click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, July 22, 2024

Puncak Kebun...

Misi Kembara ke puncak kebun hampir tercapai, seksyen paling sukar telah disiapkan dan telah diuji, hanya perlu sedikit penambahbaikan supaya pendakian lebih lancar dalam apa juga keadaan cuaca. Tak boleh berpatah balik kerana tiada tempat berpusing, mengundur ketika licin berisiko terperosok ke cerun kerana akses sempit dan bertebing.

Permukaan akses mula ditabur dengan sisa bahan binaan., sisa terkumpul lebih dari mencukupi, bahkan masih banyak yang boleh diangkut ke kebun







Kedudukan rumah kebun dianjakkan lagi ke atas bukit untuk lebih panorama. Akses ke situ sudah tidak begitu sukar hanya perlu mengorek dan meratakan teres. Berbeza di seksyen paling sukar, pembinaan menongkah arus cerun, melibatkan penggalian dan menimbus cerun.



Bila disorot kembali semasa mula mengusahakan kebun, cabaran utama adalah menyediakan akses sehingga ke kebun. Akses menumpang kebun jiran kerana akses melalui rezab jalan tak tau bila boleh dibina. Anak panah hijau adalah laluan rizab jalan..barangkali semasa menyediakan lukisan tidak disesuaikan dengan mukabumi sediada..rizab jalan melalui laluan mendaki dan menuruni lembah yang curam..Kos pembinaan gerenti mahal.

Anak panah biru adalah akses tumpang.


Awalnya akses tumpang hanya boleh dilalui sehingga tanah berjiran, kebun jiran ni dulu bersih, sudah dibina teres- teres untuk tanaman durian..,tangki besar pengairan juga sudah disediakan.., atas sebab itu kita tertarik membeli tanah di sana..rupanya diusahakan sekerat jalan . Kini menjadi belukar semula..

Akses ke kebun dibina laluan baru berwarna merah...dari situ laluan disambung sehingga ke puncak.

Lambat tak mengapa janji matlamat tercapai..Laju-laju takut pancit di tengahjalan..

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK