click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, January 15, 2024

AC DIY...

Hampir semua peralatan camperKembara sudah diterima, yang belum diterima tilam, 1 lagi radiator mini, pam air dan bateri.

Sementara menunggu barang-barang ini  tiba,  sistem AC diy diuji  dengan meletakkan air dan ais di dalam tong kedua saja. Manakala   bekalan elektrik menggunakan elektrik domestik.

Total power diperlukan

Kipas 10w
Exhaust fan 30w
Kipas tambahan 10w
Pam air 10w


Penggunaan serombong 6 inci untuk disesuaikan dengan exhaust fan 6 inci.






2 lapis radiator mini.


Ais dari tong utama akan dipam naik ke tong ke 2 yang dilengkapi dengan 2 lapis radiator mini, udara sejuk akan di sedut menggunakan exhaust fan serta dibantu dengan kipas mini untuk menyejukkan kabin. Begitulah konsep AC Diy..

Dengan memisahkan fungsi kepada 2 tong, tong utama akan lebih kedap udara supaya ais boleh  tahan sehingga 6-7 jam..

Bateri 600wattH diperlukan untuk penggunaan 8jam tanpa henti.




Keberkesanan AC diy tak pasti, sebab sistem belum lengkap sepenuhnya namun untuk penggunaan waktu malam rasanya memadai...
 

1 comment:

  1. wah tak sabar nak tenguk semuanya siap. chaiyok chaiyok

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK