Sunday, January 22, 2012

Kembara Turki 2011-Masjid Abu Ayub Al Ansari, Grand Bazaar...



Lawatan berikut adalah ke Masjid Abu Ayub AlAnsari...salah seorang sahabat Nabi Muhamad SAW...Beliau dipercayai wafat didaerah ini...walaupun kubur beliau tidak diketahui secara tepat dimana tapi satu kubur dibina sebagai simbolik memperingati beliau diperkarangan masjid ini.




 Masjid ini bersejarah..Masjid pertama dibina di Istanbul, setelah tentera islam yang turut disertai Abu Ayub Al Ansari, berjaya menjatuhkan  Kerajaan Constantinople.

Masjid dibina pada tahun 1459..! Walaupun demikian bangunan masjid telah beberapa kali dinaik taraf..bukan ori lagi...



Kebab ini yang aku cari, hampir 10 hari disini baru dapat merasai kebab ini...kebab ada macam-macam kebab, sish kebab..doner kebab...dan macam-macam nama kebab lagi..Doner kebab yang sangat aku minat. Harga boleh tahan mahal 7 lire atau hampir Rm14 tapi makan berdua pun rasa tak habis...bila dah jumpa ni, pantang rasa lapar, kebab yang aku cari..ha ha...

Walaupun gerai di tepi jalan, tapi susunatur bersih dan kemas..sungguh menceriakan...Bila dahaga boleh la cari jus delima atau oren....masam-masam manis campur sedikit kelat....bagi yang tak suka sehingga berkerut dahi dan pejam mata nak meneguknya...

Grand Bazaar...Walaupun bangunan lama tapi anggun dan menawan...



Sausana hiruk pikuk di Grand Bazar...sungguh luas...kena ingat dari pintu mana masuk tadi supaya mudah bertanya bila nak keluar nanti...Bangunan ciri klasik  dibina beribu tahun dulu...tapi yang pasti susunatur dan hiasan barang dagangan sungguh memikat...Harga boleh tawar menawar...leceh la juga nak tawar menawar..kenapa tak  letak je harga tetap yang standard murah...bila dah tengok harga, rasa nak beli..beli, taknak beli boleh belah gitu saja...Ini dah berjam tawar menawar akhirnya tak jadi  beli...Kami orang lelaki bukan macam orang perempuan, boleh singgah berjam membelek dan menawar...kekadang tu sehingga 70 peratus boleh off ...kalau tak pandai menawar alamat kena ketuk le..!

Serba serbi cantik, gerai cantik..orang cantik...he.. he..


2 comments:

  1. Dah singgah tempat shopping, tentu banyak borong ni! :D

    Post Terbaharu Saya - Bila Hujan Tak Perlu Bayar Tol!

    ReplyDelete
  2. belum sempat sampai sini duit dah habis nif..ha ha..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK