click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, June 5, 2014

Jom Australia- Berakhirnya Kembara

26/ 4/2015 Sabtu

Pusat bandar Adeilade taklah besar, 15 minit memandu sudah habis mengelilingi bandar. Lagipun harini hujung minggu jalan sangat lengang. Kami tak boleh lama di sini.. sebelum jam sepuluh kena bergerak ke Melbourne semula. Singgah di University Adelaide untuk mengabadikan foto.

Oleh kerana semalam tidak berkesempatan singgah di ladang strawbery harini singgah semula ke Handorf. Masuk dikenakan bayaran 4.5 Aud. Setiap pengunjung dipakaikan gelang penanda. Petik buah, makan dan membawa bekalan sikit yang akan ditimbang sekilo 7.50 AUD...Aku takdalah teruja sangat. Setakat memetik stawbery di Cameron Highland pun ada..Tak mengapalah setidaknya singgah memenuhi permintaan anak-anak agar tak terkilan jika tidak mengunjunginya nanti.

Sesudah itu terus balik ke Melbourne. Jangkaan aku 8-9 jam pemanduan akan  tiba di Melbourne kerana kami akan menggunakan lebuhraya. Tak banyak menyinggah... kiri kanan hiway..ladang..ladang..dan ladang..Sesudah maghrib kami tiba di Melbourne. Singgah makan di Restoran Thai halal. Bermalam di homestay lagi. Keesokan pagi menyambung perjalanan ke Sydney.

27/4/2014

Tak mengapa walaupun jauh, berdasarkan pemanduan semalam kami dapat jangkakan waktu akan tiba di sydney

Untuk menghilangkan kebosanan memandu, kami singgah  di pekan-pekan kecil samada untuk berehat atau mengisi minyak. Sebagaimana  aku ceritakan dulu walaupun agak terpencil tapi sausana  memang indah dan bersih. Sewaktu singgah di pekan Benalla kami tidak menyangka bertemu dengan sorang guru  Bahasa Indonesia yang mengajar di sekolah bandar tersebut... Melihat kelibat melayu bertudung berbasikal segera aku memanggilnya dari kejauhan.

Ternyata betul beliau juga teruja dapat bertemu dengan kami. Baru sebulan tiba . Beliau satu satunya muslim  yang tinggal dengan keluarga angkat.. Walaupun keseorangan beliau selesa dengan sausana baru.. Keluarga angkat menyediakan makanan  halal yang hanya boleh didapati dibandar besar. ...Barangkali sesudah ini hanya daging halal akan menjadi pilihan keluarga tersebut kerana mereka mengakui daging halal sememangnya lebih rasa segar dan manis berbanding daging tidak halal.

Menyinggah juga di Pekan Goulburn...Jambatan keretapi lama turut dipulihara...

Dalam jam 6 malam kami tiba di Sydney...Hehe..Apa susahnya memandu di lebuhraya. Tekan auto cruise dan kawal  stereng saja.  Esok jam 8 malam kami akan berangkat kembali ke tanah air.

28/4/2014

Sementara menunggu kepulangan, kami mengabadikan foto di university anak UNSW. Seterusnya memulangkan kereta. Meronda Sydney lagi sambil membeli cenderahati. Anak sulung belum pun lagi menjejakkan kaki di Pusat bandar Sydney. Menghabiskan saki baki duit yang ada.

Dalam jam 6 petang  kami telah berada di airport.

Maka tamatlah kembara Australia kami. Lawatan selama 12H10M. Sayu juga ingin meninggalkan bumi Australia.. Semestinya akan rasa  kehilangan sausana keindahan dan  kebersihan disana. Tak mengapa ada rezeki kami akan melawat lagi untuk negeri yang belum dilawati..

Ikuti entry rumusan lawatan  antaranya  menceritakan perbelanjaan sepanjang tempoh lawatan..

1. This comment has been removed by the author.

2. Assalamualaikum, boleh saya tau berapa anggaran masa perjalanan dari syd ke melbourne dan kos isi minyak?

3. Waalaikum salam... Perjalanan sydney melbourne lebih 10 jam .. Jarak hampir 900km... Gaya pemanduan pula sgt mengikuti peraturan papantanda . Polis peronda dan kamera Aes ada dimana mana Kami menyewa suv mitsubishi pengisian 2 kali utk ke melbourne... Harga petrol ketika itu dlm 1.6aud perlitre

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...