Tuesday, August 19, 2014

Hehe Pelik Betul....!


Bila Peluang Datang Menjengah

Aku percaya ramai orang pernah mengalami situasi ini. Mula-mula jual mahal, namun apabila peluang  terlepas, barulah terbit rasa menyesal. Bukan sekali dua tapi banyak kali perkara ini terjadi. Entah apa yang difikirkan ketika menolak peluang yang datang...Mungkinkah kita beranggapan peluang itu akan sentiasa hadir dalam hidup kita? Selalunya tidak begitu. Banyak contoh yang boleh kita teladani. Tawaran harga murah seperti rumah lelong. , atau peluang mendapatkan rumah sewa dikawasan strategik  atau membeli kenderaan murah dari rakan  dsb.. Semasa mula-mula ditawarkan kita seolah keberatan untuk mengambil peluang  namun sesudah orang lain menyambarnya  barulah kita menepuk dahi., terkilan kerana lambat bertindak sehingga terlepas peluang yang bertandang.


Minggu ini berdering dering telefon aku berbunyi..itu belum mesej atau missed call lagi. Kerana  apa ..? Semua berebutkan seunit rumah flat tingkat 5. Bila dikatakan sudah ada yang mengambilnya...mereka menamatkan perbualan dengan nada kecewa.  Alamaak..Adooi.. dan macam-macamlah...Padahal  sebelum unit itu disewa ...kebanyakan yang menalifon seolah sekadar bertanya...bila diberitahu unit masih ada...jawapan yang diterima... ooh tingkat lima..Hehe Pelik betul. 

********

Berapa Kali Mau Tanya Laa

Aku juga percaya ramai yang pernah mengalami situasi ini...

"Kira berapa..."

" Tadi makan apa...?"

Kebanyakan restoran masih lagi mengamalkan pengambilan menu makanan lebih sekali..sebelum dan sesudah makan...Hehe.. Mungkinkah ada sebab tertentu mereka berbuat demikian...Mungkinkah supaya lebih mesra dengan pelanggan..atau  memberi peluang pelanggan mengingati  apa yang dimakan..dsb...erm wallahualam . Bukankah lebih mudah bil dikira menurut menu yang diambil sebelum makan...Nasib baiklah ramai pelanggan yang jujur, jika tidak boleh saja menipu apa yang dimakan...Tapi sebagai pengusaha yang berpengalaman, mereka  mengenal menu apa yang dihidang  berdasarkan sisa makanan yang tinggal atau jenis pinggan atau mangkuk atau cawan yang digunakan, kecualilah pelanggan menyapu licin makanan atau terus membuang bekas makanan yang digunakan... 

Amacam  kita buat ujian ini supaya pengusaha segera berubah. Beritahu menu berbeza semasa membuat bayaran...Agak-agak pelanggan akan mendapat renungan tepat tak sekiranya mereka menyedari menu tak sama dengan apa yang diberitahu....? Hehe susah nau nak berubah...Pelik betul...!


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK