tarikh : 24 Sept 2012, Ahad
Lokasi : Bdr Sg Buaya, Hulu Selangor
Jarak trek disajikan: 36KM



 Banyak alasan aku boleh berikan kenapa aku tak menang dalam acara ini..he he..Selama sebulan sebelum acara bermula, tayar basikal sudah pancit. bermakna langsung tak sentuh basikal ini...Walaupun tayar cuba dipulihkan sehari sebelum acara, didapati pancit semula beberapa jam sebelum acara bermula...padahal tiub lama ditukar dengan tiub baru.hu hu..akhirnya terpaksa meminta bantuan sahabat di Sg Buaya untuk dapatkan stok tiub baru lagi...


 Masalah tayar pancit, mengakibatkan kami lewat tiba dilokasi perlumbaan...Seawal jam 8.30 pagi peserta telah dilepaskan..Disaat itu kami masih terkial-kial menukar tiub basikal...selesai menukar tiub, beli karipap  untuk mengalas perut..bayangkan nak berlumba cuma beralasperutkan karipap...sambil mengayuh  nyum-nyum karipap... 15-20 minit masa terbuang sebelum dapat menyertai kelompok belakang...

Rumusan kenapa aku tak menang..1-Tak training 2. tayar pancit 3. tak sarapan. 4. Memang dah tahu aku tak akan menang...ha ha...

 Nama pun fun ride...kebanyakan peserta tak serius untuk menang...menyertai acara sekadar suka-suka sambil beriadah...sebab itu walaupun anda tertinggal beberapa minit hatta jam dibelakang anda masih mampu untuk mengejar dan memotong mereka... macam arnab...kayuh laju-laju pastu duduk melepak sambil sembang-sembang..sudah pasti kura-kura boleh potong...

 Ketika melalui laluan berbukit , bagi yang mempunyai stamina, adalah waktu terbaik untu memintas peserta...
 Saat paling terbaik  menyertai semula kelompok besar, apabila peserta terpaksa berhenti kerana jem..laluan lebar menguncup kerana melalui laluan selorong...ha ha...jangan ingat anda berada dikelompok hadapan, anda boleh meninggalkan kami sewenang-wenangnya...

 Ha ha..dapat juga join grup terawal..tak pasti berapa ramai yang telah berjaya meloloskan laluan sempit ini...rasa-rasa lebih separuh kot terpaksa menunggu giliran...

 Rider yang serius sudah pasti mengambil peluang  tiba dulu dilaluan sebegini untuk meninggalkan peserta kelompok belakang. Sedang peserta lain bersembang, peserta dihadapan berdesup meneruskan kayuhan...

Halangan lagi...


 Serius rider juga tak terliur dengan hidangan sebegini...hanya pelumba santai seperti kami tak melepaskan peluang setiapkali melalui check point .yang menyediakan juadah...pergh ada cendol dan rojak...sepanjang trek sejauh 36KM terdapat 4 checkpoint yang menyediakan juadah ringan...dan peluang begini boleh digunakan untuk memintas seramai mungkin peserta dihadapan...

Akhirnya aku berjaya juga tiba digarisan penamat  dengan iringan kekejangan otot betis ...

 Pemenang pelbagai kategori diraikan dengan hadiah...yang ini kategori vateran..peserta melewati usia 50 tahun..walaupun demikian catatan masa pemenang tempat 1-5 kesemuanya  dibawah 2jam ..betapa sihatnya mereka...peserta paling vateran berusia 64tahun, walaupun tidak memenangi perlumbaan tetapi berjaya menghabiskan perlumbaan bersama kelompok hadapan adalah satu pencapaian hebat...

 Pemenang keseluruhan dengan catatan masa 1jam 19 minit...pemuda berusia 23 tahun...untuk perbandingan betapa jauhnya peserta ini meninggalkan aku dibelakang...kalau dia meneruskan kayuhan dengan mengekalkan stamina yang sama nescaya akan tiba digaris penamat lebih awal dari aku....he he wa tertinggal 1 lap  beb ..catatan masa aku adalah 2 jam 40 minit...

Daripada 1250 peserta, aku dapat tempat ke 745.. tak sangka dapat juga medal...peserta sebelah aku tu top 500...nantilah wa training, wa titik lu..ha ha..

Syoknya menyertai acara sebegini kerana terdapat cabutan bertuah..walaupun tak menang, debaran menanti siapa yang bertuah sangat mengujakan...

Dan...cabutan utama berupa sebuah ATVdimenangi oleh adik ini dengan nombor bertuah 1166...Tahniah...!

Secara keseluruhan kami sangat berpuashati dengan mutu penganjuran..Sangat berbaloi dengan yuran penyertaan sebanyak RM 50...Dikhabarkan akan ada sedutan majlis semasa program MHI TV3 minggu depan....

Nantikan kemunculannya ok...!

2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK