click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, October 26, 2016

Santuari Gajah Kuala Gandah .Lanchang Pahang

Siapa yang pernah ke sini...? Yang belum pergi apakata masukkan dalam senarai lawatan anda akan datang....Jika menggunakan LPT1 keluar di exit Lanchang. Ikuti tunjuk arah papan tanda kita akan dibawa ke Santuari Gajah Kuala Gandah...Untuk ke sana laluan agak sunyi. Pastikan minyak kereta anda berisi kerana tiada stesen minyak ...

Tak silap ini santuari gajah kedua negara selain di Kenyir Trengganu.



Santuari gajah di Tasik Kenyir...Dulu kami berkesempatan singgah sekejap...Tak pasti samada terdapat aktiviti sebagaimana di santuari Kuala Gandah.





Di Kuala Gandah ini masuk adalah percuma...Namun digalakkan memberi  sumbangan seikhlas hati melalui borang yang disediakan. Santuari dibuka seawal 10 pagi...Tidak banyak aktiviti disebelah pagi...Manfaatkan waktu ini untuk melawat persekitaran santuari selain berkunjung ke galeri-galeri penerangan.




Boleh juga memberi makan gajah. Makanan boleh dibeli di gerai berhampiran.




Gerai jualan yang dhaif
Pihak pengurusan perlu menaik taraf gerai jualan ini...Sungguh mencacatkan pemandangan...seolah tidak masuk dengan persekitaran lain yang indah.

Jika  berkesempatan sebelum ke Lanchang singgahlah ke pasar pagi Ahad pekan sehari Temerloh. Di sini boleh mendapatkan sayuran kampung juga ikan sungai yang jarang terdapat di tempat lain. Ikan patin sungai hidup boleh dibeli dengan harga berpatutan.

 Meronda-ronda dulu di pekan sehari ...Tidaklah lama sangat menunggu pertunjukan sebelah petang...

Pertunjukan gajah bermula sebelah tenghari.. . Aktiviti mandi bersama gajah hanya bermula jam 2 ptg. Jika ingin bermandi manda bersama gajah caj rm10 dikenakan.

Olehkerana kami datang ke santuari di sebelah pagi jadi tidak berkesempatan melihat pertunjukan gajah.

Secara keseluruhan santuari kemas, bersih dan tersusun...landskap terpelihara kemas...  Antara tempat menarik yang seharusnya dikunjungi..Pihak pengurusan perlu melakukan promosi-promosi berterusan untuk menarik pengunjung ke sana.. Walaupun kawasan tidak luas adalah lebih bagus jika tram disediakan...Pengunjung mempunyai pilihan. Pengunjung berusia juga  yang membawa anak-anak kecil pastinya teruja menggunakan perkhidmatan ini..






Di sini terdapat juga laman herba...

Mungkin boleh pelajari dari pengurusan santuari di Thai...Di sana kawasan santuari luas dan sering dikunjungi pengunjung dalam dan luar negara...Pengunjung tidak kesah dikenakan caj masuk sekiranya aktiviti yang dipersembahkan membawa kenangan indah..



Jadi apa lagi...Jomlah terokai keindahan negara kita..












1 comment:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK