click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, June 28, 2024

Mainan Orang Kebun...

Nak main motor peleseran, motor sudah menjadi milik orang, sekarang beralih arah bermain dengan alatan kebun..



Berbaloi melengkapkan peralatan kebun, walaupun jarang dipakai bila datang keperluan boleh terus digunakan..kerja pun tak tertangguh.


Harini sambung menebang pokok akasia 2 pokok, tambahan 2 pokok terdahulu. Keseluruhan dapat memotong 15 batang, 6' panjang  tiang bawah rumah ..




Kayu bergarispusat 4-6 " akan digunakan untuk tiang bawah rumah kebun. Kayu-kayu pagar ruangan terbuka juga akan menggunakan kayu bulat..Banyak anak pokok akasia 2-3" inci tumbuh liar di depan rumah..Untuk kemasan bersiku saja perlu membeli kayu terpakai kilang..Banyak penjimatan.



Kayu-kayu direndam di dalam kolam ikan, dulu rajin membela ikan..dah tuai anak-anak tak sorang pun yang nak makan..mulai dari itu kolam terbiar..cuma bagus sistem kolam  ini air sentiasa jernih sebab  air bersirkulasi dengan air hujan bumbung..air berlebihan disalurkan terus ke paip kumbahan utama. Untuk membersih lumpur di dasar kolam juga mudah hanya dengan mencabut penutup paip..segala kotoran dan lumpur turut dibuang ke sistem kumbahan utama.

Kayu ini setelah direndam didalam air mampu bertahan lama tanpa serangan serangga kayu... sapu lagi dengan minyak enjin terpakai bercampur ubat gegat, sesudah kering balas dengan syelex untuk kemasan cantik..

Penghantaran ke kebun cukup mengunakan Kembara..sebab itu saiz rumah kebun dibuat bersaiz 8' lebar dan tinggi supaya mudah mengangkut kayu-kayu tanpa perlu menyewa lori.. 


Sikit demi sedikit bahan dan alatan rumah kebun disediakan..Gergaji bermata bulat kuasa bateri juga sudah dibeli online. Alatan bertukang lain akan dipertimbangkan..hari hari membelek kedai maya..


Bila alatan bertukang lengkap, kerja pun seronok...

 

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK