Friday, March 30, 2012

Cerpen...Masuk kiri keluar kanan...2

Ikut perancangan asal nak ikut laluan  Bandar Muazam-Kuala Pilah -Seremban -KL. Bila mengenangkan  kereta yang bermasalah tukar haluan ikut Kluang dan masuk Lebuhraya PLUS di Ayer Hitam. Jarak tak jauh dalam 100 Km lebih sikit saja. Bila dah tiba Lebuhraya PLUS nanti lapang hati sikit kerana kemudahan trak penunda banyak.

Masuk saja jalan Mersing-Kluang, aku makin rasa tak sedap hati..jalan sunyi beb..Laluan Endau -Rompin memang le sunyi..jauhkan lah bala dari menimpa..signal phone kekadang ada, selalu takda. Sebab tu aku teragak-agak nak menumpangkan sorang mat salleh yang ingin menumpang..Betul..!, bila aku berhenti dan bagi tumpang, enjin terpadam tapi nasib baik boleh dihidupkan semula. Dia cakap ingin ke sawah padi organik di Kahang..oklah..nak ke Kluang pasti melalui jalan yang sama..Kita pun bersembang dengan mat salleh ni..umur muda lagi dalam 23 tahun berasal dari Perancis. Dia meronda jalan darat dan laut sebelum tiba Malaysia dari Singapura. Sebelum tu puas meronda Rusia, China, Thailand. Masuk Langkawi ikut jalan laut tumpang naik kapal layar dari Phuket dan sambung ke Singapura.., pun naik kapal layar. Lepas Malaysia akan pergi ke India. Selepas enam bulan akan balik semula ke Perancis..Tuu dia...Tambah dia lagi meronda macam ni tak banyak pakai duit kecuali untuk makan minum saja..yang lain-lain tu tumpang-tumpang  orangramai atau  kenalan yang dikenali melalui FB dll.

Sebaik menurunkan Mat salleh tu di sawah padi organik di Kahang enjin kereta ikut sekali padam. Kalau aku terus mencuba aku rasa bateri pulak yang habis nanti..Aku bagitau bini aku, kalau mat salleh tu boleh sampai ke Malaysia. takkan kami perlu merungut dengan ujian sekecil ini..Keputusannya kami pulak tiru mat salleh tu 'hitch hike' kenderaan yang lalu lalang..ha ha..dapat naik pick up sayur. Sampai le ke Kahang

Kereta...? Aku tinggalkan dulu di tepi jalan. Kena cari jalan lah ni nak cari trak penunda...(Bersambung...he he cerpin kan..)






No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK