Tuesday, July 15, 2014

Kemalangan Hangat Peugeot CDM25...Rileks laa

Dah tengok klip video kemalangan kecil melibatkan kenderaan Peugeot CDM25 ?  haha.. Bukan main mengamuk lagi wanita tersebut..Secara tepatnya siapa betul atau salah tak beranilah komen sebab kita tiada disitu..Namun berdasarkan butiran maki hamun dan jawapan balas rasanya apik tu mengaku tergesel kereta pompuan tersebut. Yang menjadikan video clip ini viral adalah kerana aksi terlampau wanita tersebut..Kalau lelaki mungkin viral juga tapi tak seviral yang ini..Stigma masyarakat mengaitkan wanita dengan kelembutan..Tak sangka pula wanita tersebut boleh histeria...hoho..

Andaikata kemalangan ini melibatkan sesama lelaki ada dua kemungkinan yang berlaku..

Kemungkinan Pertama..

Kes ini diselesaikan secara aman...samada setel saja di tempat kejadian dengan menganggarkan nilai kerosakan  atau jika teruk buat saja laporan polis untuk tuntutan insuran. Apa susah . Aku dulu pun pernah mengalami peristiwa disondol dan menyondol..Dalam dua -dua kes masalah selesai di tempat kejadian. Apasal nak gaduh gaduh. Kes tidak menjadi viral sebab mangsa dan pemangsa adalah lelaki...hehe lelaki kan cool ..  Pembaca perempuan jangan marah pulak..

Dalam kes disondol, kereta aku  kemek tapi taklah  teruk dan yang melanggar pun lebih kurang juga..Undang-undang tak tertulis, yang melanggar dari belakang dikira bersalah walaupun mungkin yang dilanggar punyai kesilapan..Dalam kes ini, barangkali pemandu belakang tersilap perkiraan menyangka aku terus memandu  sewaktu di bulatan.memandangkan trafik ketika itu tidaklah begitu sibuk. Untuk penyelesaian kami ke bengkel  menaksir kerosakan dan pemandu belakang membayarlah.. Setel

Dalam kes kedua, aku yang tersondol bas awam sewaktu menyusuri masuk di persimpangan...Driver marah marah dan menuntut sejumlah wang..Isshh kalau kereta atau bas baru mungkinlah kot aku turut rasa bersalah, tapi yang ini dahlah bas agak uzur dan terdapat banyak kesan kemik ditempat lain adahati memberitahu nanti syarikat marah sebab terdapat kesan kemik dan calar...dah tu pulak kereta aku yang  terkemik lagi teruk. Aku merasakan pemandu itu sengaja ingin mengambil kesempatan dari kemalangan yang terjadi...Argh malaslah nak melayan. Aku beritahu jika tak puashati jom buat lapuran polis untuk menuntut insuran..Apa susah... selama ini kita membayar insuran kenderaan jadi inilah peluang untuk membuat tuntutan...Pemandu pun malas memanjangkan kes...Sebab pemandu lelaki kot haha..Kes setel..Aku yang terpaksa mengeluarkan duit untuk membaiki kemik pada kenderaan sendiri..tak berbaloi untuk menuntut insuran...


Kemungkinan kedua

Akan berlaku pertempuran hebat antara dua pemandu melihat kepada reaksi melampau mangsa..hehe Kita pun tak tau mungkin ada faktor sampingan lain yang menyebabkan mangsa begitu hangin...Mujur dalam kes di atas yang mengamuk itu perempuan..Yang dipukul hanya kenderaan ..tapi jika lelaki aku ingat pecah kepala pihak yang menyondol menilai kepada tahap kemarahan mangsa ketika itu..Pompuan tu pun bernasib baik sebab lelaki itu tidak turut hilang akal barangkali mengambil kira yang menyerangnya adalah seorang wanita..tapi jika lelaki  Jangan....! harus keluar  stereng kereta menyambut provokasi penyerang...Bukankah  pernah menjadi viral  juga di media sosial kes pergaduhan melibatkan  dua pemandu lelaki disebabkan kemalangan yang hampir sama..? Tapi kes tidaklah menjadi begitu  sensasi sebegini walaupun kesan pergaduhan ternyata lebih dahsyat..hehe itulah nasib seorang wanita..Resam hidup beb...

Apapun kita sebagai pengguna jalanraya bertolak ansurlah..Kemalangan boleh terjadi dimana mana dan bila bila. Janganlah jadikan perkara kecil begini  menyebabkan kita stress tak tentu pasal.. Rileks la.. Haha

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK