Sunday, June 29, 2014

Bola..bola bola...Pasukan pilihan Anda...?

Piala dunia memasuki  pusingan suku akhir. Aku bukan pengulas sukan. Nak kata  minat sangat tak juga nak kata tak minat pun tak juga.. Pendek kata bukan peminat  tegar lah...Perkembangan perlawanan tetap diikuti tapi takdalah sehingga sanggup bersengkang mata menonton  pasukan yang beraksi. Selagi mata boleh tahan tengoklah, jika tak aku dulukan kenikmatan tidur..haha...Tak retilah pulak untuk mengulas dari segi tektikal atau teknikal setiap satu pasukan. Sebab apa pasukan ternama seperti Sepanyol , Portugal. Itali dan lain- lain terkeluar secara tektikal atau teknikalnya aku kurang arif...Apa yang aku tengok sama jer...22 orang berebut sebijik bola..Pasukan mana lebih menjaringkan gol akan menang...Cuma perbezaannya kejohanan diperingkat tertinggi begini mutu permainan pastilah lebih cantik dan kemas ..Itu yang seronoknya..Melihat pengulas sukan boleh mengulas corak permainan, begini begitu serta mengingati setiap nama pemain pada aku memang mengkagumkan...

Namun begitu ada pasukan yang kekadang secara tepatnya kita pun tak tau mengapa hati cenderung untuk meminatinya. Aku pun tak tau kenapa Brazil pilihan aku. Corak permainan aku tengok lebih kurang sama jer dengan pasukan lain  melainkan terdapat skill individu yang lebih menyerlah..Secara umumnya aku lebih menyukai pasukan dari benua latin, diikuti dengan Afrika baru diikuti oleh pasukan lain..Sebab apa ..? hehe lebih kepada sentimen semasa..Tapi sokongan ini bukan betul-betul muktamad..Ada sentimen baru nanti hati boleh berubah..Kerana pada aku sokongan pasukan hanya suka-suka..Apa manfaat secara langsung atau tidak yang boleh diperolehi sehinggakan begitu fanatik menyokong sesatu pasukan. lainlah kalau pasukan negara sendiri yang bertarung...barulah kot kita akan menyokongnya sepenuh hati...

Pagi tadi pasukan yang aku cenderung sokong menang belaka..Brazil 1- Chile 0... Katalah Brazil kalah pagi tadi aku pun ok sebab Chile pun bermain dengan cantik. Tapi mungkin sikit terkilanlah sebab sebagai tuan rumah seeloknya biarlah beraksi lebih lama..Columbia menang dengan Uruguay 2-0..sebahagian perlawanan pun aku tengok.. Sebelum ni aku sokong Uruguay, dan terimakasihlah sebab dapat menghantar pasukan England dan Itali balik awal..Tapi malam tadi aku sokong Columbia pulak disebabkan terdapat sentimen baru..Suarez jadi drakula masa lawan Itali, walaupun kemenangan ke atas itali tetap aku rai....hehe tetiba aku sokong pasukan lawan Uruguay pulak.


Pagi esok terdapat perlawanan yang sangat aku tunggu-tungu.. Belanda lawan Mexico... Ikut kecenderongan minat diatas sokongan aku tak berbelah bagi kepada Mexico. Lagipun aku suka tengok pasukan dari eropah kecundang satu demi satu..Namun perlawanan antara Nigeria dan Peranchis ni aku sikit dilema...Nigeria aku suka supaya menumbangkan pasukan ternama eropah, namun atas faktor pemain individu Peranchis, seperti Karim Banzema dll Peranchis pun aku jadi suka.. Rasanya pagi besok aku berubah arah..Peranchis jadi pilihan..Terdapat pula sentimen baru..Walaupun secara umumnya pasukan benua afrika aku sokong, sokongan itu berubah bila baca suratkhabar tadi. Pemain pemain Nigeria ugut-ugut kerajaan sendiri untuk tidak bermain dengan bersungguh jika tidak dilangsaikan dulu bonus yang dijanjikan kerana berjaya melangkah ke peringkat kalah mati...Mungkin mereka mempunyai alasan tersendiri..Tapi pada aku kesungguhan mereka bersyarat ..Kesungguhan mereka bermain boleh dipersoalkan..Jadi bodohlah nak memberi sokongan kepada pasukan seperti ini..Tak sangka juga sebelum ini pemain Ghana dan Cameroon pun menggunakan tektik yang sama untuk mendapatkan imbuhan..ermm patutlah kalah...Menyampahlah nak sokong pasukan seperti ini...Inilah lah yang aku katakan sentimen semasa menjadi petunjuk untuk menyokong pasukan mana..hehe..

Bagaimana dengan anda, pasukan mana yang menjadi pilihan...?

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK