Thursday, March 29, 2012

Cerpen...Masuk kiri keluar kanan...

Menghantar anak mendaftar baru ni meninggalkan kenangan yang pasti akan terpahat dibenak fikiran. Bila-melalui simpang itu nanti pasti akan menggamit kenangan lama. Hu hu..Kereta wa secara tetiba terpadam semasa  berhenti dilampu isyarat. Amaran tidak, apa tidak..tiba-tiba enjin padam..sudah..! Puas cuba hidupkan enjin semula, namun hampa..terpaksa tekan lampu hazard , buka pintu dan mengangkat tangan memberitahu orang belakang kereta kami bermasalah.. Mujur apik konduktor bas di belakang kami dan penonggang motorsikal memberi bantuan, menolak kereta keluar simpang. Terimakasihlah yea..

"Aiyoo banyak berat ooo.!"..

He he..macamana tak berat.., hampir kosong almari, anak aku bawak segala barang miliknya.. segala jenis baju, seluar, kasut, selipar, baldi, gayung, berus dll..itu belum jajan-jajan. Sungguh memang berat..dahla kereta tua aku memang berat...

Bermacam-macam andaian menyerbu kepala otak ..nak kata minyak, penanda aras masih tak menyala..bateri..? tak mungkin, belum setahun tukar...Telifon pomen di KL tak berjawab pulak, maklumlah dah 9.30 malam..Segera SOS abang wa yang kebetulan tinggal dalam 5km dari tempat kejadian, kami memang nak bermalam di rumah dia pun..sambil tu minta beliau membawa minyak petrol sekali., mana tahu penunjuk aras petrol rosak. Aku pun terfikir jugak, akhir sekali isi minyak adalah di Shell R N R Dengkel, Lebuhraya ELITE...RM70..Sepanjang lebuhraya aku bawak dalam 140, sesekali tersesah juga  satu enam, satu tujuh ..keluar ikut tol Johor Bahru menghala Pasir Gudang dan Kota Tinggi..! boleh tahan kereta tua aku nih dah sampai Pekan Kota Tinggi, minyak belum cecah reserve lagi...itu sebab aku fikir mungkin jarum minyak rosak., barangkali minyak ditangki kering...

Bila dah tuang minyak, cuba 2, 3 kali start, tetiba vrom..vromm...argh lega...Keesokan pagi cuba start..pun ok., sekali pulas terus hidup. Betul lah kot pelampong penanda aras minyak rosak sebagaimana dibagitau pomen aku yang menalifon semula malam tu. Sepagian di Mersing berulang alik antara pekan dan asrama sehingga urusan pendaftaran anak aku selesai, kereta pun tak nampak tanda-tanda bermasalah...

Sehinggalah semasa nak balik KL.., pulas punya pulas enjin langsung tak mau hidup...Setengah jam tunggu dan cuba semula...vroom...! enjin hidup pulak. Segera bawak ke bengkel kereta., kalau nak terpadam  dibengkel pun takpa..tak payah  cari trak penunda. Sepanjang berpusing mencari bengkel tadi, pomen aku di KL  suruh hantar kereta ke bengkel kawan dia di JB..! giler ke apa, dibuatnya enjin padam lagi kat lampu isyarat, naya kami.. Kalau kena tolak lagi, bertambah panjang lah muncong bini aku..silap-silap boleh gantung dua hanger baju...! Cari saja bengkel di Mersing. Sampai di bengkel pertama walaupun susah tapi boleh hidup...disebabkan bengkel itu tak biasa repair kereta jenis continental, disuruh pergi ke bengkel kedua. Di sini off..on, off ON..bukan sekali dua, tapi banyaaak kali..langsung takda masalah...isshh, hangin betul aku..kalau iya pun nak rosak..rosak lah depan pomen...!

Kami ambil keputusan teruskan perjalanan ke KL...(Bersambung..)

Hu.hu..rupanya kereta aku teringin juga nak naik trak penunda...Enjin padam di Kahang, 40 KM dari Bandar Kluang...

4 comments:

  1. dah tiba tukar clasic sport merc

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he..pitih tokeh. kasi pinjam pitih...!

      Delete
  2. biasalah...kedai pomen kampung nampak continental...awal awal dah letak bendera putih..serenderr!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betul, tak habis aku menanya, pomen dh rekomen bengkel lain..hu hu..

      Delete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK