Tuesday, March 18, 2014

Aku Rasa Mengarut Kalau...

Ada ketika kita akan takjub dengan ciptaan disekeliling kita. Ciptaan Illahi tiada siapa boleh nafi akan kehebatannya. Tapi apa yang aku nak tulis adalah pasal ciptaan manusia. Ada ciptaan yang pada pandangan aku sangat hebat sehingga mengundang takjub dan sangat sukar untuk mengukur kehebatan itu melalui nilai wang ringgit..Harganya mahal..., memang layak. Tapi ada juga ciptaan yang kekadang taklah hebat  tapi bila diukur dalam bentuk nilai duit membuatkan aku termenung dan merasakan iayanya sangat mengarut...!

Aku merasakan sistem navigasi pesawat memang hebat...Bagaimana pesawat boleh membelah angkasa secara autopilot dengan tepat sungguh mengkagumkan aku..Sistem sekarang yang dicipta dengan bantuan pelbagai peralatan canggih mengundang rasa takjub..tapi sistem navigasi terdahulu semasa mula-mula dicipta dalam keadaan serba kekurangan pada aku lagi mengundang rasa takjub. Jadi bila harganya tersangat mahal aku berpendapat memang layak.

Begitu juga dengan kereta lumba F1, walaupun berkapasiti enjin kecil  1600cc tapi boleh memecut 0-100km/jam dalam hanya beberapa saat sehingga boleh mencapai kelajuan melebihi 300km/jam pada aku ciptaan itu memang hebat dan nilai wang yang mahal sepadanlah dengan teknologi yang dibawa.

Ada lagi yang aku takjub..jam tangan yang digerakkan secara mekanikal lebih-lebih lagi jam yang mempunyai pelbagai fungsi dan dapat berfungsi dengan tepat... Melihat kepada komponen yang tersangat halus, termenung aku memikirkan keajaiban pencipta jam itu dan selayaknyalah berharga mahal. Walaupun nilai jam itu yang kekadang mencecah ratusan ribu bahkan jutaan tak terlepas juga mengundang rasa mengarut.

Tapi bila peralatan asas yang tidak melibatkan pengunaan teknologi tinggi atau kalau pun ada penggunaannya tidak lah secara intensif, tapi dijual dengan harga yang tersangat mahal aku rasa memang betul-betul mengarut. Hehe panjang aku membebel.

Sebenarnya aku nak cerita pasal membeli alat ganti basikal dan motorsikal aku yang tersangat mahal...Giler..!



.Korang bayang komponen ini mencecah hampir 5 ribu...Takkan hebatnya ciptaan ini mengatasi kehebatan penciptaan sebuah motorsikal kapchai...?





Begitu juga nilai komponen basikal 'rim hub' ini ada yang berharga hampir 2 ribu bahkan lebih mahal pun ada,,! Termenong aku melihat senarai harga komponen-komponen basikal atau motorsikal. Tak masuk dek akal aku..Aku merasakan nilai barangan seperti ini mahal lebih ditentukan oleh manipulasi harga...

Adooi termenung memikirkan duit yang bakal terbang...




2 comments:

  1. sy yg baca pun terkezut ...
    part2 dia mahal bomm power
    As-salam

    ReplyDelete
  2. yg baca terkezut, yg terpaksa menanggung lg terkezut Mohd...hehe

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK