click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Saturday, May 16, 2015

Sehari di P.Pinang...

15 Mei 2015

Ada tugasan di Bertam, Kepala Batas  P. Pinang. Sedang elok. Teringin meronda pulau lagi sambil lalu jambatan JK2PP- Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah.

Laluan antara Tol plaza Juru dengan Sg Dua nampaknya semakin sesak.  Lebuhraya PLUS dah macam tak mampu menampung  bilangan kenderaan yang semakin meningkat saban tahun. Jadi bayangkanlah  jika ura-ura mereka yang bermotorsikal  bakal dikenakan tol betul betul terlaksana...Apabila pengecualian  tol untuk mereka yang bermotor sudah ditarik balik, maka sebahagiannya akan kembali berkereta...Selain menjimatkan masa, sesetengah penonggang motorsikal sanggup berhujan berpanas demi menikmati kelebihan ini. Hah puashatilah mereka yang sangat anti dengan mat-mat motor nih...Ada pengguna lebuhraya marah- marah pada mat motor dan mencadangkan supaya tol turut dikenakan pada mereka.. Artikel berkaitan  boleh dibaca di pautan ini..,Motorsikal Diharamkan di Lebuhraya...?


Setelah tugasan selesai, keesokan hari jam 10 pagi terus menuju ke pulau melalui jambatan pertama. Harini bercadang mengelilingi pulau bermula dari Georgetown- Batu Feringgi - Balik Pulau seterusnya ke Batu Maung untuk kembali semula ke tanah besar melalui JK2PP. Kali terakhir ke pulau adalah pada November 2012 sewaktu konvoi Kembara 1Malaysia.


Sewaktu menuju ke Georgetown terpandang papan tanda Bandar Warisan Dunia Unesco. Teruja berkunjung ke sana....Namun separuh jalan hilang hala tuju .,Tiada kesinambungan tunjuk arah . Bayangkan rakyat Malaysia berlainan negeri  boleh sesat ditanah air sendiri bagaimana dengan pengunjung luar negara.? Apa yang diperhatikan papantanda tunjuk arah masih cacamarba..Kawasan tumpuan bertaraf internasional pun kita tak mampu ke sana tanpa tersesat terlebih dahulu.., berkunjung ke kawasan tak ternama lagilah haru. Sewaktu kembali ke Tanah besar melalui JK2PP pun sama. Dari Balik Pulau, tak nampak pun papantanda untuk ke JK2PP. ..Pulau yang sekangkang kera pun boleh sesat adoiii...


Terkilan kenapa tiada tempat untuk pengunjung mengabadikan kenangan...Sepatutnya projek mega sebegini tidak hanya dipromosikan sekadar jambatan yang menghubungkan dua kawasan, Seharusnya dijadikan ikon yang menjadi kunjungan wajib pengunjung juga.. Banyak nilai tambah yang mampu dijana dengan usaha ini.


Lagi diperhatikan seolah tiada kesungguhan untuk mengindahkan kawasan, Kawasan bandar, pantai dsb tak nampak berseri ..Kenapa tak ditiru usaha  Putrajaya maupun Kuala Lumpur dalam mengindahkan kawasan mereka. Pulau takderlah besar mana pun untuk menjayakan usaha itu.. Batu Pahat Johor yang bertaraf daerah pun nampak kesungguhan untuk mengindahkan kawasan inikan pula sebuah ibunegeri yang terdapat pusat tumpuan tarikan dunia disana, Perbezaan ketara hanya apartmen-apartmen tinggi yang galak dibina. Walaupun pulau itu sendiri terutama di kawasan Batu Feringgi  secara semula jadi adalah cantik tapi kecantikan ini seolah terbazir dengan  tiadanya kesungguhan untuk menyerlahkan keindahan itu..Di kawasan industri, air sungai kekal hitam dengan bau yang sangat meloyakan. Hairan bagaimana penduduk di sekitar kawasan itu boleh tinggal dalam sausana sedemikian.



Usaha kerajaan negeri Johor melalui Iskandar Malaysia  mengindahkan Sungai Danga sangat wajar dipuji dan harus dicontohi oleh negeri negeri lain...

Jam 9mlm tiba di Kuala Lumpur. Home Sweet home...







No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK