Friday, August 10, 2012

Raya dan Mercun...

Samada aku yang tak tengok berita atau memang kes kecederaan dek kerana mercun  kurang tahun ini, aku tak pasti...atau hebahan kecederaan kurang..pun mungkin. Barangkali juga sebab raya masih lama lagi, ..? Di taman aku, di akhir-akhir Ramadhan ni dentuman bunyi mercun ada juga didengari, tapi tak sebingit tahun-tahun sudah. Tak taulah di tempat- tempat lain..Sementara kes kecederaan masih sedikit dan tak serius elok saja pihak TV berlumba-lumba tayangkan peristiwa lampau untuk tatapan orangramai...biar orangramai gerun dengan implikasi bermain mercun nih...kudung tangan..mata buta,,putus jari...barulah datang kesedaran. Tayangkan semula kejadian yang baru terjadi dengan kecederaan parah,..baru menyentap perasaan...Kalau ditunjukkan mangsa yang  telah siap dirawat atau telah sembuh erm tak memberi kesan kepada jaguh-jaguh mercun...

Heran sungguh manusia nih, lagi dilarang lagi tu lah nak dilawan.....tak kira  melayu, cina india atau lain-lain pantang hariraya,  ruang udara pasti bingit dengan bunyi mercun ..hangin betul...Masa raya cina sebelum-sebelum nih aku pernah adukan kepada pihak polis , tapi macam takda beza...yang bermain lebih ramai dari yang mencegah..masa polis peronda lalu senyaplah sekejap tak lama lepas tu berdentum lagii....Lebih sakit hati mereka bermain mercun berangkai..bunyi gegak gempita ...Degil betul hantu yang nak dihalau...!

Kenapa erk, mercun diharamkan di negara ini tapi bekalan sangat mudah diperolehi...di bazar Ramadhan selamba saja mereka berjual mercun dan bunga api. Walaupun bunga api dikatakan tidak merbahaya, tapi kalau jatuh ke tangan bebudak yang terlebih kreatif, boleh jadi bom bunga api tu...kebanyakan punca kemalangan bermula dari sinilah...mau lagi power, diadun dengan pelbagai ramuan belerang...meletup kalu, baru tunjuk muka sedih dan beri nasihat jangan tiru macam dia..piiraah..! Kalau dah parah tercedera baru nak menyesal, apa barang..! Skrip sama diulang-ulang untuk tahun berikutnya...

Kepada mak bapak jom pastikan anak kita tidak terjebak dengan permainan tidak berfaedah ini...Duit yang nak dibazirkan tu lebih baik dihulurkan ke mangsa  pelarian Rohingya Burma...jauh lebih berfaedah..!

2 comments:

  1. Di Brunei ni mcm2 jenis mercun ada..

    ReplyDelete
  2. hait NM ada Brunei ker..sebelah mana..? jerudung, kiarong, tutong, sengkurong, Pelumpong..?

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK