click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, February 27, 2020

Limau Kasturi...


Khamis 27hb Feb 2020
 Huhu 2 hari lagi akan melangkah ke bulan baru Mac...Terlewat sehari dari tahun tahun kebiasaan. Specialnya tahun in bulan Feb berakhir pada 29hb, bukannya 28hb .. Bergembiralah orang yang dapat menyambut ulang tahun kelahiran 29hb...

Tak tahulah samada kemelut politik tanahair mampu berakhir  dengan adanya tambahan satu hari ini. Nampak macam sukar.

Kesah politik ketepilah, menyampah asyik disajikan kemelut yang berpanjangan.. Perubahan pucuk pimpinan diharap menjadikan suasana lebih baik ternyata meleset., serba serbi semakin mengundur kebelakang.



Mujur ada aktiviti sampingan yang dapat dijadikan terapi minda dan fizikal daripada terperuk menghadap media sosial. Kebun tumpang depan rumah kini menjadi ofis dan gym penulis .Dapat juga hasil 



Harini menyulam pokok paku pakis., daripada 8 pokok yang ditanam sebelum ini, hanya dua pokok yang hidup. Selalunya memang macam itu, yang cuba ditanam agak sukar untuk hidup, yang cuba dihapuskan pantang terlepa makin bermaharajalela. Seingat penulis  sakit pergelangan tangan cuba memesin paku pakis yang galak tumbuh dikebun sawit dikampong...

Harap hiduplah asparagus kota ini


Bermula dari semaian sepokok kini pokok sabung nyawa ini dibiakkan lagi menggunakan keratan batang yang direndam didalam air beberapa hari..Kelihatannya mampu hidup.



Bertambah lagi koleksi pokok limau kasturi. Pokok lama ditanam didalam pagar rumah malu malu untuk berbuah, pokok yang ini tanam ditanah tumpang didepan rumah, cahaya cukup harap berbuah lebatlah nanti.



Pokok nangka ini pun dipindahkan dikebun tumpang..Tak pasti spesis apa, benih pokok yang tumbuh sendiri didalam pasu..Dah berapa kali kena cantas batang untuk dihapuskaan kerana ketiadaan tempat untuk ditanam, tapi tetap mau hidup...Rasanya boleh dikawinkan dengan tunas lain nanti untuk membuahkan hasil yang lebih baik.


Jika nangka diatas tu tumbuh
sendiri, semaian benih biji dalam polibeg nih tak pasti mampu hidup atau tak..Dah dekat seminggu  cuba mencambah benih dari buah yang dibeli digerai tepi jalan,tapi belum ada tanda tunas mulai tumbuh...Isi nangka memang sangat manis.



Benarlah, bila pohon banyak, persekitaran pun nyaman., jika tidak masakan kelawar ini memilih pohon salam ini untuk dijadikan habitatnya. Burung burung pun banyak yang singgah memakan biji-biji pokok..Sekarang ni bersepah sepah benih pokok salam dikeliling laman rumah.

Jom jom kita berkebun..

1 comment:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK