Thursday, August 15, 2013

Nampak senang tak semestinya senang....

Dalam keadaan harga kereta mahal, ramai yang memiliki banyak kenderaan. Kini 2 kereta sekeluarga seolah normal. Memiliki lebih dari itu mula menunjukkan trend.. Bersusun didepan rumah  seolah kedai kenderaan terpakai. Antara punca perkara  ini berlaku kerana harga  kereta terpakai semakin merudum dan hasil jualan tidak mampu menampung  baki pinjaman bank. Sementelah lagi kini terdapat pakej pembiyaan kenderaan tanpa duit muka dan tempoh pembiyaan sehingga melebihi 9 tahun. Daripada terpaksa mengeluarkan duit tambahan untuk melupuskan kenderaan, ramai  yang  berpendapat untuk terus menyimpan kenderaan tersebut. Tidak hairanlah ramai pelajar kolej kini membawa kenderaan sendiri untuk kegiatan seharian mereka...Kereta lebihan keluarga.

Kerana nilai kenderaan terpakai semakin rendah ramai yang terkilan sekiranya kenderaan yang hilang dijumpai semula, hehe sebagaimana keluhan  sahabat aku yang kenderaannya ditemui semula.. melepas untuk membuat tuntutan daripada syarikat insuran katanya. Yea mungkin kenderaan dimiliki sebahagiannya telah langsai hutang dibank, tapi kos mentenen yang semakin meningkat memeningkan kepala. Kejutan yang seolah tidak berkesudahan bila satu persatu kenderaan memerlukan  perhatian mentenen berkala dan   kehadirannya serentak dengan luputnya insuran atau cukai jalan . Lagi parah jika tayar, bateri juga perlu diganti.

Akupun terjebak dengan situasi ini..walaupun tak sebanyak orang lain tapi aku rasa dah cukup banyak. . Semalam  tukar bateri motor rm400, rasanya baru saja tukar sebelum ini..bila check rekod rupanya sudah hampir 2 tahun ditukar.. ( bagus juga ada rekod diblog sebegini, setidaknya kita boleh merujuk bila perlu) Seminggu sebelum tu bateri viva RM150, sekejap lagi kena beli bateri kereta tua yang dah seminggu tersadai tapi wajib dialih , Rasanya dekat RM400 bakal terbang.  Hujung bulan road tax dan insuran motor tamat tempoh , padahal masih terngiang ditelinga ejen insuran menuntut baki bayaran insuran motor yang satu lagi bulan lepas. Motor yang ni tayar dah wajib kena tukar. Mpv aku tu pun dah berdengung memerlukan  tayar baru, brek dan  suspensi yang bermasalah...

Hujung minggu ni anak-anak mula kembali ke asrama... duit lagi...!!

Nampak saja senang tapai sebenarnya bukan senang...huhu...






CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK