click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Saturday, September 7, 2024

Pangkor 2024- D2

Hari ke 2 Pangkor, sesudah sarapan meneruskan lagi rondaan. Berdasarkan senaraian ada beberapa tempat yang wajib pergi. Walaupun semalam telah melalui tempat itu,  hariini mengulangi ke tempat sama untuk mengetahui lebih dekat.

1. Masjid Terapung Seribu Selawat, masjid yang disempurnakan pada 2017 dibina di Teluk Bharu, dinamakan sedemikian kerana khat selawat ditulis didinding masjid. Senibina serius lawa.

2. Masjid Seribu Doa dibina di pekan yang mempunyai populasi berketurunan cina..dianggarkan terdapat lebih 100-200 mualaf di kawasan sini dan untuk meraikan saudara baru ini masjid didirikan berdasarkan senibina  cina. Doa-doa ditulis di dinding masjid.

3. Tugu Belanda
Merupakan tinggalan struktur musnah  yang dulunya dijadi kubu untuk menyimpan bijih timah. Mereka terpaksa berundur  kerana mendapat tentangan penduduk tempatan. Kesan sejarah ini  dijadikan lokasi wajib pergi Pangkor

4. Batu Bersurat. Bersebelahan saja dengan Tugu Belanda. Tidak sebagaimana batu bersurat Trengganu yang sarat dengan catatan berbahasa Melayu, batu bersurat Pangkor  sekadar tulisan ringkas Belanda yang dipahat dibongkah batu besar, kini diangkat menjadi ikonik Pangkor.


5. Menaiki Atv dan Hiking hutan dan air terjun

Mereka yang gemarkan aktiviti outdoor boleh lah mencuba aktiviti ini..penulis dah puas beraktiviti lasak sambil ber ATV di kebun.

6. Memberi Makan Burung Enggang.
Kami juga tidak ke sini.


Dataran Tugu Belanda..







Batu bersurat..





Masjid Terapong Seribu Selawat



Senibina masjid seribu selawat serius lawa..






Masjid Cina...


Insinerator..Pusat pembakaran sampah pulau. Tak pasti apa yang dibuat dengan hasil bakaran sampah di sini. RnD perlu dilakukan untuk memanfaatkan sisa sampah..bekalan sampah pastinya sentiasa meningkat saban tahun..mungkin boleh di olah menjadi  bongkah konkrit sebagai benteng hakisan laut pula.

.


 

Sesudah Jumaat meninggalkan  pulau  pangkor...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK