Monday, December 3, 2012

Motorsikal diharamkan di Lebuhraya...?

 Keratan akhbar yang aku ambil dari rakan fb

Argh ada lagi cadangan seumpama ini...Berdasarkan  pemahaman aku mengenai artikel tersebut, dua sebab utama diutarakan penulis berkenaan  supaya motor besar diharamkan dari menggunakan lebuhraya.  Pertama, orang asia/Malaysia bertubuh kecil berbanding orang Amerika atau Eropah maka sangat berbahaya menonggang motor  besar lagi berkuasa tinggi serta terdedah kepada risiko kemalangan ..Kedua,  mat-mat motor tidak membayar tol . Apa yang tersirat, keistimewaan yang dikecapi penonggang motor mesti ditarik balik untuk membolehkan mereka menggunakan lebuhraya...

Pada hemat  aku...motor besar atau kecil hanyalah sekadar alat tonggangan..tidak timbul pasal besar atau kecil.. kita yang mengendalikan motor tersebut...Lagipun bukannya kita perlu memikul motor tersebut yang mengkhendaki kita bertubuh sasa dan besar ..Mereka yang bertubuh besar belum tentu lebih berupaya atau cekap mengendalikan motor berkuasa tinggi... Zulfahmi atau pelumba asia lain yang bertubuh kecik pun boleh tapau Mat salleh yang berbadan jauh lebih besar dan tinggi...dan lagi adakah di Eropah atau Amerika sememangnya bebas dari kemalangan motorsikal sebab mereka berbadan besar...?

Aku berpendapat kemalangan adalah kemalangan, boleh berlaku tanpa diduga bukan saja oleh penonggang motorsikal hatta kenderaan lain juga...Sekiranya kita mengambil pendekatan simplistik, maka sepatutnya tiada satu kenderaan pun dibenarkan berada dijalanraya...Bila berita kemalangan melibatkan kenderaan berat..haramkan kenderaan berat..., melibatkan bas, haramkan bas begitulah seterusnya..Hanya kebetulan risiko bermotor lebih tinggi berbanding kenderaan bukan dua roda lain, maka janganlah mengambil pendekatan mudah mengharamkan motorsikal berada dilebuhraya...

Benar kemalangan melibatkan motorsikal adalah lebih tinggi berbanding kenderaan lain sehingga pihak pengendali lebuhraya memaparkan di skrin elektronik statistik kemalangan maut melibatkan penonggang motorsikal..tapi jika diselusuri semula punca kejadian, kebanyakan kemalangan bukannya disebabkan oleh penonggang motorsikal itu sendiri tetapi kecuaian pengguna jalanraya lain ..Kemalangan maut melibatkan 5 atau 6 biji motorbesar berkuasa tinggi  di Lebuhraya Plus berhampiran susur Kota Damansara baru-baru ini secara terangan pemandu suv tu yang patut dipersalahkan bila menukar haluan dan memberhentikan kenderaan secara tiba-tiba...

Aku baru saja balik melawat anak saudara yang terlantar dihospital, tidak kurang 2 pesakit yang sedang bertarung nyawa..Kes pertama  kerana terlanggar lubang dan yang kedua kes langgar lari...adakah ini juga salah penonggang motorsikal...?

Alasan kedua penonggang motorsikal dikecualikan membayar tol...

Aku hairanlah kenapa perlu irihati penonggang motorsikal tidak dikenakan tol dilebuhraya...sedangkan  keistimewaan itu tidak hanya  dikhususkan kepada pemilik motorsikal  sahaja bahkan kepada semua orang.....sekiranya penulis berkenaan ingin dikecualikan dari membayar tol maka bermotorsikallah...Pilihan ditangan anda..Yea benar beliau bersungguh sekarang supaya tol turut dikenakan kepada penonggang motor..., tidak kah menjadi satu kekesalan sekiranya suatu hari nanti beliau juga beralih selera bermotorsikal dan terpaksa membayar tol...?

Untuk pengetahuan umum, tol hanyalah salah satu kaedah supaya orangramai membayar cukai kepada pemerintah..sedangkan pemilik motor besar telah 'ditolkan' dengan cara lain oleh pihak kerajaan...eksais duti  motor besar adalah tinggi sehingga mencecah 200 peratus...cukai jalan dan insuran juga kekadang jauh lebih tinggi dari kenderaan empat roda lain..itu belum lagi tol alat ganti yang tinggi..tayar dsb..lagipun apalah sangat kerosakan yang mat-mat motor akibatkan terhadap jalanraya-jalanraya yang ada.. tak jadi kudis pun kepada operator lebuhraya . kami hanya menumpang sebahagian jalan ...Takkan itupun nak berkira dengan kami..

Sepatutnya pengguna jalanraya lain bersyukur kerana ada segelintir orang yang suka/terpaksa bermotor, setidak- tidaknya kuranglah kesesakan jalanraya..Bayangkan  kesesakan yang bakal dihadapi oleh semua orang bilamana  mat-mat motor  beralih arah memandu kenderaan. Tak ke haru jadinya...

Selagi ada matahari dan bulan, perdebatan seumpama ini tak kan pernah selesai.. Jadi berlapangdadalah... Kepada mat-mat motor pun ambillah iktibar dari kritikan penulis artikel diatas..dia mungkin  sebahagian dari ribuan lagi perungut-perungut lain terhadap sikap-sikap mat motor dijalanraya...

Apa yang penting hormat-menghormatilah sesama kita...Jalanraya untuk dikongsi ok...!





2 comments:

  1. Kang...diaorang nie dengki sebenarnya!! hehehe. Saya setuju dengan fakta yang kang bagi tu...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih pd yg sudi bermotor ke tempat kerja..kalau semua naik kereta bertambah2 tersumbatlah jalan.good point bro...lg satu diaorang ingat yg naik2 motor ni xda kereta kot...

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK