Tuesday, January 28, 2014

Biarkan Saja Kita Berbeza...

Cuba korang bersembang dengan kaki pancing.. Kat mana syoknya seharian menunggu batang joran.. Kekadang balik dengan tangan kosong, tapi semangat untuk memancing tidak pernah pudar...Kekadang sanggup berjemur memerhatikan joran-joran sambil mulut berasap menghembus asap rokok...Bila umpan disentap, segera diterpa penuh semangat tapi sabar melayan lenggok mangsa...Tarik..hulur... tarik, tarik... hulur ..hinggalah dapat menaikkan mangsa ke darat..hehe disini kot kepuasan seorang pemancing...Barangkali hanya kaki pancing yang dapat menghayati nikmat itu ..

Semalam aku berpeluang menonggang semula motor setelah hampir sebulan lebih berehat gara-gara  kecederaan bahu  semasa bermain basikal dalam hutan. Alhamdulillah bahu aku nampaknya sudah pulih walaupun tidak seratus peratus..Perjalanan ke Melaka pergi dan balik semalam tidak mengalami sebarang masalah. Tiada kesakitan cuma sedikit sengal, barangkali otot cuba menyesuaikan diri setelah  lama berehat . Setelah sekian lama  menyimpan motor.., dapat mendengar deruman  motor sendiri membelah highway  ..pergh...! memang menusuk kalbu beb..Pulas throttle.. zuup! motor pergi.., Pulas lagi.. zuup! motor pergi...Hehe korang mesti pelik.. kat mana seronoknya...giler ker apa mat-mat motor sanggup berhujan berpanas...berhabis duit membeli motor yang hanya boleh dinaiki dua orang..Hehe ..Sebagaimana kaki pancing..hanya mat motor saja yang dapat menghayati kenikmatan menonggang motor...

Kenikmatan itu lebih dirasai bila sesekali dapat menonggang..Kalau berhari-hari menonggang kenikmatan itu tidak begitu dirasai. Kekadang terlebih menonggang menyampah pun ada.. Aku lebih suka menonggang sendirian..tiada pembonceng. Aku tension kalau ada pembonceng. Sebab aku memikirkan yang dibonceng dibelakang itu adalah aku. Orang yang kena bonceng memang kecut perut , lebih-lebih lagi tetiba yang membawak tu terlebih pulas throttle atau menyelit dicelah-celah kenderaan..fuhh terasa tegak segala rambut kepala...Mujur bini aku tak minat naik motor...Dalam berbeza ada juga faedahnya.

Cuma yang leceh bila pasangan punya minat berbeza , terpaksalah mencari kaedah lain untuk meronda-ronda  walaupun terpaksa berbelanja lebih. Bulan empat akan datang aku akan ke Australia. Apa nak buat pasangan tak minat bermotor. Naik motor aku rasa lagi jimat.. Kalau sewa motor besar mahal, cari saja kapchai.  . Menerokai tempat baru melalui jalan darat tidak sama dengan melalui jalan udara. Dibawah kita dapat merasai pengalaman baru disepanjang laluan atau persinggahan dan rasa berbaloi setiap sen yang dikeluarkan.

Kebetulan anak aku yang ke 2 belajar di Sydney..Aku bercadang ke Melbourne juga Adelaide dengan menyewa kereta, Kalau punyai masa yang mencukupi boleh terus saja ke Bribane.. Jarak perjalanan keseluruhan tak sampai pun 5 ribu km andainya membuat satu loop ke Sydney semula. Sedangkan naik motor boleh dapat 6-7 ribu km takkan naik kereta,  tak boleh...Bila meronda bersama keluarga lebih berbaloi berkereta. Anak aku yang di Mesir juga sedang bercuti dan akan pulang ke Malaysia, sedang eloklah tu dibawa melawat adiknya yang belajar disana. Tak taulah 12 hari disana berapa jauh  boleh pergi.

Tak mengapalah kita berbeza, walau kenikmatan yang dicari adalah sama...Menurut kacamata yang berbeza..















No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK