Tuesday, January 31, 2012

Kembara Turki 2011-berakhirnya lawatan




Setelah 9 hari di bumi Turki tidak termasuk 2 hari perjalanan pergi balik atas kapal  terbang dan transit di Bahrain, berakhirlah episod kembara kali ni.  Bertambah lagi cop imegeresen di pasport aku., tapi masih banyak lagi ruang kosong..he he..sedang berkira-kira nak ke negara mana pula selepas ini...Sebagaimana dikongsikan pengalaman bersama geng rombongan yang lain., berjalan ni rupanya satu penyakit...bila dah berjangkit, pantang tengok akaun bank berduit sikit , mula lah cepat-cepat nak diperabih...nak berjalan lagi..! ..Dalam group kami tu memang semua kaki berjalan, lagipun mungkin peringkat umur menghala ke pencen ni dah tak banyak hal nak difikirkan sangat..cukuplah apa yang ada.., selagi badan masih larat dan termampu, kami gagahkan  untuk berkembara lagi...

Biasalah bila pergi ketempat baru, akan ada le kenangan -kenangan baru..Dalam banyak-banyak perkara yang aku perhati disana sepanjang lawatan tu, aku sangat terpaut dengan tandas diorang..

Kenapa tandas..? bersih tu dah tentula...lagi..? kebanyakkan tandas disana  dilengkapi dengan paip air macam ditempat-tempat lain juga, tapi salur paip/muncung paip terus  dipasang melalui mangkuk tandas., (Mangkuk tandas duduk lah yea, mangkuk tandas cangkung tak pulak aku jumpa stail macam ni..) berbanding ditempat lain yang selalunya hose paip disangkutkan ditepi dinding. Kelebihan muncung paip terus ke mangkuk tandas, lantai tandas takla basah . Kalau hose digantung tepi dinding, air akan sentiasa berlinang membasahi lantai dan jika  tidak dimob nescaya berlumutlah lantai dan dinding tandas..Di negara orang putih atau negara bukan islam selalunya tandas diorang takda paip air, yang ada hanya tisu saja. jadi tak timbullah lantai basah berair...setengah hotel-hotel di negara islam pun tergamak ikut stail macam ni supaya lantai tak bergenang dengan air...issh tak pandai aku weh, geli geleman je bercibuk tanpa air..Beristinjak yang terbaik adalah menggunakan air..jadi tandas di Turki boleh dijadikan contoh .Tandas di hotel-yang berbintang, tempat duduk tandas siap dipasang pelapik plastik, yang boleh di kitar dengan menekan suiz disediakan.  Jarang aku nampak tandas macam ni ...Hulunya aku..! hu.hu

Destinasi kembara berikut..? dalam waktu terdekat ni aku dan geng motor bercadang akan ke Seam Reap Cambodia yang sepatutnya kami pergi pada cuti tahun baru Cina baru ni..disebabkan beberapa geng ada aral maka ditangguhkan dulu...kalau ke sana  pun tak jadi lagi , kami akan tukar rancangan untuk kembara keliling Borneo naik motor kapchai .. keputusannya..,tengoklah bulan June ini...Jomlah join kami..












No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK