Saturday, January 14, 2012

Siri Kembara Turki 2011-Blue Mosque Istanbul...

Ok aku sambung coretan kembara bumi Turki..

Dua malam lagi kami akan berada di Bumi Turki sebelum berangkat pulang...sebagaimana aku tulis dulu walaupun negara orang indah untuk dilawati, bila lama sangat disana rasa bosan mula menerjah. Teringat kerja, teringat anak-anak yang ditinggalkan, tekak pulak dah mula mual nak menelan makanan yang dihidang dsb...


Maaflah yea , aku berkenan sungguh kalau dapat bawak atau tengok trailer macam ni...aku pun minat kumpul model-model trailer seperti ni...tak dapat yang real dapat yang model pun cukup mengujakan...lagi syok kalau tengok trailer yang bersih berkilat...pergh..


Jalan di antara Ankara dan Istanbul adalah baru dan lebar yang dibina semula kerana jalan disini pernah rosak teruk digegar gempa bumi pada tahun 1999...satu terowong yang dalam pembinaan terpaksa ditinggalkan kerana mengalami kerosakan teruk sehingga terpaksa mengubah laluan asal...gempa bumi  di Istanbul pada 1999 itu telah mengorbankan 18000 nyawa...banyak apartmen baru dibina disepanjang jalan menuju ke Istanbul oleh kerajaan Turki untuk menggantikan rumah-rumah yang ranap menyembah bumi.. Gempabumi terbaru diTurki pada 2011 adalah di sebelah timur bersepadanan dengan Iran., jauh dari tempatan lawatan kami....Bertuahnya bumi Malaysia...!

Ini adalah pemandu bas kami...bawak dalam 90km sejam saja..aku tanya kenapa tak bawak laju...? pemandu pelancong bagitau semua bas dilengkapi dengan GPS yang mengesan kelajuan kenderaan..kalau disaman bersediakah untuk menyumbang bayar saman...? ooowhh..!..Bila berhenti dikawasan rehat banyak kali aku tengok dia membersih bas....


Bila  melancong mengikuti pakej, melawati ketempat sebegini tak dapat dielakkan..dalam aturacara lawatan mesti ada lawatan ke kilang -kilang..Kilang karpet, kilang porcelin, kilang batu permata, kilang pakaian kulit dsb...lawatan ke kilang barangan kulit ini turut menonjolkan model-model memperagakan pakaian kulit pelbagai fesyen...tergedik-gedik jalan diatas pentas khas...phewiiit.. saja aku pilih gambar yang kabur, kalau tak nanti ada yang tak berkelip tengok model-model nih..ha ha..

Lepas pertunjukkan kami dibawa ke ruang jualan...harga...?  korang pun boleh agak...!.

Melawat Istanbul kalau tak singgah ke Masjid Biru memang tak sah...seolah-olah bersolat tanpa berwudu' gitu..ha ha.. Masjid ini dibina pada tahun 1609-1616 oleh Sultan Ahmed 1...Menurut sejarah masjid ini dibina untuk mengatasi kehebatan Hagia Sophia yang dibina pada kurun ke 6 . kini dijadikan muzium kerana terdapat pertelingkahan kegunaan bangunan. Masjid Hagia Sophia adalah bekas gereja., sebab itu terdapat kesan-kesan gereja yang masih jelas kelihatan disamping ayat-ayat quran. Tidak hairanlah bila mimbar dan arah kiblat tidak selari dengan kedudukan bangunan...Berbanding masjid-masjid lain di Turki Masjid Biru ini satu-satunya yang mempunyai 6 menara..




Pemandangan disebelah dalam Masjid Biru...Sepanjang masa dipenuhi pelawat-pelawat islam dan bukan islam.. sesekat dipasang sebagai garis pemisah dewan solat..Dipanggil Masjid Biru kerana banyak jubin biru menghiasi permukaan dinding bumbung dll  disamping sausana kebiruan disebabkan cermin berwarna biru..! Ketinggian kubah adalah 43m.

 Mimbar yang serba sarat dengan ukiran begitu juga tiang, dinding bumbung yang dihiasi dengan ukiran jubin berwarna biru,,sungguh halus dan teliti hasil tangan orang dulu-dulu...


Ukurlilit tiang ini 5 m..terdapat 4 tiang utama untuk menyokong kubah konkrit...


Yang leceh untuk berwuduk disini,  takda air panas ..bayangkan musim winter berwuduk..brrrrrrr...sejuk beb...! Lagi perihal Masjid Biru boleh diperolehi di internet...aku nak tulis lebih-lebih takut tersilap maklumat...

3 comments:

  1. Tak sabar menunggu entry akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas ni.. Kak Mah boleh ajak Bang Mat jelajah turki pulak..

      Delete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK