Tuesday, July 1, 2014

Syiling ohh Syiling...



Kalau dah takda rezeki, makanan  di dalam perut pun boleh termuntah semula.. Begitulah dengan duit tabungan aku dulu..Hampir 2 tahun memasukkan syiling, samada baki membeli barang atau tersepak di jalanan atau mengutip di tepi-tepi mesin basuh, di celah-celah lantai kereta, dalam bekas abu rokok kereta dll. Seingat aku tabung buloh yang dibeli sewaktu kembara bermotorsikal ke sempadan Thailand/ Myanmar  bersaiz 7 in diameter x sekaki setengah tinggi, hanya tinggal seinchi untuk penuh, Ikut congakan adalah  dalam ribuan juga... Kawan -kawan  pakat gelak semasa aku membeli tabung besar itu..Aku pun tak tau, belian  itu rupanya mempunyai hikmah tersendiri..


Tabung kena rembat orang, semasa mereka memecah masuk rumah hujung tahun lepas...Dah bukan rezeki , nak buat macamana.. Andaiannya duit itu milik kita, rupanya orang punya.. Tapi alhamdulillah ..mujur juga ada duit syiling itu..mana tau kalau tak terjumpa apa-apa mereka akan bertambah marah . Jadi jangan perlekehkan duit syiling...Betapa besarnya nilai  syiling 5 sen, sepuluh sen dsb ketika itu...Teringat kesah sang penceruboh kembali semula ke rumah mangsa setelah mendapati barang kemas yang diambil adalah barang kemas tiruan..Mengamuk sakan mereka kepada tuan rumah..Pergh macam ini pun ada...



Persediaan menghadapi perkara sama aku ganti tabung dengan yang lebih besar lagi..Kali ini aku beli tong seramik dkt Ayer Hitam Johor. Kecik sikit dari tempayan haha.. Tidaklah mengharap penceroboh masuk, namun andaikata terjadi lagi perkara sama, diharap tabungan duit syiling itu dapat mengembirakan mereka. Yang penting tidak diusik yang lain terutamanya  melibatkan jiwa.  Dan  biarlah kejadian terjadi  sewaktu kami tiada di rumah sebagaimana sebelum sebelum ini.. Trauma beb mendengar kesah tuan rumah diperlakukan teruk untuk mendapatkan barangan berharga.

Aku suka ulang balik perihal duit syiling...Walaupun nampak remeh. Mentang-mentang lah kurang bernilai, memasing buat hirau tak hirau bila menjumpainya. Cuba beri anak-anak yang bertandang duit syiling semasa hari lebaran nanti..ermm pelbagai gelaran akan diberi kepada tuan rumah. Padahal bila dikumpul,  yang sikit akan menjadi banyak...yang dirasakan tidak bernilai akan menjadi tidak ternilai..Macam tabung aku itu..

Apa lagi jomlah kutip duit syiling...!




2 comments:

  1. Suami kakcik pun suka kutip syiling dan letak dalam satu bekas. :)

    ReplyDelete
  2. Haha kak cik.. Seorg jutawan x leh digelar jutawan kalu pun kurang satu sen utk cukupkn sejuta. Kecik tp bernilai besar

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK