Wednesday, January 25, 2012

Siri Kembara Turki 2011-Spies Market and River Cruising

Gerai jual rempah dan cookies pun cantik...! tersusun kemas...Jeles wa tengok, orang cantik, persekitaran cantik...

Sebagaimana di Grand Bazaar, Spices Market walaupun tak sebesar Grand Bazaar tapi binaan hampir serupa.., sentiasa ramai orang..berpusu-pusu. Kelebihan negara beriklim sejuk, walaupun bersesak macam ni bau kurang mengenakkan takdalah menyesakkan hidung.....walhal jaket yang dipakai barangkali  jarang berbasuh..  jangan cuba di sini...! sebatu jauh dah kenal sapa pemakainya..ha ha..

Tram di Istanbul...aku pun berharap rancangan Kerajaan Melaka untuk membina tram di bandar Melaka disegerakan...Negeri-negeri lain pun diharap dapat merancang pengangkutan awam yang cekap sementara banyak lagi kawasan kosong...mudah pengunjung dan pengguna kenderaan awam  untuk bergerak kesana ke mari...Pembinaan laluan MRT di Turki sering tergendala kerana sering kali terjumpa artifak dan  tinggalan bangunan bersejarah bawah tanah....

Terasa benar diri ini kerdil bila mengunjungi negara orang yang maju kehadapan mengeksploitasi keindahan semulajadi yang ada. Sering terfikir dikepala hotak aku apasal lah kita mensia-siakan keindahan yang kita miliki, walhal tak kurang hebat juga apa yang kita ada....walaupun pahit, kita kena terima hakikat masih jauh yang perlu kita lakukan untuk bersaing dengan mereka... Diri sendiri patut dipersalahkan...Kesedaran menjaga kebersihan dan keindahan perlu diterapkan bermula dari diri kita...

Berikut adalah sebahagian  foto-foto yang dapat aku kongsikan bersama...





The rich and famous menduduki pinggiran Laut  Marmara...





Ibupejabat kelab bolasepak Galatasaray...


Angkat topi kepada warga Turki...Barangkali benar apa yang jiran aku bagitau..hampir seluruh dunia beliau telah menjelajah, Istanbul memang top..marvelous...! Aku tak berani komen sebab tak banyak negara   yang aku dah pergi...semangat berkobar-kobar untuk aku menjelajah juga jika termampu...

Duit..duit dimana kau duit...!



2 comments:

  1. Elok juga ada Tram di bandar Melaka. Ia boleh dijadikan tarikan pelancongan.

    ReplyDelete
  2. Bukan setakat Tram, elok kerajaan melaka lengkapkan LRT keliling melaka,,sekrg ni bila hujung minggu sesak kemain...

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK