Tuesday, January 31, 2012

Kembara Turki 2011-berakhirnya lawatan




Setelah 9 hari di bumi Turki tidak termasuk 2 hari perjalanan pergi balik atas kapal  terbang dan transit di Bahrain, berakhirlah episod kembara kali ni.  Bertambah lagi cop imegeresen di pasport aku., tapi masih banyak lagi ruang kosong..he he..sedang berkira-kira nak ke negara mana pula selepas ini...Sebagaimana dikongsikan pengalaman bersama geng rombongan yang lain., berjalan ni rupanya satu penyakit...bila dah berjangkit, pantang tengok akaun bank berduit sikit , mula lah cepat-cepat nak diperabih...nak berjalan lagi..! ..Dalam group kami tu memang semua kaki berjalan, lagipun mungkin peringkat umur menghala ke pencen ni dah tak banyak hal nak difikirkan sangat..cukuplah apa yang ada.., selagi badan masih larat dan termampu, kami gagahkan  untuk berkembara lagi...

Biasalah bila pergi ketempat baru, akan ada le kenangan -kenangan baru..Dalam banyak-banyak perkara yang aku perhati disana sepanjang lawatan tu, aku sangat terpaut dengan tandas diorang..

Kenapa tandas..? bersih tu dah tentula...lagi..? kebanyakkan tandas disana  dilengkapi dengan paip air macam ditempat-tempat lain juga, tapi salur paip/muncung paip terus  dipasang melalui mangkuk tandas., (Mangkuk tandas duduk lah yea, mangkuk tandas cangkung tak pulak aku jumpa stail macam ni..) berbanding ditempat lain yang selalunya hose paip disangkutkan ditepi dinding. Kelebihan muncung paip terus ke mangkuk tandas, lantai tandas takla basah . Kalau hose digantung tepi dinding, air akan sentiasa berlinang membasahi lantai dan jika  tidak dimob nescaya berlumutlah lantai dan dinding tandas..Di negara orang putih atau negara bukan islam selalunya tandas diorang takda paip air, yang ada hanya tisu saja. jadi tak timbullah lantai basah berair...setengah hotel-hotel di negara islam pun tergamak ikut stail macam ni supaya lantai tak bergenang dengan air...issh tak pandai aku weh, geli geleman je bercibuk tanpa air..Beristinjak yang terbaik adalah menggunakan air..jadi tandas di Turki boleh dijadikan contoh .Tandas di hotel-yang berbintang, tempat duduk tandas siap dipasang pelapik plastik, yang boleh di kitar dengan menekan suiz disediakan.  Jarang aku nampak tandas macam ni ...Hulunya aku..! hu.hu

Destinasi kembara berikut..? dalam waktu terdekat ni aku dan geng motor bercadang akan ke Seam Reap Cambodia yang sepatutnya kami pergi pada cuti tahun baru Cina baru ni..disebabkan beberapa geng ada aral maka ditangguhkan dulu...kalau ke sana  pun tak jadi lagi , kami akan tukar rancangan untuk kembara keliling Borneo naik motor kapchai .. keputusannya..,tengoklah bulan June ini...Jomlah join kami..












Sunday, January 29, 2012

Tenis, badminton dan Squash mana lebih memenatkan...?





Ha..ha rasanya tak pernah aku melekat depan tv menyaksikan perlawanan tenis..kira perlawanan semalam mencatat sejarah untuk aku., berjam depan tv berdebar menyokong pemain Novak Djokovic supaya menang dalam  Australian Open..entah.. bukan aku minat atau kenal sangat pemain ni..Aku memang  tak pernah ambil tau pun pasal sukan tenis ni..cuma yang menjadikan aku 'tersuka' dia bila terbaca pasal dia di akhbar semalam di ruangan sukan...ok-ok aku nak sokong dia..Budak muda umur 24 tahun..dia ni pemain tak ternama kot..apa salahnya sokong pemain kurang ternama menang..asyik-asyik orang yang sama je menang..boring la.. Lawan beliau Rafael Nadal diperlawanan akhir pernahlah juga aku dengar, Pemain yang tersingkir diperlawanan separuh akhir Roger Faderer pun taulah jugak...Pemain Peranchis yang muka iras-iras Muhamad Ali pun ada sikit tahu...Pemain tenis dulu-dulu yang aku ingat sampai sekarang adalah Djorn Borg, aku ingat pemain ni sebab dulu aku teringin nak beli kasut jenama Diadora yang dia pakai..he he...Djokovic..? baru semalam aku tahu..itu pasal lah aku sokong dia...Tak tau pulak rupa-rupanya dia berada no 1 ranking dunia...ha ha..Maaf yea kepada penyokong tegar Djokovic..

Tapi lecehlah tengok tenis ni..lama sangat..game semalam sampai 6 jam..! giler ke apa...tambah 2 jam sudah macam tempoh waktu berkerja 8 jam...nasib baik ada pemain yang aku sokong kalau tak, memang aku dah bagi 'remote control' ke anak aku yang sibuk nak tengok AJL...AJL siapa menang...? ha ha..

Aku ingat main tenis ni tak sepenat main badminton atau squash la..walaupun berjam aku tengok selamba je diorang main..berbanding bila tengok pemain badminton, squash atau bola yang basah baju bermandi peluh...! Walaupun tenis nampak macam mudah, court luas, net rendah.. bila cuba main tak pulak mau menjadi...ishhh.. Aku pernah juga mencuba-cuba pegang raket tenis dulu..ermm langsung tak menjadi.. walaupun court luas, bila pukul memanjang keluar atau bila memulakan servis memanjang sangkut pada net yang rendah..argh boring la macam tu...sampai sekarang gantung raket.

Tahniah pada Djokovic..tak sia-sia aku sokong kau..! ha ha..


Friday, January 27, 2012

Bahaya..bahaya..!

Air tenang jangan sangka tiada buaya...Jerat tak pernah lupakan pelandok..ergh betul ke..? begitulah bidalan peringatan supaya kita berhati-hati...


Country homes Rawang..Aku pun naik heran, kerap benar kemalangan berlaku disimpang ini...simpang berhampiran masjid dan jalan masuk ke rumah aku..padahal jalan adalah luas dan lurus takda pulak  menampakkan ciri-ciri merbahayanya jalan itu...nak kata kenderaan dipandu dengan laju, ergh tak juga sebab kawasan sini memang sibuk, lagipun trafik bersimpang siur untuk memasuki simpang-simpang..Pengguna, samada yang melalui jalan utama, atau yang nak keluar simpang , kesemuanya boleh dilihat dengan jelas...Hanya kekurangan disini, lampu isyarat tiada..!



Namun demikian anak jiran aku nyawa melayang di salah satu simpang di sini...kemalangan melibatkan kecederaan jangan ceritala...klinik yang berdekatan dengan kawasan ini, aku ingat dah beratus/beribu..?lapuran perubatan dibuat...kejadian terbaru adalah petang semalam yang melibatkan sebuah motorsikal dan mpv. Kalau ikut cara mereka bertelagah, nampak macam pemandu wanita mpv tu bersalah...ahsoo tu duduk je dalam kereta tak berani keluar...penunggang motorsikal mengalami kecederaan ringan.

Yea benar, malang memang tidak berbau...jerat sentiasa menunggu mangsa...

Berhati-hati dijalanraya..tumpukan pemanduan/tonggangan anda..peringatan untuk diri aku juga..

Selamat berhujung minggu...

Thursday, January 26, 2012

Kalau dah memang pencuri...!


Salam pagi Jumaat, semoga hidup tambah ceria...sebelum ni aku ada tulis pasal besar tali dari lembu...tabung masjid yang halus tapi dirantai dan dimangga sikit punya besar...barangkali pihak masjid telah berpengalaman kehilangan hasil kutipan tabung...jadi daripada pisang berbuah dua kali, tambat saja dengan rantai yang sikit punya besar...Tapi kalau dah memang pencuri, memang akan dicari jalan juga bagaimana nak mencuri ,walaupun segala usaha telah dilakukan untuk melindungi harta. Peti besi, CCTV, rondaan polis...Pencuri mana kira halal haram...takpalah didunia mungkin mereka lepas, pasti tidak bila diakhirat nanti...

Peti tabungan kat masjid taman kami pun kena umpil..bukan peti kayu ok..peti besi...! terdapat 4 peti besi yang dikhususkan untuk sekolah agama, sekolah tahfiz, tabung anak yatim dan tabung masjid . Memang dasar pencuri...operasi antara pukul 12 hingga pukul 4 lah kot, mungkin kesuntukan masa hanya 2 peti berjaya diumpil... .aku tak fikir hanya seorang yang buat kerja ni...Masjid taman kami ramai juga jemaah yang hadir untuk lima waktu solat, seawal 4 pagi pak siak dah mula membuka pagar dan pintu masjid...

Iyea mereka beraya sakan dengan hasil curian kerana tabung sekolah agama tu dibuka hampir setiap 3 bulan sekali...Issh kalau iya pun nak mencuri, jangan lah curi harta awam, harta individu tu boleh  tahan lah kot...manalah tau timbul rasa keinsafan nanti...tak ramai yang nak dituju untuk  meminta maaf..kalau dah harta  awam, nak mintak maaf pada siapa..ish tak ngeri ke dengan perbicaraan di akhirat nanti...

Kalau dalam masjid pun harta dah tak selamat bayangkanlah di tempat lain...isssh memang dunia sudah semakin tua...

Wednesday, January 25, 2012

Siri Kembara Turki 2011-Spies Market and River Cruising

Gerai jual rempah dan cookies pun cantik...! tersusun kemas...Jeles wa tengok, orang cantik, persekitaran cantik...

Sebagaimana di Grand Bazaar, Spices Market walaupun tak sebesar Grand Bazaar tapi binaan hampir serupa.., sentiasa ramai orang..berpusu-pusu. Kelebihan negara beriklim sejuk, walaupun bersesak macam ni bau kurang mengenakkan takdalah menyesakkan hidung.....walhal jaket yang dipakai barangkali  jarang berbasuh..  jangan cuba di sini...! sebatu jauh dah kenal sapa pemakainya..ha ha..

Tram di Istanbul...aku pun berharap rancangan Kerajaan Melaka untuk membina tram di bandar Melaka disegerakan...Negeri-negeri lain pun diharap dapat merancang pengangkutan awam yang cekap sementara banyak lagi kawasan kosong...mudah pengunjung dan pengguna kenderaan awam  untuk bergerak kesana ke mari...Pembinaan laluan MRT di Turki sering tergendala kerana sering kali terjumpa artifak dan  tinggalan bangunan bersejarah bawah tanah....

Terasa benar diri ini kerdil bila mengunjungi negara orang yang maju kehadapan mengeksploitasi keindahan semulajadi yang ada. Sering terfikir dikepala hotak aku apasal lah kita mensia-siakan keindahan yang kita miliki, walhal tak kurang hebat juga apa yang kita ada....walaupun pahit, kita kena terima hakikat masih jauh yang perlu kita lakukan untuk bersaing dengan mereka... Diri sendiri patut dipersalahkan...Kesedaran menjaga kebersihan dan keindahan perlu diterapkan bermula dari diri kita...

Berikut adalah sebahagian  foto-foto yang dapat aku kongsikan bersama...





The rich and famous menduduki pinggiran Laut  Marmara...





Ibupejabat kelab bolasepak Galatasaray...


Angkat topi kepada warga Turki...Barangkali benar apa yang jiran aku bagitau..hampir seluruh dunia beliau telah menjelajah, Istanbul memang top..marvelous...! Aku tak berani komen sebab tak banyak negara   yang aku dah pergi...semangat berkobar-kobar untuk aku menjelajah juga jika termampu...

Duit..duit dimana kau duit...!



Monday, January 23, 2012

Bila tekak kurang berselera...


Kami berkelah di FRIM Kepong sempena cuti panjang nih...pesanan kepada para pengunjung, jangan lupa buang sampah ditong disediakan ok...

Disesetengah negara orang, makanan kurang untuk dimakan, tapi aku percaya di Malaysia makanan berlebihan sehinggakan kekadang hilang selera menghadap makanan yang banyak diatas meja. Ada tips mudah untuk mengatasi masalah ini...pergilah berkelah...! lepas puas berendam nescaya semua akan melahap makanan yang dibawa..biskut kering yang selama ni kurang dapat perhatian, turut akan dibedal sama..ha ha..sausana baru dan kepenatan berkubang barangkali...

 Medan Ikan bakar di Jeram...pergh sentiasa dipenuhi pengunjung. Dah pukul 11 malam pun masih ada pengunjung baru tiba...!

Atau carilah kawasan tumpuan ramai seperti medan ikan bakar dsb...makanan yang tak sedap pun rasa begitu sedap...sedap sebab perut semakin lapar,  menunggu makanan yang dipesan lambat tiba dimeja..almaklumlah orang ramai...dihantar pulak satu persatu..sementara tunggu menu berikut tiba makanan yang dihantar telah licin...

He he...nak tau keberkesanan tips ini cubalahh..!

Sunday, January 22, 2012

Kembara Turki 2011-Masjid Abu Ayub Al Ansari, Grand Bazaar...



Lawatan berikut adalah ke Masjid Abu Ayub AlAnsari...salah seorang sahabat Nabi Muhamad SAW...Beliau dipercayai wafat didaerah ini...walaupun kubur beliau tidak diketahui secara tepat dimana tapi satu kubur dibina sebagai simbolik memperingati beliau diperkarangan masjid ini.




 Masjid ini bersejarah..Masjid pertama dibina di Istanbul, setelah tentera islam yang turut disertai Abu Ayub Al Ansari, berjaya menjatuhkan  Kerajaan Constantinople.

Masjid dibina pada tahun 1459..! Walaupun demikian bangunan masjid telah beberapa kali dinaik taraf..bukan ori lagi...



Kebab ini yang aku cari, hampir 10 hari disini baru dapat merasai kebab ini...kebab ada macam-macam kebab, sish kebab..doner kebab...dan macam-macam nama kebab lagi..Doner kebab yang sangat aku minat. Harga boleh tahan mahal 7 lire atau hampir Rm14 tapi makan berdua pun rasa tak habis...bila dah jumpa ni, pantang rasa lapar, kebab yang aku cari..ha ha...

Walaupun gerai di tepi jalan, tapi susunatur bersih dan kemas..sungguh menceriakan...Bila dahaga boleh la cari jus delima atau oren....masam-masam manis campur sedikit kelat....bagi yang tak suka sehingga berkerut dahi dan pejam mata nak meneguknya...

Grand Bazaar...Walaupun bangunan lama tapi anggun dan menawan...



Sausana hiruk pikuk di Grand Bazar...sungguh luas...kena ingat dari pintu mana masuk tadi supaya mudah bertanya bila nak keluar nanti...Bangunan ciri klasik  dibina beribu tahun dulu...tapi yang pasti susunatur dan hiasan barang dagangan sungguh memikat...Harga boleh tawar menawar...leceh la juga nak tawar menawar..kenapa tak  letak je harga tetap yang standard murah...bila dah tengok harga, rasa nak beli..beli, taknak beli boleh belah gitu saja...Ini dah berjam tawar menawar akhirnya tak jadi  beli...Kami orang lelaki bukan macam orang perempuan, boleh singgah berjam membelek dan menawar...kekadang tu sehingga 70 peratus boleh off ...kalau tak pandai menawar alamat kena ketuk le..!

Serba serbi cantik, gerai cantik..orang cantik...he.. he..


Friday, January 20, 2012

Selamat bercuti...

Lori tangki ni rosak ditengah jalan betul-betul diselekoh tajam..siang boleh tahan serba serbi kelihatan..kalau malam...? Mana pergi driver ni tak taulah , kon keselamatan  takda..issshh..naya-naya,,,!

Aku percaya ramai yang pulang ke kampung halaman sempena cuti panjang Tahun Baru Cina nih..Selamat pulang dan kembali aku ucapkan. Berhati-hati di jalanraya, malang tak berbau, kecuali terlangar lori babi, lori lembu dll...Jangan asyik layan mesej atau twitter atau fb dihandphone. Kalau korang perasan phone sekarang sekejap-kejap dapat mesej..ingatkan penting sangat rupanya promosi-promosi yang dihantar dari pelbagai pihak termasuk syarikat telco dll. tak usah kalut melayan mesej yang masuk...Tulisan dihandphone dah le kecik, bagi yang berumur terpaksa ditenung dekat atau dijauhkan phone baru nampak...argh naya hilang tumpuan  semasa memandu..Tumpukan konsentrasi semasa pemanduan..Bila mengantuk berhenti dan lelapkan mata sebentar..takda benda yang nak dikejarkan sangat...

Selamat pergi dan kembali. Ingat orang tersayang...

Thursday, January 19, 2012

Orang berilmu, orang tak berilmu...

Sebenarnya dah lama nak cari jalan bagaimana nak menghalau lebah yang bersarang dipokok hutan yang aku tanam..bermula sebesar penumbuk, membesar sehingga besar bola plastik kanak-kanak. Bila lama tak dicantas, semakin merimbun lah pokok tu dan semakin nyamanlah lebah bersarang dicelah-celah rimbunan daun...

Ada pelbagai cara nak halau lebah yang bermain dalam kepala hotak aku antaranya bakar saja dan kalau tidak pun aku nak serkop sarang guna karong plastik. Persediaan yang dah aku fikirkan daripada disengat adalah dengan mengenakan sut bermotor lengkap dengan helmet ful face...ngeri beb bila baca artikel, sengatan lebah boleh membunuh...

Dari sehari ke sehari tak terbuat semua tu, lagi pun adakah cara yang aku fikirkan itu adalah kaedah terbaik..?Kalau aku bakar, habislah kebun aku ha,ha..lagipun laman jiran sebelah pun  banyak juga pokok-pokok merimbun, silap-silap turut menyambar ke sebelah...rentong semua pokok yang dia tanam...Kalau aku serkop sarang guna karung plastik, terkejut lebah nanti habis kena serang orang keliling..hu hu..Buntu aku..buntu...!

Kebetulan masa aku lalu nak balik rumah malam tadi, ada pasukan bomba datang ke rumah jiran setaman..adalah 6 rumah berselang rumah aku..Ini sudah cukup baik..wa berhentikan kereta dan bertanya la apa lagi...

"Buat apa tu Encik..?"

" Halau lebah..."

" Hah sedang elok lah tu, kat rumah saya pun ada sarang lebah, nak mintak tolong halaulah..."

Tak lama kemudian tibalah pasukan bomba dengan 6 orang anggota memulakan operasi menghalau lebah rumah aku, jiran-jiran terkejut datang juga rumah aku menanya...kenapa..? kenapa ..?why..? ha ha...

Korang tau berapa lama pihak bomba sudah kasi bunuh itu lebah..? he he..tak sampai dua minit...disemburnya guna ridsect ..selesai...laa sikit punya penat aku memikirkan bagaimana nak menghalau lebah, lama tu je pihak bomba ambik...berbeza kan orang berilmu dan tak berilmu...

Kesihan pihak bomba, perkara remeh macam ni pun mereka terpaksa bersusah-payah layan panggilan orang ramai...

Entah-entah ada juga orang yang panggil bomba bila cicak terjatuh dan berpaut dalam baju yang dipakai..ha ha..




Syabas kepada pihak bomba...!




Siri Kembara Turki 2011-Hagia Sophia dan Istana Topkapi


Tinggi dome 56 meter, bagaimana orang dahulu membina dome setinggi dan sebesar itu masih mencetuskan perbahasan..ada yang kata ditambak tanah di sekeliling bangunan kemudian dikorek semula dan pelbagai andaian lagi..aku rasa diorang guna perancah juga.....kalau macam binaan piramid tu memang sungguh menakjubkan...walaubagaimanapun struktur binaan memang hebat..namun .menara dan dome pernah runtuh semasa istanbul dilanda gempa bumi..

Hagia Sophia dari kejauhan..

Apabila kerajaan Contanstinople berjaya ditumbangkan gereja ini dijadikan masjid. Lukisan dinding tinggalan gereja masih jelas kelihatan...Masjid diubah kepada muzium dizaman Kamal Atartuk..

Bersebelahan Hagia Sophia adalah Istana Topkapi.  kini telah dijadikan muzium juga..Muzium mempamirkan koleksi-koleksi sultan dll. Masjid Biru, Hagia Sophia dan Istana adalah berdekatan sebab tu kawasan disini sentiasa dipenuhi dengan pelawat...Anak-anak turki sungguh teruja bila diajak bergambar bersama..



Di perkarangan Istana Topkapi. Luas memang luas tetapi istana raja sekarang aku rasa lagi luas sebab diperkarangan istana pun ada padang golf..

Pemandangan pintu masuk utama istana...

Pemandangan dari perkarangan istana berlatarbelakangkan Laut Marmara

Kalau ditanya aku, secara peribadi aku berpendapat taklah gah sangat istana ini..tetapi yang menjadikannya hebat adalah sejarah disebaliknya, dimana disini dulu tinggalnya seorang raja yang mentadbir hampir sebahagian besar dunia...Empayar yang paling besar dan paling lama tercatat dalam sejarah..maklumat lanjut boleh rujuk lagi di internet...

Tuesday, January 17, 2012

Siri Kembara Turki 2011--lagi jalan-jalan Istanbul...










Sori, internet hari kureng cergas...nak upload lembab, pastu gambar keluar pulak garis-garis..

Sunday, January 15, 2012

Santapan Selera Rimba...

Janji pukul sembilan nak gerak, tapi dah pukul 11 ada peserta tak tiba lagii...bila rider bawak pasangan begini le jadinya...mengadap depan cermin berjam barangkali..issh...kita kan nak pergi ride, capai apa yang sempat je kak...calit gincu atau sapu bedak lebih kurang ..lainlah kalau nak menemankan laki menerima gelaran datuk di istana...! ha ha..



Hampir tiap kali kami singgah di tempat makan ini, pasti ada kumpulan bermotor lain yang turut berada disitu. Tahniah kepada tuanpunya kedai, kalau servis dan makanan tak tip top tak kan pengunjung kembali semula ke kedainya. Terdapat sudut khas di kedai yang memaparkan gambar-gambar geng motor menikmati juadah disini..HOG,VOG,GOA..argh macam-macam lagi nama pelik kelab lah...orang yang berkelab JSS macam aku pun ramai. Kelab Join Sana Sini..ha ha..


Lokasi Selera Rimba  Sg Lembing, Kg Belia Dua , Sg Besar Selangor, bagi mat-mat motor memang strategik...1, jauh, sesekali buka selimut motor kena lah panaskan enjin jauh sikit.. 2, boleh layan highway 3. boleh layan serba sikit konar jalan negeri / jalan persekutuan atau jalan felda 3..bagi mamat motor DP jalan rosak dan berombak tu yang diorang suka...


Seramai 16 peserta join trip kali  ini bagi meraikan sahabat rider ni yang naik pangkat JUSA C..Profesor Dr Ikhwan Toriman, anak jawa Pontian..ha ha.., wa tumpang bangga beb, beliau mencipta sejarah kerana gelaran Profesor dan pangkat JUSA C tu kebiasaanya  dianugerahkan kepada mereka berumur 45 tahun keatas...Beliau baru je masuk 42..Kebiasaannya orang yang dirai, sahabat handai membelanja...tapi kali ini orang yang  naik pangkat dan dapat duit tambahan kena belanja kami...Ala kalau setakat belanja daging landak goreng berempah, rendang rusa, ikan baung masak tempoyak serta ulam ulaman apalah sangat...air pun cuma jus mangga bancuh jerk...duit elaun mesyuarat  makan tak habis bro..!, tak sentuh gaji pokok pun..seronok orang kerja gomen..masyuk lebat beb...pencen pun ada kenaikan tahunan..!

Jangan serik-serik belanja kami yea..!

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK