click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, September 29, 2023

Jom Chumpon 23-Pantai Samila, Songkla

Pergi Kuala Trengganu, tidak sah jika tidak berkunjung ke Pantai Batu Burok. Tak sah lawatan Songkla jika tidak datang ke Pantai Samila.

Dah alang alang sampai, bergambar di mana-mana replika atau tugu yang terdapat di sana sebagai tanda hadir.





Tugu kucing dan tikus. 

Ramai yang bergambar disini, kita pun turut terikut bergambar...Ada tertulis catatan disebalik cerita tugu..ermm kita tak baca pun.. 



Sahabat sekolah/ Uni/kebun Penang yang tinggal berhampiran dengan sempadan, hanya menggunakan  pas sempadan untuk berulangalik Malaysia/Thai.  Memanfaatkan usia pencen kini turut mengusahakan kebun secara santai. Pantang berpeluang, terus ke seberang kerana jarak kebun dan sempadan kurang dari sejam.

Sambil bersiaran, membeli keperluan harian di Siam kerana harganya lebih murah, cuma kini agak ketat kawalan sempadan.  Hanya barangan dengan kuantiti kecil yang dilepaskan atas budibicara pengawal sempadan. Adakala buahan pun dirampas.



Tugu ikan duyung mercutanda Pantai Samila, berpusu-pusu orangramai bergambar disitu.









Walaupun terdapat jambatan untuk ke seberang tanjung Ko Yu, terdapat juga alternatif feri . Tambang sekadar 20B untuk satu kenderaan termasuk penumpang, tak jauh cuma mengambil masa kurang 10 minit, masa menunggu giliran yang hampir sejam. Ingin merasa punya pasal, tunggulah juga.

Sesudah makan-makan di Songkla, sahabat meneruskan perjalanan ke Satun membawa cucu jalan-jalan..

Kami dah timbang- timbang bermalam saja di Songkla.   Ada dua jam lagi pemanduan ke Patani.

Kita rehat duluu...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK