click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, September 19, 2023

Tanam Padi...

Sekarang sedang heboh harga barang keperluan asasi melambung. Beras, gula, minyak, telur dll yang diberi subsidi sangat sukar diperolehi dipasaran, yang ada tanpa subsidi yang harganya berlipat kali ganda. 

Terbitlah saranan, kurangkan makan, carilah alternatif makanan dsb. Beralih ke ubi kayu, pisang, mee, burger dll. Harga ubi sekarang jauh lebih mahal dari beras..isunya sanggup ker. 

.


Salah satu saranan mengatasi harga beras mahal adalah dengan tanam padi sendiri. Huhu 

Sejujurnya saranan ini tidak sesuai untuk penulis.  Tanaman yang terpaksa ditanam berulang kali ini tidak semua orang mampu melakukannya. Penulis tak cukup rajin dan gigih melakukan kerja ini.



Kalau tanam pokok seperti kantan, haa yang ini penulis suka, tanam sekali mampu hidup bertahun lama. penjagaan pun tak begitu susah. Bukan saja kuntum muda, bunga yang nyaris kembang pun masih boleh dimanfaatkan untuk dibuat sambal rangup kantan.





Begitu juga dengan pokok moringa, senang tanam, senang jaga. Daun, buah, pucuk boleh dimanfaatkan sepanjang masa. Moringa merupakan superfood yang banyak manfaat kesihatan. 3 pokok yang ditanam di pinggir jalan tak terhabis makan. Nanti bila ratusan pokok yang dijadikan tiang pagar di kebun bukit sudah matang, kena fikirkan sesuatu supaya daun dan buah boleh diberi nilai komersil. 


Pembuatan teh atau serbuk moringa pun tak sesusah mana. Harga belian di shoppee pun tidak murah. 60 sachet teh moringga berharga Rm55...kapsul marunga lebih mahal lagi...


Tanam padi serah ke orang lain lahh..



2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK