click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, September 9, 2013

Ingat orang lain pun tak lingkup...?

Kita lahir di bumi yang sama, kekadang tinggal di daerah yang sama, belajar sama sekolah dan kekadang  dikelas yang sama...bermakna semua berpotensi untuk maju...maju bukan milik bangsa tertentu ..namun jika kita perhati  hampir semua premis perniagaan milik bangsa asing. Bila siasat  latar belakang, ramai pengusaha   yang berusia muda., walaupun kekadang kedai tu hanya premis yang disewa. Ini yang kekadang aku musykil. Kat mana silapnya..Kita asyik mengeluh tidak mampu memiliki premis yang berharga ratusan ribu apatah lagi jutaan ringgit.., juga sering beralasan tiada modal untuk berniaga.

Adakah bangsa lain tidak pernah gagal..? Adakah lahir saja tetiba kaya. Memang ada tapi tak semuanya begitu...Atau adakah bangsa kita tidak pandai berniaga..? Minggu-minggu kebelakangan ini aku berpeluang bersembang dengan rakan-rakan yang terlibat dengan bisnes...disamping itu turut mendengar kejayaan sesorang yang diceritakan melalui mulut ke mulut..Seronok mendengar pengalaman masing-masing dan  sangat teruja untuk mencontohi mereka . Konklusi aku adalah untuk maju kita perlu ada sikap berani...berani untuk mencuba..berani untuk meneroka, berani untuk berbeza ...berani untuk gagal. .pendek kata kena BERANI...!

Bangsa kita  boleh maju..! Semalam petang berkesempatan bersembang dengan rakan yang lama terpisah. Seorang veterinar yang kini memiliki 6 cawangan Klinik dan Pet Shop ..Mampu saja membeli premis perniagaan bernilai hampir 3 juta. Sebelum itu sebelah pagi diceritakan perihal seorang saudagar emas yang membeli rumah bernilai lebih 10 juta. Minggu lepas diceritakan perihal seorang anak muda  yang berbisness mengimport  turbin  membeli supercar Ferrari jutaan ringgit. Sejauh mana sahihnya nilai itu belakang kira, yang pastinya transaksi jutaan itu memang berlaku.. Sementara itu aku juga diceritakan oleh bekas pekerja perihal tauke muda bangsa asing yang lingkup dalam bisnes aksesori kereta. walaupun telah berniaga hampir sepuluh tahun. Meninggalkan hutang bank, gaji pekerja, hutang along, hutang pembekal ..Jadi tiada istilah kejayaan atau kegagalan hanya milik bangsa tertentu.

Aku juga pelajari, selain berani, perlu juga ada sikap daya tahan.  Kekadang awal-awal  membuka bisnes, duit akan lebur begitu saja. Kena ada pelan kontingensi.  Kalau orang lain boleh pergi jauh kenapa tidak kita...? Usahawan dikalangan kita masih terlalu sedikit. Kesilapan /kegagalan dikalangan usahawan kita mudah terserlah serta memahatkan prasangka buruk dikalangan orangramai berbanding kegagalan di pihak bangsa lain. Bilangan mereka yang ramai terlibat dalam bisness  mampu menutup taik-taik yang ditinggalkan  oleh peniaga  mereka yang lingkup. 

Kalau orang boleh, kita juga boleh ..Jom kita berubah..!






No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK