click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, April 21, 2020

Bela Ayam Di kawasan terhad...

Selasa 21hb April 2020


Reban puyuh sudah, kolam ikan pun sudah...tengok kat bawah wakaf banyak lagi kayu- kayu bersusun, kalau dibiarkan tentu akan reput begitu saja..argh terus buat reban ayam pulak lah, lagipun bosan  terperap dirumah dimusim PKP ini.

Untuk memudahkan urusan pembersihan reban, rekabentuk reban meniru konsep reban mat salleh dengan sedikit modifikasi untuk disesuaikan dengan cuaca sebelah sini. Reban yang  nak bina ni berskala kecil cukup untuk 4-6 ekor ayam. Petak khas ayam bertelur disediakan dan mudah diakses untuk mengutip telur.



 Disamping itu jaring berketinggian 7' akan dipasang di keliling reban di penjuru  belakang rumah memadai untuk ayam-ayam bergerak bebas. Harga jaring/pukat 50'x7' pun hanya RM85 sudah lebih dari mencukupi untuk membuat kawasan kurungan luar reban.

Masalah memberi makanan ok, ada kaedah mudah dan murah memberi makan dan minum secara automatik.

Masalah lalat dan bau saja yang perlu diberi perhatian. Tapi rasanya dengan bilangan belaan yang kecil masalah ini tidak begitu serius dan boleh ditangani.

Nasib baik kawasan rumah tak cukup luas, jika tak kambing pun penulis bela..hehe.

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK