Friday, July 25, 2014

Bila Raya Bakal Menjelma...



Lusa dah raya wei...Setiap kali menjelang raya berita sepertini memang tak pernah takder, wajib ada hehe...tercedera kena mercun dan jalan jem sewaktu pulang ke kampong...Yang cedera pasal kena mercun tu aku tak faham..saban tahun ditunjukkan mangsa menjadi cacat, Ada putus tangan, buta mata, hilang telinga dsb tapi masih ramai tak serik dan ambil iktibar..Dah tahu bahaya , tetap terlebih cerdik mengambil risiko...Elok dihantar ke medan perang orang yang berjiwa begini.. Disalurkan keberanian disaluran yang betul.. Masalahnya mercun mudah diperolehi..Mercun kategori tidak bahaya  berlambak di mana- mana.. pasaraya, pasar malam....Mereka yang tercedera terlebih kreatif lagi inovatif..Kebanyakannya terkena mercun buatan sendiri yang diadun dari mercun yang disangka tidak bahaya tadi. Mercun bahaya dan tak bahaya seludup pun  mudah diperolehi .

Undang-undang ada tapi penguatkuasaan sambil lewa. Kita bertindak bermusim..Bila ada musibah besar baru bertindak.. Dinilai dari dentuman bunyi mercun dimusim raya , terasa seolah tiada penguatkuasaan langsung... Aku tak fikir mercun ini dari kategori tidak bahaya..Tak percaya tunggulah ketika raya nanti..akan berdetum dentamlah bunyi mercun....Sekarang ni pantang raya..tak kiralah raya melayu cina atau india..pasti bingit dengan bunyi mercun...Kalau Tahun baru cina lagi lah..tak berhenti bunyi mercun seolah  kini memang dibolehkan bermain mercun...

Jalan jem dan cuti memang dah sinonim.. Sekarang tak payah tunggu raya.., pantang ada cuti panjang jalanraya pasti jem...Jalanraya yang dilebarkan mampu bertahan 2-3 tahun saja..sesudah itu keadaan kembali normal..jem lagi .. Apakah cara untuk mengurangkan kesesakan.. ? Naikkan harga kenderaan..? tingkatkan tol ? nanti orangramai bising atau tambah jalan baru lagi..? tambah jalan baru akan wujud lagi penempatan baru, lambat laun akan jem juga. Tingkatkan kemudahan awam..? Yea terdapat usaha ke arah itu, tapi peningkatan kemudahan awam ini nampaknya lebih tertumpu di bandar- bandar besar..Masalah yang dihadapi sekarang adalah jem bermusim..musim cuti panjang sahaja..

Aku berpendapat elok

1.Wujudkan rangkaian sistem keretapi sederhana laju dan laju menghubungkan setiap bandar juga ibu negeri, utara selatan , timur dan barat....Jadikan sistem keretapi ini sebagai pengangkutan awam utama dengan tambang yang mampu beli.

2. Banyakkan jalanraya baru

3. Naikkan harga kenderaan persendirian..

4. Naikkan tol

Kalau berlaku juga jem dengan pendekatan diatas ermm tak dapatlah  nak menolong..Salahkan diri sendiri saja  kerana tidak merancang perjalanan dengan betol untuk ke destinasi masing masing hehe..

Selamat hari raya maaf Zahir batin..


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK