Monday, July 14, 2014

Nak Senang Bukan Senang Nak Susah Bukan Susah...

Bukannya senang nak senang...Zahir kelihatan senang tak semestinya betul betul senang..Hanya tuan punya badan yang lebih arif samada diri betul-betul senang. Berpinar kepala hotak mencari penyelesaian masalah yang datang..Haha berbelit belit pembuka kata ini..Aku nak tulis pasal kedai gunting aku sebenarnya...Peluang ada, pasaran ada, tempat pun ada pendek kata serba serbi cukup dah...Kedai pun bukan tipikal kedai gunting biasa..taraf salon luas dan selesa walaupun caj setara kedai gunting biasa. Pelanggan pun dari hari ke sehari nampaknya  terdapat peningkatan..Maklumlah kawasan sedang membangun..Banyak taman perumahan baru muncul dikawasan persekitaran....

Kelebihan kedai ini  adalah satu satunya kedai gunting muslim di kawasan ini. Yang  pening bukan masalah pelanggan tapi bagaimana nak mengekalkan tukang gunting yang sama...Seingat aku dah lebih 5 orang tukang gunting bersilih ganti...Dan lecehnya amat sukar untuk mendapatkan pengganti. Mula-mula buka dulu punca utama mereka angkat kaki adalah kekurangan pelanggan..Kita fahamlah kedai baru.. Pekerja berkerja demi duit..jika pelanggan kurang bermakna duit masuk pun kurang...tapi  kebelakangan ini  perselisihan faham sesama mereka sering menjadi punca utama kenapa mereka meninggalkan kami...adooi...

Bila kedai tidak dapat mengekalkan pekerja yang sama, akibatnya pelanggan lari...Ini yang leceh..Susah payah menarik pelanggan, kesudahannya hilang juga...Setengah pelanggan ni cerewet..bila sudah berkenan dengan seseorang tukang gunting mereka lebih rela menunggu daripada digunting tukang gunting lain...Apabila pelanggan menunggu terlebih ramai, yang setia mungkin terus menunggu atau menangguhkan hasrat bergunting atau datang kembali dihari lain, tapi yang tak berapa kesah  akan  beralih arah ke tempat lain pula. Sekarang cuma tinggal seorang. Dialah tukang gunting yang setia sejak dari mula kedai dibuka...Harap2 dia tabah..Zahirnya nampak ok. Income pun boleh tahan..Namun selaku pemilik kedai kita tidak boleh  mengharap dari seorang saja tukang gunting .. Tak boleh cari makan beb..

Aku jeles dengan kedai gunting India..semua kerusi dikebanyakan kedai mereka sentiasa  penuh dengan pelanggan...Selang dua pintu kedai aku pun kedai gunting india juga ..Aku tak salahkan mereka.. Kami bersaing secara sihat..Siapa menawarkan servis terbaik akan dapat memenangi hati pelanggan. Cuma sayang kami tidak dapat memanfaatkan  kelebihan penduduk majoriti muslim disini  menggunakan khidmat kami gara-gara ketiadaan tukang gunting yang mencukupi. Tukang gunting mereka memang didatangkan khas dari India..Mula datang disitu sehinggalah habis tempoh kontrak masih kekal disitu .Datang sini semata-mata ingin mencari duit, makan minum dan kerja disitu...Tidak terdedah dengan dunia luar..berbanding dengan pekerja kami...Mereka punyai pilihan.. Tidak selesa dengan persekitaran, dengan mudah angkat kaki  kerana diluar sana banyak peluang terhidang dikedai-kedai lain yang turut menghadapi masalah kekurangan pekerja yang sama..

Sekarang ni raya bakal menjelang..Lagilah aku risau jika kekurangan tukang gunting..Pelanggan ramai..Tak terlayan tukang gunting walaupun disesetengah tempat menyediakan  tukang gunting yang ramai...Dek kerana berdiri sepanjang hari kekadang sampai demam tukang gunting dan terpaksa bercuti keesokan hari. Akan menalifon lah pelanggan setia bertanyakan mengapa kedai ditutup..Tapi Alhamdullilah tukang gunting baru kami akan melapor diri harini ini..Sempena lebaran ini nampaknya bolehlah kot menceriakan sedikit pelanggan yang bertandang dengan tidak payah menunggu begitu lama.. Aku pun tak tahu berapa lama beliau boleh bertahan nanti..Harap harap setialah..hehe

Ermm nilah kot yang dikatakan nak senang bukan senang nk susah bukan susah...

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK