Tuesday, April 7, 2020

Jom Jom Buat Aiskrim...

Rabu 8hb April 2020

Musim PKP perkara yang tak pernah terlintas untuk dibuat, mampu dibuat ketika ini. Tak susah rupanya membuat aiskrim bertekstur lembut. Terpulang kepada kita untuk membuat perisa apa.

Paling senang buat aiskrim Malaysia...bancuh bancuh air berperisa, simpan dalam freezer dan siap. Kalu dulu perisa paling favorit tentunya perisa asam boi, bubur kacang atau coklat.
Cuma tekstur aiskrim sangat kasar lebih lebih lagi jika mengguna air yang tidak dimasak.





Musim pkp lah yang menjurus penulis belajar membuat aiskrim dari utube. Melihat kepada bahan yang diguna mudah diperolehi, terbit keterujaan untuk mencuba. 
Menjadi atau tak itu soal kedua. Kalau tak jadi tong kompos organik kan ada, masih boleh dimanfaatkan untuk tanaman pula.



Sebelum ini tak kenal pun apa itu ovelette, berkat pkp tau dah..ovelette adalah bahan yang digunakan untuk melembutkan tekstur aiskrim dan boleh dibeli dari kedai menjual bahan bakeri. Tak mahal pun 500gm dalam Rm6 dan boleh diguna banyak kali sebab keperluan resepi tak banyak.



Resepi banyak dikongsi di Utube,  cara pembuatan tu ada dua kaedah..Kalau ikut perkongsian UTubers Malaysia, adunan dipanaskan, sesudah sejuk terus dikacau dengan mixer berkelajuan tinggi, simpan dalam freezer sehingga membeku dan siap.

Manakala Utubers Indon berkongsi cara, adunan dipanaskan, dikacau sederhana, simpan dalam freezer untuk 6 jam, dikeluarkan dan dikacau menggunakam mixer berkelajuan tinggi dan simpan kembali sehingga membeku dan siap.

Entahlah, tak dapat membezakan  kelebihan keduadua cara itu...Penulis mencuba kaedah Indon, anak mencuba kaedah Malaysia.. nampak takda perbezaan ketara pun dari segi rasa dan textur...

Penambahbaikan boleh dibuat terhadap ramuan, kita boleh mengubah resipi ikut citarasa masing masing...Percubaan pertama ini aiskrim penulis walaupun tekstur ok tapi termanis yang amat..macam ibu gula hehe..

1 comment:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK