Sunday, March 18, 2012

Busathon...?

Walkathon, joghathon ha ah selalu korang dengar kan..garenti busathon tak pernah dengar..saja wa memandai guna  istilah syok sendiri sempena  aktiviti  baru ni 24 jam mengharungi perjalanan menaiki bas tanpa henti. KL-Gua Musang-Jertih-KTrg-Kuantan-KL. Bermula 9.30mlm, Hentian Putra, Sabtu malam Ahad dan tiba kembali  di Hentian Pekeliling 9.30 mlm,  Ahad malam Isnin. Kalau kira perjalanan pergi dan balik  ke/dari stesen bas masa melebihi 24jam.

Dari Jertih ke KTrg dapat naik bas ini saja...aircond pun takda...

Kalau anak lelaki, akan aku suruh naik bas sendiri, biar belajar berdikari..memandangkan anak perempuan, di awal usia remaja pula tu.. takpalah biar aku sendiri menghantarnya. kalau terjadi apa-apa tak diingini paling tidak, kurang lah penyesalan. Aku rasa baru saja menjemput anak minggu lepas sempena cuti sekolah, cepat masa berlalu dah kena hantar semula ke asrama. Terfikir kesian jugak kat anak-anak sedari kecil sudah mula terpisah dari ahli keluarga. Aku rasa ramai ibubapa turut merasai apa yang aku rasa. Namun demi pelajaran, kami redha...

Masa mengambil mula nak cuti sekolah dulu, sekeluarga kami pergi sambil melawat orang tua dikampong, Di Timur kami pergi, di Barat pun kami lawati..kebetulan anak kedua kini belajar kolej di Melaka, sedang elok lah tu buat satu pusingan  Malaya. Bila ramai-ramai  aku rasa berbaloi memandu kenderaan sendiri. Bila cuma berdua saja, aku rasa elok saja menggunakan kenderaan awam. Selain banyak guna duit penatlah memandu sorang-sorang...aku pun teringin nak kunyah-kunyah makanan pas tu tanpa sedar terlelap mata.. syok sangat membuta, ternganga mulut pun tak sedar..sebagaimana anak bini aku buat masa aku memandu sorang-sorang ha ha..

Asyik jadi pemandu je , teringin juga jadi tuan..kita melepak sambil angkat kaki kat belakang..ngap..ngap makan-makan ha ha..

Aku suka naik bas.. luas dan selesa. Cuma tak best bila nak balik semula KL baru ni tiket habis., terpaksa naik bas sangkut-sangkut. Tak sangka pula semua tiket bas express perjalanan ke KL dari pantai Timur pada Ahad baru ni abis., barangkali orang kembali semula ke KL sempena bermulanya semula sesi persekolahan. Cuba juga check flight, argh sampai RM400 lebih sehala, rasa tak berbaloi..lagipun bukannya nak kejar masa sangat., tak kesahlah naik bas sangkut-sangkut.


Bila tiket di Jertih habis terus saja naik bas biasa ke K.Trg dengan harapan dibandar besar adalah kot. Rupanya disitu pun habis. Hari Isnin ada mesyuarat, kena cari jalan juga balik KL. Kebetulan Trannasional ada satu seat kosong ke Kuantan sebelum ke Seremban. Boleh lah tu..Tiba di Kuantan tiket ke KL pun banyak dah habis..! sebelah malam ada lah..ish.ish..pusing -punya pusing dapat satu seat kul 5 ptg. Express Durian Burung. Dah lama teringin naik bas ni..Jalan agak sesak sepanjang Lebuhraya Karak.

Dalam bas bersembang dengan sorang cikgu muda...

"Dah dekat 24 jam naik bas, tak penat ke pakcik...?"

" Pakcik pergi sepadan Laos/kemboja naik vespa pun pernah nak, setakat duduk dalam bas sambil makan tidur apalah sangat..."

He..he..





2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK